Blog Bas van der Veldt
Bas van der Veldt (AFAS): 'Verkopen is niet 'vies', wees er juist trots op'
Waar kan ik op bezuinigen? Dat is de vraag die vrijwel iedere ondernemer nu stelt. Logisch, maar het levert je veel meer op als je óók naar de andere kant van de balans kijkt. Waar liggen kansen? Dat betekent onder meer: ouderwets verkopen. In deze blog, zijn eerste blog voor deze site, maakt AFAS Software-ceo Bas van der Veldt een pleidooi voor de trots om te verkopen.

Bas van der Veldt
Eindbaas AFAS Software
Bas is een man met een missie. Namelijk dat werk heel veel leuker en beter kan, én met meer oog voor de maatschappij. Daarom maakt zijn bedrijf software waarmee je al je administratie en processen kunt regelen. Snel en zonder gedoe. Zo heb je altijd grip en houd je tijd over voor dingen die écht belangrijk zijn. Onder leiding van Bas groeide AFAS met meer dan 700 procent. Ruim 2,5 miljoen Nederlanders ontvangen iedere maand een digitale loonstrook via AFAS. En - minstens zo belangrijk - Bas mag zich volgens Great Place to Work de beste werkgever van Nederland noemen.
Vorige week kreeg ik een mailtje van een bestuurder van een familiebedrijf in bouwmaterialen. Hij wilde weten hoe wij ons familiestatuut gemaakt hadden. Ik heb de man keurig geantwoord, en een aantal adviezen gegeven. Ik heb óók even gekeken of hij al klant van ons was. Was ‘ie niet. Dus zette ik in mijn antwoordmailtje: ‘Joh, ik zie dat jullie nog helemaal geen AFAS gebruiken. Hoe kan dát nou? Welke software gebruik je dan wel?’
Voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Voor iedereen bij ons bedrijf eigenlijk. Wij zijn gericht op groei: op elke dag beter worden, innoveren, én op nieuwe klanten verwelkomen in onze AFAS-familie. Verkopen dus.
Lees ook: Het opmerkelijke succesrecept van AFAS-baas Bas van der Veldt
Trots om te verkopen
Om verkopen hangt iets vies. Als je het gevoel krijgt dat jou iets verkocht wordt, krijg je de rillingen. En als je zelf iets verkoopt, voel je waarschijnlijk schroom. Daarom proberen veel mensen het verkopen te vermijden. Of het er in ieder geval anders uit te laten zien.
Weinig mensen zetten trots ‘verkoper’ op hun LinkedIn-profiel. Dan noem je jezelf liever ‘accountmanager’. Dezelfde schijnbeweging zie je bij mensen die mailen dat ze ‘eens koffie willen drinken om kennis te maken’. Hoezo, denk ik dan. Ik heb al een vrouw. Als ik doorvraag, blijkt het gewoon om verkopen te gaan. En precies dat maakt die nare bijsmaak nog erger - dat doen alsof.
Hoe maak jij als ondernemer het verschil? Op het LEF Event met Bas van der Veldt (AFAS Software), Lucas van Zandvoort (Crocs), Jasper de Rooij en olympisch kampioen Marianne Timmer vertellen de meest succesvolle ondernemers en inspirerende topsporters over hun successen. Ook is er volop ruimte om vragen te stellen. Kijk hier voor meer informatie én jouw kaartje voor 23 november.
Recht voor z’n raap
Eigenlijk is de aversie tegen verkoop gek. Het is immers de motor onder iedere onderneming. Wat mij betreft moeten we daar dus ook niet zo ingewikkeld over doen. Gewoon direct erop af, plaat voor je kop, nonchalant: ‘Hé, ik zie dat je nog geen klant van ons bent. Hoe kan dat?’
Oefen dat vanaf het begin. Veel startende ondernemers zijn eerst druk met businessplannen, marktonderzoeken en hun website. Niet doen. Stap gewoon op mensen af en stel de vraag: wil je mijn dienst of product kopen? Bij ja heb je handel, en bij nee kun je veel leren. Veel sneller en beter dan met enquêtes waarin mensen toch wel ja zeggen als je ze vraagt ‘Zou u eventueel als…’
Niet makkelijk, wél doen
Houd het verkopen vol, ook als je inmiddels eindbaas van een 500+-onderneming bent. En ja – dat betekent ook dat je moet weten hoe het werkt. Soms komen directeuren met de vraag: ‘Hé Bas, ik moet nu echt stappen gaan zetten. Ik wil een sales- en marketingmanager aannemen. Waar moet ik op letten? Hoe ga ik om met targets? Want ik heb daar geen verstand van.’
Natuurlijk geef ik dan tips, maar de belangrijkste is: hier moet je wél verstand van krijgen. Al is het maar een beetje. De motor van je bedrijf kun je niet volledig outsourcen. Lees om te beginnen eens het boek Invloed van Robert Cialdini.
Hoe maak jij als ondernemer het verschil? Op het LEF Event met Bas van der Veldt (AFAS Software), Lucas van Zandvoort (Crocs), Jasper de Rooij en olympisch kampioen Marianne Timmer vertellen de meest succesvolle ondernemers en inspirerende topsporters over hun successen. Ook is er volop ruimte om vragen te stellen. Kijk hier voor meer informatie én jouw kaartje voor 23 november.
En zoek laaghangend fruit. Al onze leveranciers zijn ook klant bij ons. We kennen elkaar, vertrouwen elkaar én helpen elkaar.
Verkopen is voor niemand makkelijk. Zelfs voor salesmensen niet. Je kunt ze een handje helpen. Organiseer je een event? Stuur je verkopers dan niet de vloer op met: ‘succes’, maar introduceer ze even in je openingswoord. ‘Hier lopen Sandor, Linda, Ahmed en Tom, die praten graag met je verder.’
Van boekhouder naar ondernemer
Dit is de tijd van de hoge kosten. Natuurlijk kijk je dan naar de rechterkant van je balans. Het punt is alleen: als je eenmaal naar rechts kijkt, zie je meteen ook andere dingen. En voor het weet ben je alleen maar aan het wegstrepen. Extra’s voor het personeel eruit, verkoopbudget eruit. Je wordt dan vooral een boekhouder… en daar ben je geen ondernemer voor geworden.
Ondernemen is groeien, is kansen zien en klanten binnenhalen. Lukt dat? Heb je weer een nieuwe klant binnen? Vier dan met elkaar én met de klant een feestje. Echt, daar wordt het een stuk leuker en winstgevender van.