Pieter Peelen
Technisch bedrijfskundige
Pieter Peelen is technisch bedrijfskundige, gespecialiseerd in ondernemerschap, innovatie en strategie. Na acht jaar in uitdagende managementposities richtte hij in 2010 No Nonsancy (nu Beter is meer) op, waarmee hij mkb-bedrijven in de ‘beter is meer’-fase helpt productiever te worden. Met 25 jaar ervaring en honderden bedrijven geholpen, vertaalt hij complexe theorie moeiteloos naar praktische werkwijzen. In zijn boek Beter is Meer deelt hij praktische inzichten over professionalisering en productiviteitsgroei.
Wat economen aangeven is dus belangrijk. Toch voelt wat zij aangeven voor veel ondernemers te veel als een ver-van-mijn-bed-show. Ondernemers willen weten waar zij het verschil kunnen maken in hun bedrijf. Dáár waar mensen met elkaar productiviteit maken of breken. Laten we daar eens naar kijken.
Arbeidsproductiviteit: waar zit het echte probleem?
Dalende productiviteit klinkt wellicht ongrijpbaar voor jou, maar als je goed kijkt kan je het zien. Je ziet het als:
-
Je moeite hebt om mensen te vinden én te behouden
-
Je team elkaar niet echt versterkt
-
Je zelf altijd alles zelf in beweging moet zetten
-
Je mensen problemen niet zelfstandig oplossen
-
Er veel geprobeerd wordt, maar weinig echt wordt afgemaakt
-
Je telkens opnieuw brandjes moet blussen
Kortom: als je, vaak onbewust, te veel tijd, energie en geld kwijt bent aan... gedoe.
Gedoe is duur. Heel duur
Volgens het Nederlands Comité voor Ondernemerschap kost dit gedoe het Nederlandse mkb elk jaar zo’n 65 miljard euro. Ja, miljard. En een deel daarvan zit waarschijnlijk ook in jouw bedrijf.
Dat zijn niet alleen kosten voor gedoe, maar ook de kosten voor de kansen die bedrijven missen door gedoe. Als je bezig wordt gehouden door gedoe, probeer dan maar eens te innoveren, digitaliseren en te internationaliseren. Als het al lukt, dan gaat dat met veel meer moeite.
En van groeien met gedoe wordt het gedoe uiteindelijk exponentieel groter. De 750 beste FD Gazellen van de laatste 10 jaar zijn afgelopen jaar samen 626 fte gegroeid. Dat is nog geen 1 fte per bedrijf…
Lees ook: Aan je bedrijf werken? Dat is een grote ondernemersfout
Allemaal kommer en kwel?
Nee. Er zijn gelukkig bedrijven die zich volledig onttrekken aan het gebrek aan productiviteitsgroei. Bedrijven die gedoe goed managen zijn twee tot vijf keer productiever dan hun concurrenten. Dat is geen gok, maar harde wetenschap (uit een internationaal onderzoek, het WMS, dat al 15 jaar loopt). En het mooie is: je hoeft geen enorme organisatie te zijn om daar iets mee te doen.
Waar begin je dan?
Bij jezelf. Misschien herken je je in één van deze types:
-
Je ziet het gedoe, maar weet niet waar je moet beginnen
-
Je hebt al eerder geprobeerd om er iets aan te doen, maar het verzandde
-
Je denkt dat het bij jou wel goed zit. Onlangs gepubliceerd onderzoek van TNO laat zien dat helaas veel ondernemers zich in deze categorie bevinden.
In al die gevallen helpt het om gewoon eens objectief te meten waar je staat. Gewoon om inzicht te krijgen. Zodat je kunt zien waar het beter kan. Hier kan je dat doen.
Kijk hoe je mensen de autonomie kan geven om samen zaken op de meest effectieve manier te regelen
Pieter Peelen
Bouw een kernteam
Start vervolgens een klein divers team dat samen de organisatie effectiever gaat maken. Dat begint bij duidelijkheid creëren. Dat ervoor zorgt dat zaken geregeld en gestroomlijnd worden zonder een hoop bureaucratie (regels, procedures en managers) toe te voegen. Heb je al een MT? Herzie dan de opdracht voor het MT.
Integreer management in je processen
Kijk hoe je mensen de autonomie kan geven om samen zaken op de meest effectieve manier te regelen. Vaak kunnen mensen zelf veel meer verantwoordelijkheid aan dan je denkt. Integreer management in je bestaande processen. Zo kan een reeks aan goede projectevaluaties een bron zijn voor een besluit over promotie, ontslag, ontwikkeling of een verbeterinitiatief. Daar hoef je dan echt geen extra bureaucratie voor op te tuigen.
Wat levert het op?
Wij zien dat ondernemers die hier aandacht aan geven jaarlijks hun productiviteit met 20 procent verbeteren. Een productiviteitsstijging van 8 euro per uur betekende vorig jaar voor een bedrijf met 80 fte 1 miljoen euro extra resultaat. Door minder gedoe, niet door harder werken.
De praktijk laat ook zien dat bedrijven die investeren in deze nieuwe stijl van management wendbaarder zijn. Ze innoveren en digitaliseren sneller. Ze trekken betere mensen aan en houden die ook vast. Ze lopen voorop.
En dat is precies wat de productiviteitscijfers van de komende jaren nodig hebben: veel meer bedrijven die het anders durven doen. Aan jou of het jouwe daarbij hoort!
Lees ook: Beoordelingsgesprek? ‘Er zijn alleen maar verliezers’