Het is niet verwonderlijk dat Monique (34) en haar broers, Rogier (31) en Boris (29) Bastiaansen sinds 2023 de derde generatie eigenaar zijn van Bastiaansen Modestad in het Brabantse Bavel. Als kind wordt het zaadje geplant als ze tegenover de zaak wonen en dus regelmatig in de winkel te vinden zijn. Vanzelfsprekend krijgt het trio thuis ook het een en ander mee van het familiebedrijf. Sterker: in hun tienerjaren, vanaf een jaar of veertien, worden ze al nadrukkelijk betrokken bij de bespreking van de jaarcijfers. En worden er basisregels, een soort familiestatuut, opgesteld. Hierin is onder meer vastgelegd dat familieleden de meerderheid in de organisatie moeten hebben. En dat in gevallen van onenigheid familie altijd boven het bedrijf gaat.
Toch was het geen vanzelfsprekendheid dat de kinderen de onderneming van hun ouders Geert en Henneke zouden overnemen. „We zijn juist altijd gestimuleerd ons eigen pad te kiezen”, vertelt Monique. „Ga maar ontdekken wat jullie leuk vinden zeiden ze, ook als het ging om bijbaantjes.” Volgens broer Rogier was dat vooral om eigen kwaliteiten te ontwikkelen. „Ik kijk daar zelf heel positief op terug.” Dus vlogen ze uit. Monique naar de Royal Schiphol Group, Rogier naar Rai Amsterdam en de NS en Boris naar het DeLaMar Theater in Amsterdam.
Lees ook: Van studentengrap naar mijlpaal: modemerk Pockies verkoopt 1 miljoen producten, groei naar Japan
150.000 bezoekers voor Bastiaansen Modestad
Ondertussen blijft het zo nu en dan borrelen om alsnog Bastiaansen Modestad – een toen 2.000 vierkante meter en inmiddels 4.000 vierkante meter grote modewinkel, verdeeld over twee panden, met 95 medewerkers en jaarlijks meer dan 150.000 bezoekers - over te nemen. Monique: „De mode en het ondernemen zit toch in je vezels. We hadden allemaal verschillende momenten dat we dachten willen we dit wel of niet?” Uiteindelijk raken de kinderen tijdens een verbouwing, waarbij ze alle drie helpen, overtuigd. Een voor een komen ze aan boord en maken kennis met verschillende facetten in het bedrijf.
Na de uitbreiding met een aparte mannenwinkel met een inpandig restaurant, schuin tegenover, wordt besloten dat vanaf de opening in maart 2023 Monique, Rogier en Boris formeel de nieuwe eigenaren worden. Eén broer, Jasper, heeft een eigen bedrijf, maar is zijdelings wel betrokken. Monique: „Bij belangrijke beslissingen is hij er en biedt hij een prettige blik van buitenaf. Erg waardevol.”
Geert en Henneke zijn ‘eigen expertteam’
Ouders Geert en Henneke zijn nog zo’n drie dagen – in en rond het weekend – op kantoor en de winkelvloer te vinden. „Het voelt alsof we ons eigen expertteam hebben met coaches die we af en toe heel fijn kunnen inzetten”, zegt Monique. „Als we ergens onzeker over zijn, twijfelen over budgetten of bepaalde keuzes qua inkoop vragen we hun hulp of visie”, vult Rogier aan. „Sowieso betrekken we ze bij belangrijke onderwerpen. Zij hebben het bedrijf groot en succesvol gemaakt, het zou naïef en onverantwoord zijn als je geen gebruik van die kennis en ervaring maakt.”
We betrekken onze ouders bij belangrijke onderwerpen. Zij hebben het bedrijf groot en succesvol gemaakt
Rogier Bastiaansen Bastiaansen Modestad
De warmte van hun ouders, naar gasten, het medewerkersteam en de leveranciers, willen de jonge ondernemers graag behouden. Net als de innovatiedrang. Monique: „Na elk groot project dachten mijn ouders: what’s next? Dat hebben wij ook, steeds tien stappen verder denken, maar dat is denk ik ondernemers eigen.” Daarnaast brengen ze hun eigen opgedane ervaringen uit andere branches in. Meer structuur in de organisatie bijvoorbeeld. „Beslissingen nemen we niet alleen op ons onderbuikgevoel, maar steeds meer op basis van data, dat een vast onderdeel is geworden bij alle interne keuzes en strategieën.”
