Supermarktketen Jumbo heeft de afgelopen maanden diverse maatregelen geïmplementeerd om winkeldiefstal tegen te gaan. Hierdoor is het aantal diefstallen flink gedaald. In de eerste zes maanden van 2024 is het aantal diefstallen met een derde afgenomen vergeleken met dezelfde periode in 2023.
Strengere controles en innovatieve oplossingen
Jumbo heeft onder meer klantcontroles bij de zelfscankassa’s verhoogd en meer camera’s in de winkels geïnstalleerd. Daarnaast zijn er in een aantal filialen extra medewerkers of beveiligers ingezet. De communicatie naar klanten is ook aangescherpt, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat er streng gecontroleerd wordt op diefstal.
,,Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven, heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen”, aldus topman Ton van Veen.
Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen
Een opvallende maatregel die Jumbo heeft ingevoerd, is het ‘winwiel’. Als klanten een extra steekproefcontrole krijgen, mogen ze aan een wiel draaien waarbij ze een gratis product kunnen winnen. ,,Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden”, verklaart Van Veen.
Reorganisatie Jumbo en winstdruk
De supermarkten van Jumbo hebben in de eerste helft van dit jaar een omzet van ongeveer 6 miljard euro behaald, een stijging van 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van Veen geeft aan dat de verkopen met 100 miljoen euro werden gedrukt door prijsverlagingen van producten. Ook daalde de tabaksomzet met 60 miljoen euro, vooruitlopend op het tabaksverbod in supermarkten dat op 1 juli inging.
Lees ook: Jumbo-ondernemer gaat ook bij tweede vestiging verbod op tabaksverkoop omzeilen: ‘Stuitend’
Het Brabantse familiebedrijf kondigde in mei een reorganisatie aan, waarbij enkele honderden kantoorbanen verdwijnen. De exacte aantallen worden na de zomer bekendgemaakt. Voor de afvloeiingsregelingen moet geld opzij worden gezet, wat de winst dit jaar zal drukken.
Daarnaast wordt de winst negatief beïnvloed door een extra afboeking vanwege de verzelfstandiging van restaurantketen La Place. ,,Gecorrigeerd voor deze bijzondere effecten zullen we dit jaar een verbetering van onze winstgevendheid zien,” aldus Van Veen.
A-merken en grote leveranciers
Bij Jumbo zijn momenteel een aantal A-merken niet verkrijgbaar omdat de supermarktketen nog in onderhandeling is met leveranciers over de prijs. Van Veen legt uit: ,,Het zijn grote leveranciers, vaak met een Amerikaanse aandeelhouder. Daar kun je wat minder makkelijk zaken mee doen dan met Nederlandse of Europese partijen. Ze zien ons niet als groeimarkt en zetten daarom vooral in op prijsverhogingen.”
Lees ook: Na ruim 20 jaar (!) wachten opent deze Brabantse supermarktondernemer eindelijk zijn nieuwe Jumbo