Nieuws Actueel
Haagse oorbellenkoningin succesvol zonder marketing
Ze geeft nauwelijks geld uit aan marketing, maar met koningin Máxima als uithangbord hoor je de Haagse oorbellenmaakster Michelle de Hoogh niet klagen. Ook niet toen ze de naam van haar bedrijf moest veranderen. Zo ging het: haar gezin zat al in de auto, klaar voor een lange rit naar hun vakantiebestemming in Italië en Michelle de Hoogh checkte nog even haar mail. Er was een bericht van een advocatenkantoor met twee dure namen - Hoyng Monegier, de tijgers van de Amsterdamse Zuidas op het gebied van merkenrecht.

De Hoogh (35), oprichter van oorbellenmerk Micy's, spreekt met het AD. ,,Ik dacht dat het spam was, maar ik vroeg voor de zekerheid toch aan mijn man, die in de financiële dienstverlening werkt, of ik iets met die mail moest. Hij zuchtte diep en zei: 'Ja, dat moet je. Dit is serieus'."
De mail was opgesteld namens het Amerikaanse warenhuis Macy's, die vond dat de naam van De Hooghs merk te veel leek op hun eigen naam en een verandering eiste. De Hoogh nu: ,,Het was heel vervelend, maar het voelde tegelijkertijd als een enorm compliment. Mijn werk viel kennelijk ook op in Amerika."
Ze wijzigde de naam van haar bedrijf in Miccy's en die ene extra 'c' haalde de dreiging van een geldverslindende rechtszaak uit de lucht. De Hoogh wil al haar energie en geld in haar oorbellen steken. Haar kantoor zit drie hoog achter in het Statenkwartier in Den Haag, de stad waar ze woonde voordat ze met haar gezin naar Dubai verhuisde. Daar opent ze binnenkort een winkel in de prestigieuze Dubai Mall - het winkelcentrum in het hoogste gebouw ter wereld, de 828 meter hoge Burj Khalifa.
Het is de eerste winkel die alleen haar merk verkoopt. In Nederland hebben 60 winkels haar grote, prominente sieraden in de vitrines liggen, over de grens zijn het er nog eens tien. En 30 procent van haar omzet haalt De Hoogh via internet binnen.
Ook in villa Eikenhorst, nu nog de residentie van koning Willem-Alexander en zijn gezin, surfen de bewoners regelmatig naar de site van Miccy's. De Hoogh: ,,Vriendinnen attendeerden me er op dat koningin Máxima mijn oorbellen droeg." En aan de koninklijke oorlellen bungelen nog steeds regelmatig Miccy's - Máxima had ze ook in tijdens de Olympische Spelen in Rio. De Hoogh zorgt ervoor dat er regelmatig een nieuwe set naar Wassenaar gaat.
In het nieuwsMiccy's geeft nauwelijks geld uit aan marketing. Geen enkele ster of royal wordt betaald om het merk te dragen - en toch doen ze het. Neem Doutzen Kroes, denk aan Sylvie Meis. De Hoogh: ,,Zij droeg ons merk ook veel toen ze telkens in het nieuws kwam rond haar scheiding van Rafael van der Vaart. Hoe naar ook voor haar, ons kwam het niet verkeerd uit."
Het geheim? ,,Het zijn opvallende, kleurrijke oorbellen en behoorlijk uniek. Van sommige modellen maken we er maar twee. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je op een feestje je oorbellen tegenkomt in de oren van een andere vrouw."
De Hoogh studeerde aan de kunstacademie, werkte daarna bij uitzendorganisatie Randstad en ontwierp in haar vrije tijd oorbellen. Een beetje uit nood: ,,Ik ben allergisch voor nepmetalen die je bij een bijouterie koopt, en ik ontdekte dat het enige alternatief heel dure sieraden waren. Er zat niets tussen en daar ben ik in gesprongen."
Lachend: ,,Ik geloof dat het wel aanslaat."
Gerelateerde artikelen: Ze poetsen de troon en kleden Mark RutteHoedenwinkel blijft in Den Haag