Mark van der Heijden (30) en Valentijn van Santvoort (32) klappen hun laptop open bij Bar Spek. Geen tijd te verliezen. Hun mailbox zit vol met bedrijven die met hen willen samenwerken: een telecomprovider uit IJsland, een grote ngo uit Amerika, een groot techbedrijf uit Londen. Meer dan vijfhonderd mails wachten nog op een antwoord. De wereld is hun kantoor. Valentijn: "Waarom vergaderen in een grijze kantoorruimte? Het liefst stappen we in een luchtballon om met een geweldig uitzicht onze ideeën voor Wanderbrief verder uit te werken."
Wanderbrief komt voort uit The Backpacker Intern, een project van Van der Heijden langs zeven continenten, 27 landen en 32 bedrijven. Twee jaar bood hij zijn creatieve diensten aan, in ruil voor een slaapplek en eten. "Tijdens die reis kreeg ik steeds mails van mensen die hetzelfde willen als ik: reizen én werken. Ik was op dat moment te druk met mijn eigen avontuur om anderen op weg te helpen. Maar zo kreeg Wanderbrief al vorm in mijn hoofd."
"Toen mijn avontuur ten einde liep, heb ik Valentijn, mijn beste vriend, gevraagd of hij het zag zitten om het idee samen verder uit te werken. We kennen elkaar uit de creatieve industrie in Amsterdam en zijn goed op elkaar ingespeeld. Valentijn zegde zijn baan op en sinds oktober vorig jaar werken we zestien uur per dag, zeven dagen per week aan Wanderbrief." Samen investeerden Van der Heijden en Van Santvoort dertigduizend euro in het project. Omzet halen ze uit samenwerkingen met businesspartners. Investeerders zijn er voorlopig nog niet.
De grens overIt's a free ride, staat op de site die vorige maand live ging. Als er bedrijven zijn met een klus, een zogeheten 'brief', zoeken de ondernemers tussen de inschrijvingen naar een geschikte kandidaat om de klus te klaren. De beloning voor de gelukkige: een retourvlucht, een slaapplek, eten en zakgeld om de stad te verkennen. Wanderbrief krijgt een fee voor elke 'match'. Dat alles wordt betaald door het bedrijf dat de opdracht uitschrijft.
Reizen en creativiteit zijn volgens Van der Heijden een gouden combinatie. "De geuren, het eten, de cultuur, het landschap: als je op reis bent is alles anders. Het biedt je een nieuw perspectief. Met Wanderbrief willen we honderden, misschien duizenden creatieven en bedrijven uit verschillende landen aan elkaar koppelen en laten profiteren van de energie die daarbij vrijkomt."
Eerste opdrachtenPhilipp Benedikt, een fotograaf uit Oostenrijk, was de eerste Wanderbriefer. Zijn opdracht luidde: breng in beeld hoe mensen hun telefoon gebruiken. De bestemming van zijn werk: het Instagramaccount van Vodafone.
Nu gaat ook de tweede Wanderbriefer aan de slag: de freelance creatief directeur van FC Barcelona komt naar Amsterdam voor een klus voor Amnesty International Nederland. Reykjavik en Londen moeten snel volgen als bestemmingen, en is contact gelegd met bedrijven in Tokio en Amerika. Van der Heijden: "Dit jaar willen we tien tot twintig Wanderbriefers de grens over sturen."
Niet direct een klusEr is dus niet direct een klus voor iedereen die zich aanmeldt? Van Santvoort: "Helaas niet. We zetten nu vooral in op kwalitatief hoogwaardige klussen. Maar er zijn meerdere manieren om mensen te inspireren en in staat te stellen om in het buitenland te werken. Zo hebben we een online magazine over reizen, internationale creativiteit en ondernemerschap. Daarnaast hebben we een reizende academie opgericht, waarmee we de wereld overgaan om workshops te geven."
Van een jetlag is niets te merken, maar het tweetal is toch echt net terug van het festival South by Southwest in Austin, Texas. Jaarlijks is die stad in maart het wereldtoneel voor alles wat te maken heeft met muziek, film en technologie. Mark: "Niet normaal wat daar op ons af is gekomen. 'This is so sick, we should talk and connect', vertelden mensen ons de hele dag. We hadden de ene na de andere meeting. Dan splitsten we 's avonds op en gingen we allebei met een groep eindbazen eten."
Laatste spaarcentenVan Santvoort denkt te weten waarom hun verhaal aanspreekt. "Met Wanderbrief spelen we in op veel actuele thema's. De wereld wordt kleiner door technologie, reizen wordt steeds gemakkelijker en de manier van werken verandert snel. Maar ondertussen vissen veel creatieve bedrijven vooral binnen de eigen landsgrenzen naar talent. Dat is onverstandig - het aanbod is niet alleen kleiner, het is vooral veel uniformer. Dat heeft alles te maken met cultuur. Global citizenship is de toekomst."
Wanneer is Wanderbrief geslaagd? Van der Heijden: "We willen zo veel mogelijk creativiteit en cultuur uitwisselen, over de hele wereld. Maar eigenlijk is het al geslaagd. Ik heb nog geen dag het gevoel gehad dat we aan het werk zijn. Terwijl we harder werken dan ooit." En die winst? Van Santvoort: "Die komt later. Op dit moment komen we rond van onze laatste spaarcenten."