We halen ons eten het liefst zelf vers in de winkel of supermarkt. ,,Het komt niet echt van de grond'', concludeert retaildeskundige Paul Moers, daags nadat Jumbo een nieuw distributiecentrum voor online bestellingen in Raalte aankondigde.
,,De forse groei is gestopt, de laatste zes maanden is de omzet zich aan het stabiliseren. Dat komt doordat winkels tegenwoordig tot laat open zijn. In veel steden ook in het weekend. Het wordt heel gemakkelijk om zelf even naar de winkel te gaan.''
VS, Duitsland en Engeland
Wat er gebeurt in de VS, Duitsland en vooral Engeland is volgens Moers een goede graadmeter voor ontwikkelingen hier. ,,In Engeland lopen ze jaren voor en daar stabiliseert online op zo'n 4 procent, terwijl de afstand tot fysieke winkels er veel groter is dan hier. Ook in de VS en Duitsland zie je dat gebeuren.''
Marktanalisten van de Rabobank verwachten dat we in 2030 een kwart van onze boodschappen online doen. ,,Met de groei van bestelplatforms, bezorgservices en pick-up points komt online foodretail in een stroomversnelling. De consument is door de ervaringen met non-food klaar om ook food online te bestellen'', schrijft de bank in een recente marktanalyse.
Producten zien en ruiken
Moers gelooft niet in die groeicijfers. ,,Boodschappen doen vinden veel mensen namelijk helemaal niet zo vervelend. In de winkel worden we op ideeën gebracht, kunnen we de producten zien en ruiken, kunnen we rondsnuffelen, nieuwe dingen uitproberen en gezellig kletsen met bekenden. We willen alles zo vers mogelijk en komen daardoor vaker naar de supermarkt. Online worden vooral houdbare producten besteld, waar je weinig aan verdient.''
Keerzijde online kopen
De keerzijde van online kopen is een eindeloze stoet bestelbusjes door de woonstraten om al die spullen te bezorgen. ,,Steeds meer gemeenten worden al die bestelautootjes zat'', weet Moers. ,,En mensen worden er gek van dat ze steeds pakjes moeten aannemen voor de buren die wel bestellen, maar vaak niet thuis zijn. De toekomst is volgens mij dat bedrijven aan de achterkant moeten gaan samenwerken. Zodat goed gevulde auto's boodschappen en pakketjes gaan bezorgen.''
Zijn waar de klant is
Een woordvoerster van Jumbo wil geen details kwijt over de eigen 'ambitieuze groeiplannen' en -verwachtingen over online boodschappen doen. ,,Jumbo wil zijn waar de klant is. Met haar omnichannel-strategie zorgt zij ervoor dat de klant via verschillende kanalen bij Jumbo boodschappen kan doen. Onze online winkel is daar een onderdeel van'', aldus een schriftelijke reactie.
Boodschappen doen vinden veel mensen helemaal niet zo vervelend
Paul Moers, retaildeskundige