Nieuws Actueel

Gregory van der Wiel stapt met 2000 procent winst uit BALR. en 433

Gregory van der Wiel heeft zijn aandelenbelang in het kledingmerk BALR. en voetbalcommunity 433 met een rendement van 2000% verkocht. In 2013 stapte de voetballer in bij het merk dat mede-opgericht is door vriend en voormalig voetbalinternational Demy de Zeeuw.

Raymond Bresching 23 juli 2018

Gregory van der Wiel aandelenbelang BALR

Het kapitaal dat vrijkomt door zijn aandelen nu te verkopen, wordt deels ondergebracht bij Van der Wiels investeringsfonds Block Party en is deels voor de financiering van nieuwe ondernemingen in Noord-Amerika.

Dit zakelijke succes is geen toeval. Naast zijn voetbalcarrière bij Toronto FC profileert hij zich steeds meer als ondernemer en investeerder. Vorig jaar stond hij samen met zakenpartner Funs Jacobs en in samenwerking met Dave Dirks aan de basis van Block Party, een investeringsfonds met inmiddels bekende start-ups als Hardt Hyperloop, Voicey en Unless in portfolio.

Bijdrage leveren

“Demy en ik kwamen erachter dat wij dezelfde kijk hebben op de ontwikkeling van het internet", vertelt Van der Wiel. "En hoe je als merk en social media community daarop kunt inspelen. Ik vind het dan ook prachtig dat ik met mijn investering een bijdrage heb kunnen leveren aan het succes van BALR. en 433.”

BALR. is in 2013 opgericht door Demy de Zeeuw, Juul Manders en Ralph de Geus. Van der Wiel en collega-voetballer Eljero Elia zijn in de beginfase als investeerder ingestapt, wat heeft bijgedragen aan een versnelde groei van beide ondernemingen. In de afgelopen vijf jaar is deze samenwerking een internationaal succes gebleken. De omzet van BALR. ligt inmiddels ruim boven de 10 miljoen euro.

'Like minded people'

Met Block Party heeft hij zijn focus steeds meer naar tech start-ups verlegd. ”Met Block Party willen we uitbreiden en zo meer zijn dan een investeringsfonds. We willen een platform zijn dat mensen inspireert, helpt en in contact brengt met “like minded people" en industrieën. We gaan voor individuen die rebels en vrij van geest zijn. We helpen ze graag door ze te inspireren via events zoals talks en kleinere sessies. Maar ook door ze content aan te bieden en door ze te connecten met andere mensen die ze verder kunnen helpen. We willen waarde creëren voor meer startups, naast dat we ook in enkele startups zullen blijven investeren met financiële middelen”, aldus de geboren Amsterdammer.

Nieuw bedrijf

In Noord-Amerika breidt hij zijn zakelijke activiteiten verder uit. Hij besluit: ”In Toronto zijn wij bezig met het oprichten van een nieuw bedrijf dat zich bezighoudt met het bouwen van personals brands. Iets waarmee we voor mijzelf ook druk mee bezig zijn. Zo hebben we onlangs mijn website gregoryvanderwiel.com succesvol weten te lanceren. Dit willen we nu ook voor andere atleten gaan doen. We nemen dan graag de rol van creative director aan in het team van een atleet of ander interessant personal brand.”