Lees ook: Marcel (55) verkoopt zijn familiebedrijf, want hij wil ouder worden dan zijn vader en opa
Een dashboard met prestaties
Elke afdeling binnen Bastiaansen Modestad, van inkoop, marketing, financiën tot de winkel, heeft een dashboard, een whiteboard waar verschillende prestaties worden bijgehouden. Van de wekelijkse en maandelijkse verkoop van kledingstukken en marges tot de weergaven op TikTok (1,4 miljoen) en de prestaties op Instagram. Rogier: „Begin dit jaar hadden we nog zo’n 800.000 views op TikTok, de gemiddelde leeftijd van gebruikers neemt ook toe, waardoor dit een belangrijk kanaal voor ons is. We meten en analyseren alles wat maar mogelijk is; het engagement - hoeveel nieuwe en bestaande klanten bereiken we - en reikwijdte van posts en spelen daar vervolgens op in. Onder andere in onze webshop, waar je onder het kopje ‘As seen on TikTok’ de getoonde kledingstukken vindt.”
Grotere doelen zijn er ook. De ondernemers streven ernaar dat in 2034 negentig procent van de klanten jaarlijks terugkeren in de winkel. „We zitten nu op 68 procent, dus we hebben nog wel wat te groeien”, zegt Monique. Meer binding met gasten en een zo mogelijk nog hoger serviceniveau zijn dan ook aanmerkelijke pijlers. Onder de noemer Bastiaansen Modestad Club worden sinds afgelopen jaar uiteenlopende evenementen georganiseerd – van workshops keramiek schilderen en budgetproof shoppen tot een brunch met modeshow en een yogales voor gasten gegeven door een collega van het team. Rogier: „Op een leuke manier proberen we zo een inspirerende voortrekkersrol op ons te nemen.”
Lees ook: Tess V scoort beste jaar ooit: ‘Effect van winkels op omzet had ik echt onderschat’
Hands-on mentaliteit uit bedrijfsleven
Moeder Henneke, die heeft meegeluisterd in het aangrenzende kantoor, loopt binnen. Trots: „Onze kinderen hebben het bedrijf naar een hoger niveau gebracht op een manier waarop wij dit nooit zouden kunnen.” Ze doelt op de social media-toepassingen, maar ook op coachings- en leertrajecten van medewerkers. „Ze vullen elkaar aan vanuit hun eigen expertise: Boris op het gebied van leiding geven en HR, Monique qua finance en Rogier met marketing. Dat is fijn en geruststellend om te zien.”
Iedereen staat of je nu marketeer of inkoper bent, een kwart van de werktijd op de winkelvloer
Monique Bastiaansen Bastiaansen Modestad
Monique verduidelijkt dat zij en haar broers het beste uit iedereen willen halen. Dat hebben ze voor hun eigen functies zo besloten, maar ook voor medewerkers vinden ze het belangrijk dat ieder talent optimaal wordt benut. „Wij zetten de kaders neer, maar daarbinnen is veel vrijheid en flexibiliteit voor zelfontwikkeling van collega’s. Als iemand een briljant idee heeft, moet je daar ruimte aan bieden. Af en toe durven loslaten is denk ik ook iets van de jongere generatie.”
Tegelijkertijd verwacht het trio een onvervalste hands-on mentaliteit, die ze ook bij Schiphol en de NS ervoeren. Monique vertelt: „Als het bij Schiphol druk was in tijden van hevige sneeuwval of zomervakanties hielpen alle medewerkers mee in de vertrekhal. Hier springen allerlei werknemers ook waar nodig bij. Sowieso staat iedereen, of je nu marketeer of inkoper bent, een kwart van de werktijd op de winkelvloer. Om de connectie met de winkelvloer en de gasten te houden. Dat is uiteindelijk waar ons bedrijf allemaal om draait.”