Nieuws Groei

Hoe onlinemarketing ervoor heeft gezorgd dat autoschadebedrijf Fixico blijft groeien

,,Met onlinemarketing kun je het effect zien van elke marketing-euro'', zegt Derk Roodhuyzen de Vries, medeoprichter van Fixico. Het autoschadeplatform dankt er zijn groei aan. ,,We zijn inmiddels actief in Nederland, België en Duitsland.''

René Bogaarts | Foto: Marco Bakker 29 juni 2018

Fixico autoschadeplatform Derk Roodhuyzen de Vries Mark van Laar

Meten en analyseren, daar draait het volgens Derk Roodhuyzen de Vries allemaal om bij onlinemarketing. Metingen en analyses hebben het mede door hem opgerichte Fixico geen windeieren gelegd. ,,Nadat we begin 2017 voluit zijn gegaan, werken we inmiddels met 1500 schadeherstellers, hebben we 70 medewerkers en maakten al meer dan 150.000 klanten van onze dienst gebruik.''

Fixico is een internetplatform waarmee autoschade snel kan worden verholpen. Wie foto's van zijn schade uploadt, krijgt binnen 24 uur offertes van drie schadeherstelbedrijven in de nabije omgeving. Eerst richtten Roodhuyzen en zijn compagnon Mark van Laar zich alleen op consumenten. Tegenwoordig maken ook zakelijke klanten met veel bedrijfsauto's, leasebedrijven en verzekeraars gebruik van hun diensten. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat AXA Fixico aan zijn klanten gaat aanbieden. ,,Tegenwoordig schalen we ook op via partnerships'', zegt Roodhuyzen.

Eerste marketing

De eerste marketing van Fixico bestond uit mond-tot-mondreclame en free publicity in kranten en op websites; na uitgebreid testen volgde onlinemarketing. ,,Bij socialmedia- en zoekmachinemarketing kun je constant meten wat het effect is. Vooral zoekmachinemarketing, bijvoorbeeld via Google Adwords, is belangrijk. Mensen zijn immers alleen geïnteresseerd in onze dienst als ze schade hebben'', legt Roodhuyzen uit.

,,We gebruiken veel zoekwoorden, zoals schade of deuk. We kijken nauwkeurig wie op een banner klikt, doorklikt naar onze site en uiteindelijk van Fixico gebruikmaakt.'' Om de naamsbekendheid verder te vergroten is Fixico recent begonnen met tv-reclame.

Per click

Het bedrijf betaalt Google Adwords per click, maar Roodhuyzen wil niet vertellen om hoeveel geld het in totaal gaat. ,,Omdat we precies weten wat elke euro ons oplevert, is dat bedrag ook niet interessant.''

Fixico is momenteel bezig zijn communicatie te personaliseren. ,,Als we via social media weten dat mensen geïnteresseerd zijn in mooie auto's, willen we dat zij onze naam kennen. Consumenten met een nieuwe auto, die waarschijnlijk meer op kwaliteit en garantie letten, krijgen een andere boodschap dan consumenten met een oudere auto, die vermoedelijk meer naar de kosten kijken. Ten slotte worden klantbeoordelingen belangrijker. Eerst ging het alleen om kosten, tegenwoordig let men meer op kwaliteit en dienstverlening.''

Transparantie

In de relatie met zakelijke klanten spelen andere zaken een belangrijke rol, zoals transparantie van het systeem en de snelheid waarmee schade wordt verholpen.