Speciaalzaken hebben de toekomst, zeggen retailspecialisten. Dat hoef je Johan Hesemans (52) niet uit te leggen. In hartje Breda runt hij een speciaalzaak in het kwadraat.
Hij verkoopt heel véél speciaals. ,,Spullen die een ander niet heeft”, zegt hij zelf in het AD. Poppen, puzzels, serviezen, allemaal van heel gewilde, duurzame merken. De 155 jaar heeft dit familiebedrijf met gemak gehaald.
Johan is van de derde generatie. Zijn opa begon de zaak aan de Houtmarkt in 1943. Vanaf 1870 was de winkel nog in handen van de familie Biermans. Het is altijd een familiebedrijf geweest. Johans vader Martien en moeder Maria lopen af en toe nog binnen. Hun klanten groeien mee met de zaak.
Yolanda van der Aa, 64 jaar, heeft er ‘tig jaar geleden’ haar servies gehaald. Zij is het die zich meldt met het zoutvaatje. ,,Steltman, ja”, bevestigt ze als Hesemans de naam van het servies noemt. Ze kon er zelf niet opkomen. ,,Het lijkt op Wedgwood, maar het is van betere kwaliteit.” ,,Harder gebakken”, legt Hesemans uit.
Lees ook: Derde generatie vernieuwt familiebedrijf: van TikTok tot data-dashboards
Hesemans is dé speciaalzaak van Breda
Ze zocht op internet. ,,In Duitsland kan ik nog tweedehands kopen, maar wat krijg je dan? Op mijn grote borden zitten kleine verkleuringen omdat ik ze dagelijks gebruik. Ik had ze apart moeten houden, voor speciale gelegenheden. Maar daar is dit servies te leuk voor.”
Twee borden heeft Hesemans op zolder gevonden. Het is net genoeg. ,,Nu hou ik het servies intact”, reageert een blije Van der Aa. ,,Ik hoop dat dit soort winkels blijft bestaan. Vroeger kwam ik hier al met de kinderen voor de bouwpakketten en de puzzels.”
Zelf knutselen, er zit een stijgende lijn in deze trend, legt Hesemans uit als hij naar de hoek van de zelfbouw loopt. Voor verzamelaars moet dit een walhalla zijn. Vooral de 3D-puzzels en -bouwpakketten... hele interieurs kun je ermee bouwen, en dan draait alles ook nog, laat hij zien.
Voor een vrouw uit Japan en haar baby. In Japan willen ze geen poppen uit China
Johan Hesemans, eigenaar speelgoedwinkel
,,Batterijen zul je hier nauwelijks vinden”, wil hij gezegd hebben. Een winkel zonder elektronica, dat wil hij zo houden. ,,De mensen willen van het scherm af, ze willen bezig zijn zonder op een scherm te zitten. Jong en oud.”
Zoals ook het verzamelen van autootjes van alle tijden is. Bert Boeren (70) heeft net een miniatuur-Fiat 850 gescoord. ,,Ik verzamel alles waar ik in gereden heb. Een Mazda 323 uit 1970 mis ik nog.”
Twee scholieren lopen de winkel in, direct door naar de vitrines met de Funko’s. Ook Hesemans verkoopt de kunststof poppetjes met een te groot hoofd. Ze zijn niet meer weg te denken uit de wereld van popcultuur en verzamelaars.
Lees ook: De leukste winkel van Nederland: ‘Durf te experimenteren en kijk verder dan je eigen branche’
Käthe Kruse-poppen zijn specialiteit
Echte poppen heeft hij ook. Houten poppen zijn zijn specialiteit. Hij heeft net een bestelling verwerkt. ,,Voor een vrouw uit Japan en haar baby. In Japan willen ze geen poppen uit China.”
Käthe Kruse-poppen: bij de naam alleen al slaan de echte verzamelaars aan. Ze kosten soms wel honderden euro’s. Handgemaakt, al meer dan 100 jaar. Ze hebben geen uitdrukking, legt Hesemans uit. ,,Een pop uit deze collectie kan alles, omdat het gezicht neutraal staat. Ze gaat mee in je emotie. Ben jij verdrietig, dan is de pop het ook.”
Hij vertelt over ‘een psychologe uit het midden van het land’. ,,Zij had een cliënt, een kind, dat niet kon praten. Ze kreeg geen contact. Ze was zelf een poppenliefhebber, zou het helpen? Lang verhaal kort: toen het kind de pop zag, pakte ze die op, duwde die tegen zich aan en begon te praten.”