Pom Friterie is een fancy bar met cocktails, champagne, een dj en… verse friet. ,,Ik was bang dat Nederlanders hier zouden denken: 13 euro voor een frietje, wat pretentieus.”
Marvin werkte jarenlang als barmanager bij verschillende horecazaken in Stockholm. Een paar jaar terug ontstonden de kriebels van een eigen bar. Iets met cocktails en als het even kon ook iets met zijn Nederlandse achtergrond. Toen hij in 2020 zijn ambities deelde met collega, chef en eveneens Nederlander Jorit Gras (42), kreeg het concept vorm. Een cocktailbar met verse friet, dat was het antwoord. ,,Dat sprookje in m’n hoofd moest nu werkelijkheid gaan worden.”
Zweden zijn zich ook bewuster van wat ze eten en drinken. Ze gaan goed geïnformeerd naar een zaak, weten wat iets waard is en betalen graag meer
Een snackbar met de nadruk op bar
Als Jorit niet het idee van verse friet met Marvin had gedeeld, had hij nooit aan friet als ster van de show gedacht, vertelt hij eerlijk als ik hem opzoek in de stijlvolle zaak die je inderdaad eerder bestempeld als cocktailbar. Het is half negen ‘s ochtends en we drinken een kop Zweedse filterkoffie, geen cocktail.
,,Friet was voor mij de snackbar zoals ik die van jongs af aan kende. Ik wist dat zoiets niet zou gaan werken in een elitaire stad als Stockholm,” zegt Marvin. Wat daar dan wel belangrijk is? Een interieur waar over is nagedacht, champagne, cocktails, een dj en ingrediënten van de beste kwaliteit, weet de horecaondernemer op te sommen.
,,Zweden zijn zich ook bewuster van wat ze eten en drinken,” vertelt de ondernemer. ,,Ze gaan goed geïnformeerd naar een zaak, weten wat iets waard is en betalen graag meer.”
Friet-evolutie in Nederland
Toen Jorit hem liet zien welke evolutie friet in Nederland doormaakte (van een gewoon frietje mayo/pinda naar haute friture met allerlei toppings en aandacht voor de presentatie), dacht hij: ja, dit is het. Dit kan ik aan mijn barconcept toevoegen.
,,Gefrituurd eten gaat goed samen met koolzuurhoudende dranken, zoals champagne of een fizzy cocktail.”
Het personeel is beter ingewerkt en let erop dat men voor meer komt dan alleen een frietje
Meer dan alleen een frietje
In de vrije uren werkte het duo het concept voor Pom uit. Samen met een groep investeerders werden vervolgens de puntjes op de i gezet en Pom Friterie opende haar Zweedse deuren in mei 2023. Met succes. ,,We hadden hier lang aan gewerkt en wisten dat het zou aanslaan, maar alsnog ben ik blij dat het volgens verwachting gaat,” zegt Marvin. In de kortste maand van het jaar draaiden ze de hoogste omzet tot nu toe.
Hoe? ,,Er komen steeds meer gasten en de gemiddelde besteding per persoon stijgt. Het personeel is beter ingewerkt en let erop dat men voor meer komt dan alleen een frietje.”
,,Op de zaterdag is de zaak van begin tot sluit gevuld. De omzet tijdens de lunch is drie tot vier keer zo hoog als doordeweeks.”
‘Alles wat Nederlands is, wordt omarmd’
Wat hem verbaast, is de liefde voor de Nederlandse invloeden. ,,We dachten dat we het concept internationaal moesten insteken. We hadden bijvoorbeeld maar één bitterbal en geen frietje speciaal. Toen dat buiten de kaart om toch werd besteld, stond dat een week later op het menu. Nu is de ‘Dutch Special’ met curry, mayo, ui, augurk en nootmuskaatcrumble ons best lopende gerecht.”
Ondertussen sieren meer Nederlandse invloeden de kaart. ,,We verkopen drie soorten bitterballen, hebben Heineken op tap en natuurlijk Kesbeke, als topping en als bijgerecht.” Zelfs het personeel bestaat voor de helft uit Nederlanders.
De Zweed omarmt ons juist vanwege de cocktails die we serveren en de dj die elektronische muziek draait
Vrijdag frietdag
Hoe Nederlands een patatje speciaal ook is, Pom Friterie richt zich in de eerste plaats op de Zweed. Maar dat betekent niet dat Nederlanders er niet komen. ,,Ik was bang dat ze zouden denken: 13 euro voor een frietje? Wat pretentieus. Maar Nederlanders die hier komen vinden het lekker en leuk dat het zo goed loopt.
Andersom helpt de on-Nederlandse bar-setting om het idee van verse friet in het stijlvolle Stockholm te introduceren, legt Marvin uit. ,,De Zweed omarmt ons juist vanwege de cocktails die we serveren en de dj die elektronische muziek draait.”
Heel Scandinavië aan de friet
Zweden is een aardappelland, maar verse friet eten ze er vrijwel niet. ,,Zweedse aardappelen groeien in zand en hebben een hoger waterpercentage en daardoor niet de juiste karakteristieken om friet van te maken.” De Nederlandse aardappel die in klei groeit, heeft dat wel.
Met Pom Friterie willen de twee de Nordics ervan bewust maken dat er meer is dan diepvriesfriet. ,,We willen de allerbeste zijn in verse friet in Scandinavië. Mijn droom was niet om Scandinavië te veroveren, maar met Jorit werd het originele idee groter.”
Ze verkopen de friet ook aan restaurants in de stad. Daarnaast willen ze dit jaar het eerste grab & go-restaurant openen. ,,Zoals de snackbar in Nederland, maar in een Zweeds jasje.” Zodra de juiste partner aan boord is die hen kan helpen schalen, is er weinig dat ze nog tegenhoudt. ,,Het idee van een Nederlandse partner met ervaring in de frietindustrie spreekt ons enorm aan.”
Vervolgens willen ze de stad uit; Uppsala, Malmö, Kopenhagen, Oslo. Hoe kouder hoe beter, lijkt het motto.
Lees ook: Ondernemen in het buitenland? Ambassades maken het verschil (volgens ondernemers)