Sjoerd Koolen
Sjoerd Koolen, co-founder en ceo van WorkplaceBuddy, heeft meer dan zes jaar ervaring bij Microsoft, waar hij betrokken was bij de ontwikkeling van de adoptiepropositie voor Microsoft Nederland. In deze rol hielp hij grotere organisaties om het meeste uit Microsoft 365 te halen. Dit bleek nodig, maar niet schaalbaar. Daarom richtte hij WorkplaceBuddy op.
In eerste instantie leek thuiswerken door corona een tijdelijke oplossing. Maar naarmate de maanden verstreken begonnen organisaties en werknemers de voordelen van thuiswerken in te zien. Echter lijkt het debat, vijf jaar na het massale thuiswerken, weer losgebarsten: moet de werknemer thuis kunnen blijven werken, of wordt het tijd om gewoon weer naar kantoor te komen?
Managers zien volle kantoren wel zitten. Uit recent onderzoek van KPMG blijkt dat 83 procent van de werkgevers verwacht dat werknemers binnen drie jaar weer fulltime op kantoor werken. Werknemers stappen liever in hun sloffen naar de keukentafel dan in de spits naar kantoor. Daarnaast zien ze alleen maar op kantoor werken als inefficiënt. Ondernemers zitten in een spagaat, want hoe zorgen ze ervoor dat thuiswerken werkt – voor iedereen? Met deze zes tips leg je een goede basis als ondernemer.
1. Maak duidelijke afspraken, geen aannames
Werken op afstand vraagt om helderheid. Maak afspraken over wanneer je contact hebt, hoe werk wordt opgeleverd en wie wanneer beschikbaar is. Geef ruimte voor eigen regie, maar wees duidelijk over deadlines en verwachtingen. Een goede afspraak die wij zien is dat online vergaderingen 55 minuten duren in plaats van 60. Die vijf minuten ademruimte, voor een wc-pauze of bijvoorbeeld een kop koffie, helpt om vergadermoeheid te verminderen.
2. Focus op output, niet op aanwezigheid
Thuiswerken betekent vrijheid: werken in joggingbroek of een stofzuiger door het huis tijdens de lunch is het nieuwe normaal. Het gaat niet meer om uren online zijn, maar om wat je oplevert. Stuur dus op resultaat, niet op schermtijd of aanwezigheid. Een planbord of Kanban-systeem helpt hierbij. Zo is voor iedereen zichtbaar wat er moet gebeuren, wie waaraan werkt en wat de deadline is. Dat geeft overzicht, eigenaarschap én minder micromanagement.
3. Blijf investeren in je teamgevoel
Doordat koffieautomaatmomenten verdwijnen, waardoor creativiteit en signalen sneller gemist worden, moet je actief investeren in contact. Plan regelmatig (informele) check-ins en gezamenlijke (online) lunches. Gebruik tools om ideeën te delen, successen te vieren en informeel in contact te blijven. Dit kan al heel simpel door met je team digitaal een spelletje te spelen. Wij raden zelf online minigolf aan – laagdrempelig, grappig en goed voor de onderlinge sfeer.
4. Investeer in vaardigheden
Niet iedereen is even handig met werken op afstand. Zorg daarom voor ondersteuning die past bij het digivaardigheidsniveau en de leervoorkeuren van je team. De één leert graag via korte video’s, de ander via een training. Een centrale plek met duidelijke info en hapklare video’s helpt enorm. Medewerkers die zich zeker voelen in digitale middelen, werken makkelijker samen en voelen zich meer verbonden – óók op afstand.
5. Veiligheid is geen bijzaak tijdens thuiswerken
Niet elk netwerk is veilig en niet elke werknemer kent de risico’s van digitaal werken. Zorg dus dat iedereen – ook thuis – veilig aan de slag kan. Denk aan sterke wachtwoorden, VPN’s, phishing-alertheid en duidelijke spelregels. En veiligheid hoeft echt niet saai te zijn: maak er een quiz van, deel nepmails of laat collega’s hun beste tips uitwisselen. Zo blijft digitale veiligheid onder de aandacht én begrijpelijk voor iedereen.
6. Maak het kantoor aantrekkelijk, niet verplicht
Als je toch wil dat mensen (soms) terugkomen, zorg dan dat het kantoor toegevoegde waarde heeft. Denk aan ontmoetingsplekken, brainstormruimtes of gezamenlijke lunches – geen standaard saaie kantoortuinen met ruis. Kies bijvoorbeeld één vaste dag waarop het hele team samenkomt. Dat geeft duidelijkheid, voorkomt lege bureaus en versterkt het gevoel van verbinding.
Wie inzet op vertrouwen en vaardigheden, wint op afstand
Thuiswerken hoeft geen bedreiging te zijn voor je bedrijfscultuur of productiviteit – mits je stuurt op vertrouwen, goede afspraken en verbinding.
De kloof tussen thuis blijven en terugkeren is niet zwart-wit. De oplossing zit in het maken van heldere werkafspraken die passen bij de organisatie én bij de mensen die er werken. Ga het gesprek met elkaar aan en vindt de balans die werkt voor jouw organisatie.
Lees ook: Gaan we echt allemaal terug naar kantoor? ‘Thuiswerken is geen trend, maar een logische evolutie’