Nieuws Digitalisering
Meer bezoek naar je webshop? Hiermee win je de digitaliseringsslag
Online ondernemen biedt kansen om je bereik flink te vergroten. Met een goede webwinkel is plots heel de wereld een potentiële klant en niet slechts jouw regio. Maar wat als digitalisering bij jou vooral vragen oplevert: waar begin ik en hoe kan ik verbeteren? In dat geval kan de Digitale Werkplaats je helpen.

Fysiotherapeut Sjoerd Stegenga werkte samen met de Digitale Werplaats om data slimmer te gebruiken. Foto: RVO.
Een groter bereik was ook precies de gedachte van Bram Wilbrink, eigenaar van kitesurfshop KiteOnly. Hij wilde meer bezoekers naar zijn webshop. Via Facebook kwam hij terecht bij de Digitale Werkplaats in Groningen die voor hem aan de slag ging. Dat hierbij studenten worden ingezet vond hij extra interessant.
Wilbrink: ,,Twee mbo studenten Marketing en Communicatie analyseerden mijn webshop, en hielpen me mijn bereik via social media te vergoten. Ik kreeg een adviesrapport met aanbevelingen waarmee ik daarna verder kon. Het kostte mij niet veel tijd, ik heb er veel aan gehad, en de samenwerking met de studenten was een enorm leuke ervaring."
Tekst gaat verder onder de video.
Digitaliseren vaak een uitdaging
De noodzaak van digitalisering is alleen maar groter geworden en de coronacrisis deed daar nog eens een schepje bovenop. Maar voor veel kleinere ondernemers is digitalisering nog een behoorlijke uitdaging. Twintig Digitale Werkplaatsen verspreid door Nederland helpen mkb-ondernemers daarmee op weg.
Maar hoe werkt dat? In een Digitale Werkplaats zetten studenten uit het hbo, mbo of wo zich in om een oplossing op maat voor een ondernemersvraag te zoeken, met begeleiding van docenten en experts. De studenten krijgen zo de kans om aan de slag te gaan met echte opdrachten en maken kennis met bedrijven. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Ondernemers worden geholpen door enthousiaste jonge mensen, die met veel plezier de echte opdrachten uitvoeren en er heel veel van leren.
Lees ook: Waarom deze ondernemer een stage bij zijn bedrijf een speeltuin noemt
Zorg persoonlijker dankzij data
Fysiotherapeut Sjoerd Stegenga werkte met de Digitale Werkplaats Noordoost Brabant: ,,We hebben het idee dat onze zorg nog veel persoonlijker kan worden door de data die we hebben beter in te zetten. De klantreis had altijd al onze aandacht, maar tot nu toe deden we dat meer op gevoel. We willen dus data veel meer gebruiken om dichter bij de wensen van de individuele patiënt te komen. Iets simpels kan zoveel uitmaken. Wil je bijvoorbeeld cliënt of patiënt genoemd worden?"
Stegenga: ,,We zagen meteen kansen toen we van de Digitale Werkplaats hoorden. Een team van studenten van verschillende opleidingen bij hogeschool Avans gaat nu voor ons een blauwdruk voor een tool ontwikkelen waarmee we de klantreis beter kunnen monitoren en verbeteren. En ze leveren ook een roadmap hoe je zoiets implementeert op."
Lees ook: Bang om de digitaliseringboot te missen? Deze ondernemer heeft de oplossing
Interne communicatie bij een snelgroeiend horeca bedrijf
Boris Liesveld van restaurantketen Spaghetteria werkt samen met studenten Software Engineering van de Hogeschool van Amsterdam. Het bedrijf maakt een snelle groei door en daardoor liep de interne communicatie niet altijd even soepel meer. ,,Dit probleem ligt niet in ons eigen vakgebied, dus daar konden we wel wat hulp bij gebruiken”, legt Boris uit waarom ze de samenwerking met de Digitale Werkplaats MKB Digital Workspace zijn aangegaan. De studenten werkten aan een digitale tool om de interne communicatie beter te stroomlijnen.
De Digitale Werkplaatsen
Wil je ook op weg worden geholpen met jouw vraag over digitalisering? Is je webshop niet op orde, weet je niet hoe je social media effectief inzet, wil je data beter gebruiken of juist een automatisch bestelsysteem? Bij een van de Digitale Werkplaatsen in Nederland kun je advies krijgen op het gebied van online sales & marketing, data en automatisering. Meer weten? Kijk dan welke Digitale Werkplaats er bij jou de in buurt zit.
Specifiek voor mkb-retailers is er het initiatief “Eerste hulp bij online retail” om hen helpende hand te bieden in de stap van offline naar online werken. Dit is een samenwerking van het Retail Innovation Platform, Retail Insiders en de Digitale Werkplaatsen. Retailers kunnen terecht tussen maart en juli 2022. De digitale werkplaats is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.