Branded content

Troostwijk: ‘Veilen is het nieuwe verkopen’

 
Troostwijk: „Veilen is het nieuwe verkopen” Kaylee Burger
Kaylee Burger
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Heb jij gebruikte machines of overtollige bedrijfsinventaris op voorraad, waar je vanaf wilt? „Denk dan eens aan veilen, want dat is het nieuwe verkopen”, zegt Martijn Stoker (salesmanager) van Troostwijk. Deze internationale organisatie verzorgt al ruim 90 jaar veilingen. Nu ook al vanaf één machine.

Volgens Stoker denken de meeste ondernemers bij ‘spullen veilen’ direct aan het doemscenario van een faillissement. „Onterecht”, zegt hij. „Ja, wij zijn groot geworden met veilingen vanuit faillissementen, maar tegenwoordig is veilen veel meer dan dat. Wij noemen veilen zelfs het nieuwe verkopen. 95 procent van onze veilingen is vrijwillig, dus niet vanuit een faillissement, maar vanuit de behoefte om, veelal gebruikte, spullen snel, efficiënt en voor de juiste prijs te verkopen. Ondernemers zien ons platform dan ook als extra verkoopkanaal, met een enorm bereik in 147 landen, 130.520 bieders en 8.1 miljoen biedingen per jaar.”

Veilen van één machine of meerdere goederen

Dat veilen kan nu ook al vanaf één machine, vertelt Stoker. „Wij geloven dat ieder bedrijf wel één of meerdere machines op voorraad heeft overtollig zijn, niet meer actief gebruikt worden en dus niets opleveren. Die machines kun je nu bij ons veilen. En dankzij de implementatie van een nieuw en geavanceerd veilingplatform kunnen nu ook individuele machines gemakkelijk en snel geveild worden. Daardoor wordt veilen werkelijk voor iedere ondernemer toegankelijk.” “

Dat veilen gebeurt volgens Stoker internationaal. „Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar. Daarin beperken wij ons niet tot Nederland, maar gaan we de grens over, in wel 147 landen. Zo’n veiling verzorgen wij van A tot Z. We gaan naar de ondernemer toe, maken kwalitatief goede foto’s en een aantrekkelijke omschrijving van de producten. Vervolgens gaan we online. In die periode trekken wij, via onze marketingkanalen, kopers naar de veiling toe. Die (inter)nationale kopers weten wij inmiddels maar al te goed te vinden. Wij doen dit werk ten slotte al sinds 1930. Dus laat dat veilen maar aan ons over!”

Wij doen dit werk al sinds 1930. Dus laat dat veilen maar aan ons over

Familiebedrijf sinds 1930

In 1930 is Troostwijk opgericht als familiebedrijf, weet Stoker te vertellen. „Salomon Izaak Troostwijk richtte de organisatie ooit op als een veilinghuis voor faillissementen. Ruim negentig jaar later beheersen wij het veilingambacht tot in de puntjes. Met sectorspecialisten en kantoren in heel Europa en kopers over de hele wereld. Bij een gemiddelde veiling hebben wij bieders uit wel vijftig landen. Dat internationale karakter maakt ons ook zo uniek. Stel je voor, je bent een koper uit Polen en ziet iets interessants op onze website staan. Dan kun je de omschrijving in je eigen taal lezen. En heb je een vraag? Dan stel je die vervolgens ook nog eens in je eigen taal. Dat zorgt ervoor dat men heel laagdrempelig spullen kan kopen.”

Veilen bij Troostwijk: een logische keuze

Om bovenstaande redenen kiest ook ondernemer Georg Bos voor veilen bij Troostwijk. Hij staat aan het roer van 3BK Groep: een jong en dynamisch bedrijf uit Hengelo dat online veilingen organiseert in opdracht van particulieren en bedrijven. Veilen met Troostwijk doet hij al ruim veertien jaar. „Ik koop machines van bedrijven op om die vervolgens via Troostwijk te veilen. Ik begon met twee a drie veilingen per jaar van zo’n vijftigduizend euro, maar tegenwoordig zijn dat er een stuk of negen van bedragen waar ik mijn brood mee verdien.”

Een gemiddelde veiling laat Bos zo’n twee weekenden draaien. In die periode veilt hij in één keer zo’n vier of zeshonderd machines. Waarom hij voor veilen en niet voor directe verkoop, via bijvoorbeeld Marktplaats, kiest? „Vanwege de omzetsnelheid. Als ik vierhonderd advertenties online zet, duurt het een eeuwigheid voor ik alles kwijt ben. Daarbij krijg ik allemaal verschillende mensen aan de deur. Dat is ontzettend tijdintensief. Troostwijk neemt al dat ‘gedoe’ uit handen. Ik verkoop op één dag aan zo’n honderdzestig klanten. Dat schiet op!”

Ik verkoop op één dag aan zo’n honderdzestig klanten. Dat schiet op

Het persoonlijke contact blijft

Bos werkte in de afgelopen jaren met allerlei veilinghuizen samen, maar kiest al een tijd trouw voor Troostwijk. Waarom? „Simpel, omdat wij op deze partner kunnen bouwen. Troostwijk is een goed geoliede machine en bovenal betrouwbaar. De organisatie groeit hard, maar het persoonlijke contact blijft.”

De markt groeit

In het afgelopen jaar verdubbelde Troostwijk in omzet en aantal mensen. Zo werkt er inmiddels in Nederland alleen al 150 man voor de organisatie. En die groei zet door, vertelt Stoker. „Als wij de markt voor tweedehands machines en goederen eens goed onder de loep nemen, zien we grote kansen. Ja, wij realiseren meer dan 55.000 verkopen per jaar, maar dat is nog maar een klein deel van de markt. Nog te veel ondernemers zien veilen als dé manier om industriele machines en goederen te verkopen over het hoofd. Daarom zien wij een enorme potentie voor de aankomende jaren. Let maar op: wij maken van veilen hét nieuwe verkopen van industriële machines en goederen. ”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Troostwijk.