Nieuws Actueel

Hoe Olympisch schaatskampioen Mark Tuitert scoort met kauwgom

Topprestaties leveren en medailles winnen stonden jarenlang centraal in het leven van Mark Tuitert, met als hoogtepunt het jaar 2010. Toen behaalde hij als schaatser de grootste prestatie uit zijn loopbaan door de gouden plak te winnen op de 1500 meter op de Olympische Spelen in Vancouver. Inmiddels wil Tuitert als ondernemer met FIRST Energy Gum de wereld veroveren. Om dat te bereiken gebruikt hij zijn eigen netwerk en ervaren ondernemersteam om de energy gum in de markt te zetten.

Pieter Stroink van Eizenga 26 januari 2019

Mark Tuitert First

Een voormalige topschaatser die met een speciale kauwgom komt aanzetten, heeft wat uit te leggen. Toch komt Tuiterts bedrijf in energygum niet uit de lucht vallen. Tijdens zijn carrière als topsporter schreef hij ingevingen op in een speciaal boekje, waaronder een pre-workout gum. ,,Ik ontmoette Wim (van Gilst, red.), die bezig was met de ontwikkeling van zo’n product. Hij had al een energydrink in de markt gezet en was bezig met een gezonde energy gum en was gelijk enthousiast.”

Gezonde kauwgom

Tuitert wil met zijn energy gum gebruikers op een gezonde manier van een directe boost voorzien om prestaties te kunnen leveren. ,,Een kauwgom bevat 80 mg cafeïne en B-vitamines. Dit gebruik je vlak voor het sporten en geeft je direct energie. Door het kauwen wordt je brein gestimuleerd en nemen de speekselklieren cafeïne direct op via de slijmvliezen. Het hoeft niet zoals koffie of een energydrink door de darm verwerkt te worden.”

Doelgroep,,In potentie zien we een hele grote afzetmarkt en richten ons in principe op iedereen tussen de 18 en 35, dat zijn er miljoenen. We zitten op de kruising van koffiedrinkers, energydrinkgebruikers en supplementgebruikers. Ik wil het bottom up brengen, waarbij profsportclubs, topsporters en ons eigen netwerk, early adopters zijn. Onze potentiële gebruikers zijn bijvoorbeeld artsen, e-gamers, automobilisten, bewakers – noem maar op.”

Businessplan

Het ondernemersplan van FIRST Energy Gum richt zich met name op de marketing. ,,Onze marketingstrategie is eigenlijk ons businessplan, dat is heel belangrijk. Waarin stoppen we onze middelen en in welke groepen? Hoe proberen we die te bereiken? Dat doen we nu alleen nog online. Eerst richten we ons nog op consumenten die hun prestaties willen verbeteren. Van daaruit bouwen we verder. Naast online willen we ook via offlinekanalen adverteren. Dat kan via de gyms zijn. We zijn bijvoorbeeld bij Vondelgym van Arie Boomsma uitgekomen en gaan niet naar een doorsnee gym. Dat zijn strategische keuzes binnen onze go-to-market strategie.”

,,Er zit natuurlijk een financieel plan achter. In die zin is er wel een businessplan. We hebben doelen en groei voor ogen, maar je weet nooit hoe snel het gaat. Dat is de altijd de vraag. Wanneer we alles snel willen doen kunnen we investeerdersgeld ophalen en full pushen. We kiezen in eerste instantie voor een organische groei. Op termijn zou het best kunnen dat we externe financiers aantrekken. Onze eigen investeringen zitten nu vooral in marketing, advertenties, personeel en voorraad voorfinancieren – de productiekosten dus.”

Team

Tuitert stond in augustus 2017 met twee compagnons aan de wieg van de onderneming. Die mede-eigenaren, Wim van Gilst en Michael Hekking, zijn gepokt en gemazeld in het ondernemerslandschap. Zo was Hekking director marketing bij ID&T, terwijl Van Gilst een energy drink lanceerde. ,,Ik ga voor het bedrijf erop uit, ik leg de contacten om het product te kunnen promoten bij bekende namen en kom op allerlei evenementen. We hebben inmiddels een retentie van veertig procent, dat zijn cijfers waar we blij mee kunnen zijn. Michael houdt als CEO de strakke lijnen in de gaten en Wim houdt zich bezig met productbranding. Het is in alles nog een echte startup.”

Testen

“We zitten momenteel in een fase waarin we dingen uitproberen; wat werkt wel en wat werkt niet. Daar leren we heel erg veel van. We hebben een plan en duidelijk idee voor de komende 5 jaar op hoofdlijnen, voor de korte termijn testen we veel om te kijken wat werkt en wat niet zodat we snel kunnen bijsturen.

Gebruikerservaringen

De persoonlijke ervaringen met de kauwgom die gebruikers willen delen, krijgt Tuitert op allerlei manieren binnen. Zowel via social media als in real-life, wat zijn voorkeur heeft. ,,Je krijgt dan gelijk feedback binnen. Een recent voorbeeld is dat ik mee mocht met de zeilers van Team Brunel. Dan hoor je van hen persoonlijk dat ze allemaal FIRST Energy Gum gebruiken en daarmee gefocust en op de been blijven. Het helpt ze bij de prestaties. Dat is tof om te horen.”

Merkbeleving

Een bijzonderheid is de inzet van vod- en podcasts op het YouTube-kanaal van FIRST Energy Gum. In Tuiterts shows 'Driven' en ‘Drive’ komen bijvoorbeeld oud-Oranje bondscoach Guus Hiddink, kitesurfer Kevin Langeree en zeilster Carolijn Brouwer voorbij. ,,Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in hun gedrevenheid, dat zit in FIRST maar ook in mijzelf en vandaar mijn podcast. Ik wil kennis en inspiratie overbrengen met de verhalen van mensen die echt iets mee hebben gemaakt in hun leven en daarvan geleerd hebben.”

Duurzaam wereldmerk

Hoewel retail voorlopig nog niet een optie is, wordt daar al wel over nagedacht. ,,Winkels en tankstations zijn zeker een optie in de toekomst, maar voorlopig doen we dat nog niet. Ik verwacht niet snel een grote naamsbekendheid te hebben, al ben ik daar natuurlijk niet op tegen…. Eerst moeten we bouwen.”

Er wordt wel gekeken naar andere mogelijkheden om het bedrijf op en uit te bouwen. Zo lonkt het buitenland en wil Tuitert toe naar een situatie waarbij de gom na gebruik wordt gerecycled. ,,Kauwgom is gewoon gom en dat kan in allerlei producten weer worden hergebruikt", geeft Tuitert aan, wijzend naar zijn pet en schoenen. ,,We zijn bezig met Europa en Zuid-Amerika. We willen nu alvast de zaadjes planten om FIRST over de hele wereld te verkopen, dat is het doel.”