Nieuws Actueel

Ruim 4 miljoen abonnees zien volgend jaar gratis Champions League op Ziggo

Ziggo heeft voor de komende drie seizoenen de rechten van de UEFA Champions League bemachtigd. Het gaat niet alleen alle wedstrijden uitzenden op de betaalzender, ook worden er een aantal wedstrijden uitgezonden op de gratis sportzender Ziggo Sport.

De Ondernemer, Gudo Tienhoven | Foto: ANP 20 december 2017

UEFA Champions League Cristiano Ronaldo Ziggo

De Champions League zal vanaf het seizoen 2018/2019 te zien zijn bij Ziggo Sport. Dat houdt in alle live wedstrijden en de samenvattingen. Op UEFA Champions League avonden zal Ziggo Sport, de gratis sportzender voor alle digitale abonnees van Ziggo, tijdens de groepsfase naast een live wedstrijd om 19:00 uur vanaf 21:00 uur een schakelprogramma uitzenden. Vanaf de achtste finales zal er per speelavond telkens een live wedstrijd worden uitgezonden.

A-pakket

Na de groepsfase zijn er op één avond twee wedstrijden rond 21.00 uur, waarvan Ziggo er ook één live mag uitzenden. Het betreft hier echter niet de belangrijkste live-wedstrijden uit het A-pakket. De zender met deze rechten – momenteel in handen van Veronica – heeft altijd de eerste keuze. Het contract van Veronica met de UEFA loopt in het voorjaar van 2018 af.

Te weinig geboden

De UEFA krijgt het A-pakket voor de volgende drie seizoenen nog altijd niet verkocht. De kijkcijfers lopen terug, je betaalt meer voor het rechtenpakket dan je verdient en de kans dat er volgend seizoen een Nederlandse club aan het hoofdtoernooi meedoet, is kleiner geworden; volgens kenners de hoofdredenen dat zenders tot nu toe te weinig geld boden.

Hernieuwde overeenkomst

Will Moerer, directeur van Ziggo Sport is blij met de hernieuwde overeenkomst en het feit dat ze nu gratis wedstrijden kunnen aanbieden: “Onze jarenlange relatie met de UEFA Champions League krijgt gelukkig een mooi vervolg. We hebben nu niet alleen de rechten om de wedstrijden via ons betaalpakket Ziggo Sport Totaal aan te bieden, maar kunnen de wedstrijden nu dus ook via Ziggo Sport aan al onze Ziggo klanten laten zien."

Open net-partner

Moerer legt uit dat hij geen moment heeft overwogen ook het A-pakket te kopen. ,,Dan hadden wij wel samenwerking met een open net-partner moeten zoeken. Sterker nog, we zouden het toejuichen als het A-pakket wel wordt verkocht. Wij hebben niet de ambitie om alles exclusief te hebben. Dan maak je jezelf alleen maar impopulair, want onze klanten hebben alle open zenders als NPO 1, 2 en 3, RTL en SBS, tóch al in huis.’’

Positief effect

Moerer vervolgt: ,,Ik geloof dat dit contract voor de Champions League-rechten straks een positief effect zal hebben op ons marktaandeel. De dinsdag en de woensdag zijn nu nog wat magere avonden. En meer kijkers komen zo in aanraking met onze andere sporten zoals bijvoorbeeld golf.’’

Terugverdienen

Hoe verdien je zo'investering eigenlijk terug? Ruud van der Knaap van Triple Double legde het eerder uit op De Ondernemer. "Dat lukt wel via het gesloten kanaal. Terugverdienen via tv-commercials alleen is lastig geworden en daardoor zie je internationaal steeds vaker dat betaalkanalen de rechten kopen. Zenders maken gewoon de berekening wat het oplevert aan nieuwe abonnees om het voetbal uit te zenden. Voor een open kanaal is het vaak ook een bredere investering om de zender op de kaart te zetten.

In het geval van SBS-zender Veronica zie je bijvoorbeeld dat het marktaandeel van de zender omhoog is gegaan. De prijzen zijn natuurlijk ook omhoog gegaan omdat live sport bijna de enige manier is waarop je mensen naar een lineair kanaal krijgt. In de VS is dat inmiddels al zo ver en dat gaat in Nederland misschien ook wel gebeuren.’’

Ik geloof dat dit contract voor de Champions League-rechten straks een positief effect zal hebben op ons marktaandeel

Will Moerer