Boudewijn Dekker
Ondernemer en oprichter van JobQ
Boudewijn Dekker is medeoprichter van JobQ, een innovatief recruitmentplatform dat organisaties helpt sneller en slimmer talent te vinden aan de hand van omgekeerd solliciteren. Met een achtergrond in HR en jarenlange ervaring in werving en selectie, weet hij precies wat er speelt in de arbeidsmarkt.
Werkgevers zetten de deur wagenwijd open voor talent dat wél ergens anders de flexibiliteit vindt die het verdient. In een tijd van aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zijn ontevreden personeel en een gebrek aan flexibiliteit funest. De nadruk komt, net zoals in het verleden, weer te liggen op de fysieke aanwezigheid van medewerkers in plaats van op hun prestaties.
Zo laat recent onderzoek van KPMG zien dat 83 procent van de ceo’s wereldwijd verwacht dat werknemers binnen drie jaar weer volledig teruggekeerd zijn op kantoor, fulltime. Ook grote bedrijven in Nederland voeren al verplichtingen door om vaker op kantoor te zijn. Kijk naar Wolters Kluwer. Waarom blijven ceo’s vasthouden aan deze achterhaalde illusie? Het bewijs stapelt zich op: thuiswerken verhoogt productiviteit, bevordert werkgeluk en bespaart kosten. Toch weigeren ceo’s van grote organisaties de feiten onder ogen te zien.
Lees ook: Werkgevers tevreden over thuiswerken. ‘Wel zorgen om sociale cohesie’
Thuiswerken als primaire arbeidsvoorwaarde
Thuiswerken is allang geen luxe meer. Waar het ooit misschien een extraatje was, is het nu onderdeel geworden van de moderne arbeidsmarkt. Sterker nog, het is ondertussen zelfs een doorslaggevende factor bij het kiezen van een werkgever. Kandidaten verwachten flexibiliteit in uren én werkplek. De vraag naar het zelf kunnen afstemmen van de werk-privébalans in verband met mantelzorg, kinderopvang of reistijd wordt een vereiste. Bedrijven die dat niet bieden, lopen serieus talent mis.
Toch blijven bedrijven, maar ook overheidsinstellingen, zich vasthouden aan achterhaalde ideeën over fysieke aanwezigheid als maatstaf voor productiviteit. Dit gaat zelfs zo ver dat werknemers die fysiek aanwezig zijn, vaker promotie en loonsverhoging krijgen - laat het KPMG-onderzoek zien. Het is een achterhaald systeem dat prestaties negeert en loyaliteit beloont op basis van wie het vaakst (fysiek) in vergaderingen zit, in plaats van wie het beste werk levert. Is dat eerlijk? Absoluut niet. Toch is het nog steeds de realiteit.
Flexibiliteit cruciaal voor aantrekken talent
Volgens KPMG erkennen bedrijven dat flexibiliteit cruciaal is om talent aan te trekken en te behouden, maar toch verwachten ceo’s dat werknemers binnen drie jaar weer fulltime op kantoor zitten. Dit is niet alleen tegenstrijdig, het is ook achterhaald beleid. De pandemie ligt al jaren achter ons, maar sommige organisaties lijken nog steeds in een identiteitscrisis te zitten. Waarom duurt het zo lang om een werkmodel te omarmen dat allang bewezen voordelen heeft? Uit een onderzoek van PwC blijkt ten slotte dat als iedereen één extra dag gaat thuiswerken dit de samenleving 4 miljard euro oplevert. Daarnaast is het zo dat als je fulltime kantoor-aanwezigheid gaat eisen, je wantrouwen impliceert als organisatie. Terwijl je als je medewerkers vertrouwt, je medewerkers bekrachtigt om autonomie te pakken.
Natuurlijk is thuiswerken niet in elke sector mogelijk. In de zorg of productie is fysieke aanwezigheid noodzakelijk. Maar voor veel kantoorfuncties is er geen enkele reden om werknemers massaal terug te dwingen. Onnodige kantoorverplichtingen zijn inefficiënt en tonen een gebrek aan vertrouwen in medewerkers en hun professionaliteit.
Geen trend maar logische evolutie
Bedrijven die vasthouden aan verplicht op kantoor werken, graven hun eigen graf. Ze verliezen niet alleen talent, maar raken ook achter op concurrenten die wél begrijpen dat werk anno nu draait om resultaten, niet om uren maken aan een bureau. Laat dit onderzoek van KPMG daarom een wake-up call zijn: beloningen en carrièrekansen moeten afhangen van output, niet van zichtbaarheid bij de koffieautomaat. Dit soort ouderwetse denkwijzen ondermijnen motivatie en creëren ongelijkheid tussen werknemers die de behoefte voelen om thuis te werken en zij die zich verplicht voelen om op kantoor aanwezig te zijn.
In plaats van thuiswerken tegen te houden, zouden organisaties het moeten gebruiken als troef in hun wervingsstrategie. Hoe kan flexibiliteit helpen om talent aan je te binden? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd voelen, ongeacht waar ze werken? Organisaties die thuiswerken omarmen als strategisch wervingsinstrument onderscheiden zich in de markt én vallen op bij talent. De organisaties die krampachtig vasthouden aan kantoorplicht gaan achterlopen. Thuiswerken is geen trend, maar een logische evolutie. Het is tijd dat werkgevers dit niet alleen accepteren, maar eens gaan omarmen.
Lees ook: Werknemer meldt zich ziek en komt niet meer opdagen: betaal je zijn loon door?