Het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 1,2 procent hoger dan een jaar geleden. Verder werd online 10,5 procent meer omgezet.
De groei is vooral te danken aan de non-foodsector, ofwel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht. In die sector steeg de omzet met 5,2 procent en was het volume 4,7 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen daalde de omzet met 1,8 procent en nam het volume af met 5,4 procent. De omzet van supermarkten lag 2,8 procent lager en de omzet van speciaalzaken steeg 5,8 procent.
Binnen non-food werd meer omzet behaald door winkels in schoenen en lederwaren, kledingwinkels, drogisterijen en elektronicazaken
Verbod op verkoop sigaretten en andere tabaksproducten
Sinds 1 juli dit jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen. Dat heeft een stevige hap uit hun omzetten genomen. Voor rookwaren kan de consument nog wel bij bijvoorbeeld speciaalzaken terecht.
Binnen non-food werd meer omzet behaald door winkels in schoenen en lederwaren, kledingwinkels, drogisterijen, elektronicazaken, doe-het-zelfketens en winkels in recreatie-artikelen. Winkels in meubels en woninginrichting hadden een lagere omzet.
Online omzet webwinkels omhoog
Webwinkels hebben 12,1 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, daalde met 8,3 procent.
Volgens het CBS zijn de omzetcijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,2 procent lager dan in september 2023.
Lees ook: Druk op Black Friday neemt verder toe na MediaMarkt-rellen Rotterdam
Bekijk hier de voorwaarden.