Directeur Pauline Buurma van organisatie Rotterdam Centrum baalt flink van de uit de hand gelopen kortingsactie bij de MediaMarkt. ,,Het was een gaaf evenement, iets leuks voor de stad. Dan is het een enorme teleurstelling dat een groep mensen het zo heeft verpest.”
Tegelijkertijd roept het bij de winkeliersorganisatie de vraag op of dit soort kortingsevenementen überhaupt nog mogelijk zijn in Rotterdam. ,,Daar gaan we de komende dagen over in gesprek, ook met de gemeente”, zegt Buurma in het AD.
Black Friday dit jaar op 29 november
Dat heeft onder meer implicaties voor hét kortingsevenement van het jaar: Black Friday op 29 november. De kortingsdagen gaan sowieso door, benadrukt de directeur. ,,Maar we zijn wel aan het inventariseren welke winkels speciale acties of evenementen hebben gepland, welke risico’s daaraan kleven en of die moeten worden aangepast.”
Rotterdam was in 2017 de eerste Nederlandse stad waar Black Friday grootscheeps werd geïntroduceerd. In de jaren daarna groeide de populariteit van de koopjesdag enorm. In 2018 al stond het verkeer in de Rotterdamse binnenstad urenlang vast. In 2021 was het ondanks de oplopende coronacijfers dringen in de binnenstad om vlak voor de feestdagen koopjes en cadeautjes te scoren.
De nadruk ligt bewust niet op kortingen en kopen, kopen, kopen
Sarah de Bruijn Binnenstadsmanagement Den Haag
Om files en de toeloop in het centrum beter te spreiden, werden dat jaar de ‘Five Day Deals’ bedacht. Niet één dag met grote kortingen, maar vijf dagen lang koopjes jagen. Ook in 2022 en vorig jaar werd de kortingsdag uitgesmeerd over meerdere dagen.
Dit gebeurt dit jaar weer, zegt Buurma. ,,Wij adviseren mensen om op momenten te komen dat het wat rustiger is, bijvoorbeeld in de ochtend.”
Funky Friday in Den Haag
In plaats van Black Friday vieren ze in de Haagse binnenstad sinds drie jaar Funky Friday. ,,Omdat het in Den Haag ook best grimmig kan worden, ligt de nadruk bewust niet op kortingen en kopen, kopen, kopen”, zegt Sarah de Bruijn van de winkeliersvereniging Binnenstadsmanagement Den Haag.
Op vrijdag 29 november zijn er optredens in de binnenstad en klinkt er muziek. Dat zorgt voor gezelligheid en trekt een ander publiek aan, waardoor de drukte minder snel escaleert, zegt De Bruijn.
PlayStation-weggeefactie Divaio gaat mis
Toch ging het vorig jaar mis toen YoutuBer Divaio zorgde voor een stormloop in het centrum, nadat hij op social media had aangekondigd gratis kleding en een PlayStation weg te geven. ,,Toen hebben we helaas de programmering stil moeten leggen”, zegt De Bruijn. ,,De nadruk op gezelligheid is geen garantie dat er niets gebeurt, maar het levert wel een bijdrage aan een goede sfeer in de stad.”
In Utrecht zijn er geen zorgen over de aankomende kortingsperiode. ,,Tot nog toe heeft Black Friday nooit problemen opgeleverd”, zegt voorzitter Arjan Kleuver van de ondernemersorganisatie Centrummanagement Utrecht. ,,Het is gezellig druk. Zo voor de feestdagen is een belangrijke periode voor de ondernemers en de stad heeft genoeg capaciteit voor alle bezoekers.”
De nadruk op gezelligheid is geen garantie dat er niets gebeurt, maar het levert wel een bijdrage aan een goede sfeer in de stad
Opstoppingen in de binnenstad
Al leidt dat op de wegen rondom het centrum wel tot opstoppingen. ,,We doen de oproep aan bezoekers om met het ov te komen.” Ook in Utrecht wordt het koopjesfestijn verspreid over meerdere dagen. ,,Dat gebeurt vooral vanuit het initiatief van de ondernemers en dat is ook goed.”
Spreiden is inderdaad een goed idee, vindt ook Syan Schaap van het Event Safety Institute. Het gaat vooral mis als winkels competitiedrang creëren bij hun klanten, bijvoorbeeld door alleen de eerste vijftig een product gratis aan te bieden. Bij meerdere kortingsdagen is daar geen sprake van ,,Dan is de kans groter dat er gewoon gezellig gewinkeld kan worden.”
MediaMarkt kan nog niets zeggen over eventuele kortingsacties in Rotterdam tijdens Black Friday.
Lees ook: Opkomst mega-speelgoedwinkels bewijst: consument koopt niet alleen nog online