Nieuws Marketing

Bij deze werkgever ben je zelf een beetje op vakantie

Onregelmatig werk, hoge werkdruk, vervelende chefs. FNV Jong slaat alarm: bijna twee derde van de jongeren ervaart stress tijdens zijn vakantiebaan. De personeelsmanager van recreatiebedrijf Roompot geeft haar visie op de zaak in de PZC.

Frank Balkenende | Foto: Marcelle Davidse 13 juli 2016

Mandy2

Een chalet aan zee, inclusief een kitesurfexperience. Met zo’n luxe vooruitzicht lokt recreatiebedrijf Roompot vakantiekrachten naar de kustparken. In het hoogseizoen heeft het grootste recreatiebedrijf van Nederland elk jaar 300 vakantiekrachten nodig, waarvan 100 in Zeeland. "Het is een uitdaging om voldoende vakantiewerkers te werven, want het aanbod is beperkt, maar het lukt elk seizoen weer", zegt Mandy van Belzen, personeelsmanager bij Roompot.

Campagne

Het recreatiebedrijf trekt bij de werving wel alle registers open. "We voeren een campagne op Facebook en andere sociale media, werken samen met de UWV en uitzendbureaus, werven op onze website en diverse vacaturesites, adverteren in huis-aan-huisbladen en hangen posters op scholen op. We zijn zelfs met onze mascotte Koos Konijn op wervingstocht geweest in Goes. Daarnaast werkt mond-tot-mondreclame erg goed: voormalige vakantiekrachten die vertellen hoe leuk het was bij Roompot."

Imago

Het gros van de vakantiekrachten woont in de buurt, zegt Van Belzen. Dat geldt voor zowel Cadzand-Bad als Kamperland. Voor seizoenswerkers van elders wordt accommodatie geregeld. Dat ze van heinde en verre toch naar Zeeland komen, heeft te maken met het imago en het pretpakket van Roompot. Van Belzen: "Roompot is landelijk bekend en ons wielerteam spreekt tot de verbeelding. Naast een salaris op basis van de cao Recreatie bieden we goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo’n kitesurfexperience of onbeperkt gebruik van parkvoorzieningen, zoals zwemmen, bowlen en squashen bijvoorbeeld. Ja, dat helpt wel." De gemiddelde vakantiewerker is tussen de 14 en 22 jaar. "Het sport- en animatieteam is favoriet. Ook de receptie en de horeca zijn in trek. Op koks en keukenhulpen na. Daar is gebrek aan." Roompot biedt vakantiekrachten doorgroeimogelijkheden, mits je natuurlijk ‘flexibel, gemotiveerd en sociaal bent’.

Roompot Academy

En een mondje Duits is ook een pre, zegt Van Belzen. "Onze Roompot Academy biedt verschillende opleidingen en trainingen. In de praktijk zie je dat vakantiekrachten soms vaste medewerkers worden. Zo is een hulpkracht in de supermarkt doorgegroeid naar manager van twee parken. Hij is nog maar 26 jaar. Dat is een mooi succesverhaal." En stress op de werkvloer, zoals de FNV aansnijdt, komt dat voor bij Roompot? "Ik hoor er nooit iets over. Onze vakantiewerkers zijn leuke en gemotiveerde mensen. Misschien helpt het type vakantiebaan ook. In feite ben je bij Roompot ook een beetje op vakantie."