Dat het een voorjaar is geweest met meer regen dan zonneschijn, en meer avonden om de tafel binnen dan in de zon voor de barbecue, dat hoeven we Laurens Zandbergen (29) niet te vertellen. Met The Meatlovers moet hij het júist hebben van die zonnige dagen, wanneer de barbecues in het weekend aangaan ziet hij de bestellingen met 20 tot 30 procent toenemen. ,,Eigenlijk hebben we sinds vorig jaar oktober qua weer alleen maar ellende gehad. Ik ben ontzettend blij dat we tegelijk de groei vast hebben weten te houden met The Meatlovers.”
Want die groei zit er zelfs met tegenvallende omstandigheden goed in. Waar het bedrijf vorig jaar een plus van 50 procent noteerde, staat er voor dit jaar een zeer nette 30 procents groei in de boeken, wetende dat de piek in de feestdagen nog moet komen.
Uitbreiding van B2B naar B2C
In een wereld die ver weg klinkt, vier jaar geleden, net voordat corona de wereld over zou nemen, stelde Laurens voor een nieuw merk toe te voegen aan de ruim 300 personeelsleden tellende Jan Zandbergen Group, importeur en leverancier van onder meer vleesproducten. ,,We kregen steeds vaker de vraag of we ook aan consumenten konden leveren. Alleen, met de al bestaande merken ging er eigenlijk niets de deur uit in een omvang van minder dan een pallet, daar heb je natuurlijk als consument niets aan.”
Om die nieuwe doelgroep aan te boren startte hij The Meatlovers, premium vlees, gekoeld bij je thuisbezorgd. ,,We kwamen al gauw op online uit, er zijn al veel slagers in het land, en dan zit je met een lokale doelgroep. Het verzorgingsgebied dat je maximaal kunt bedienen is beperkt, alleen voor een hele goede slager willen mensen verder reizen.”
,,Dan staat of valt het natuurlijk met vervoer. Je moet het zo snel mogelijk geleverd hebben, vanaf het moment dat het product hier weggaat kun je het koelen, met icepacks of droogijs, maar het blijft maar bepaalde tijd onder de juiste temperatuur. We werken daarvoor samen met Trunkrs, zij halen de producten hier in de loop van de ochtend op en leveren het dezelfde avond af bij consumenten. Eigenlijk ook op het moment dat iedereen thuis is.” En dat werkt, blijkt uit de bezorgingsgetallen die Laurens direct tevoorschijn tovert. Meer dan 99 procent van de pakketten wordt bij de eerste poging geleverd.
The Meatlovers internationaal
Dat het merk aanslaat, juist in een tijd waarin de klimaatimpact van vlees eten steeds meer onderwerp van discussie is, is een understatement. The Meatlovers is de grootste in zijn soort en groeit ieder jaar procentueel gezien met dubbele getallen. Om die groei verder door te zetten wordt nu een pilot in Duitsland gedraaid.
Die groei komt volgens Laurens uit de combinatie van de kwaliteit van het product en mond-tot-mondreclame. ,,Dat is zeker een goede aanjager. We zien dat bijna de helft van onze klanten terugkerende klanten zijn. Als ik naar mezelf kijk, ik ben iemand die graag vrienden uitnodigt voor een barbecue. Die zijn onder de indruk van een mooi stuk vlees en mensen praten daar graag over.”
Lees ook: Hoe GiG Hard Seltzer naar 5 miljoen blikjes per jaar groeide: ‘Snel schakelen en slim investeren’
Toch is de factor timing een niet te missen component. Zo’n zeven jaar geleden lanceerde hetzelfde bedrijf een product dat voor de helft uit vlees en de helft uit groente bestond. ,,Het idee was echt dat je dan wel vlees kon eten maar tegelijk ook minder impact kon hebben op het klimaat.” En dat de smaak beviel bleek uit alle tests, van interne smaaktesten tot de fijnproevers van de grootste supermarkt van het land waren enthousiast, de marktonderzoeken concludeerden ook dat de seinen op groen stonden. En toen? ,,Werden we niet begrepen, soms zelfs belachelijk gemaakt. De tijd was er nog niet naar.”
Bij online vlees bestellen lijkt die tijd er juist wél naar te zijn. Waar The Meatlovers goed draait, heeft het de tijdsgeest ook zeker mee. ,,Het is echt een markt die nog in de kinderschoenen staat, we hebben natuurlijk concurrenten, maar we hebben nog geen last van elkaar. We zijn allemaal nog bezig met het introduceren van online vlees bestellen.”