NADUVI en fonQ zijn beide online woonwinkels, maar met wel met een ander businessmodel. NADUVI werkt direct samen met de fabrikanten zodat er veel kosten uit de keten worden geschrapt, vertelt Itai. Hij neemt bij fonQ het stokje over van Jeremiah Albinus. „fonQ is een prachtig merk. Ik ken Jeremiah al behoorlijk wat jaren. We spreken elkaar regelmatig en uiteindelijk is daar deze samenwerking uitgekomen.”
Van pizzasessies tot samenwerking
„We zijn begonnen met onze businessmodellen op een bord aan elkaar uitschrijven. Dat zijn meerdere pizzasessies geweest”, zegt Itai lachend. „Uiteindelijk zijn daar projectgroepen uit voortgekomen. Beide bedrijven hebben namelijk verschillende positioneringen, we bedienen namelijk een ander soort klanten. Daarom willen we de merken los van elkaar behouden.”
Beide bedrijven hebben verschillende positioneringen, we bedienen namelijk een ander soort klanten
Itai Gross
Juist aan de achterkant willen NADUVI en fonQ de winst pakken. „Daar kunnen we veel voor elkaar betekenen. We kunnen nu bijvoorbeeld werken met één marketingteam en één financieel team. Maar vooral op het vlak van technologie kunnen we veel samen realiseren.”
Wat beide merken elkaar kunnen bieden
Zo had NADUVI voorheen last van waardevermindering bij retouren. „De retouren gingen naar een derde partij en dat was eigenlijk waardevernietiging”, weet Itai. „fonQ heeft daarentegen een fantastische retourflow. Zo’n 80 procent kan uiteindelijk weer opnieuw worden verkocht. Daar kwam NADUVI niet eens bij in de buurt. Het is dus een groot voordeel dat we nu samen gebruik kunnen maken van dat distributiecentrum.”
fonQ maakt dan weer gebruik van de technologie van NADUVI om te zorgen dat woonproducten direct van de fabrikant naar de klanten kunnen. Of ze zo samen de strijd aan willen gaan met grote merken als bol.com of Amazon? „Wij focussen ons op onze eigen kracht. Onze webshops zijn helemaal ingericht op home & living. Als je een drie-zitshoekbank naar drie hoog achter wil bezorgen, vergt dat expertise. Dat hebben wij in huis. Daarnaast heb je bij het kopen van bijvoorbeeld een afwasborstel minder inspiratie nodig dan wanneer je je hele woonkamer wil inrichten. Het gaat om het hele pakket en wij hebben ook de stylingservice in huis.”
Uitbreiden naar heel Europa
De ambitie van de twee woonwinkels? „Wij willen dé mentale marktleider worden voor producten in en rondom het huis. Dat mensen als eerste aan ons denken. We willen een stevig marktaandeel veroveren. We zijn nu in Nederland, Duitsland en België actief, maar uiteindelijk willen we dit spel in heel Europa gaan spelen.”
AR en AI
Itai was in het verleden mede-oprichter van Westwing Benelux. Hij heeft door de jaren heen de woonwinkelmarkt dan ook behoorlijk zien veranderen. „Eerst kochten mensen misschien een kussentje, een vaas of een geurkaars online. Nu worden dat steeds meer grote producten, zoals kasten, banken en tafels. Daar proberen we natuurlijk op in te spelen met de nieuwste technologieën.”
Eerst kochten mensen misschien een kussentje, een vaas of een geurkaars online. Nu worden dat steeds meer grote producten
Itai Gross
,,Denk aan Augmented Reality (AR), waarbij je virtueel kan zien of een product goed in jouw woonkamer zou passen. We staan nog aan de voorkant van deze ontwikkelingen, maar ik geloof erin dat dit steeds groter gaat worden. Daar komt ook kunstmatige intelligentie (AI) bij. Zodat je bijvoorbeeld met één druk op de knop suggesties kunt krijgen van artikelen die bij jouw woonsituatie kunnen passen.”