Blog Jan van Nederveen

Mis je als ondernemer een klankbord? Zo regel je een zakelijke vriend

‘Bijna de helft van alle ondernemers staat er wel eens alleen voor’, meldde de Kamer van Koophandel. Een constatering die ondernemer Jan van Nederveen bevestigd zag tijdens zijn eigen zoektocht naar ondernemerschap. In deze blog schrijft hij hoe je, ook als ervaren ondernemer, goede ondersteuning kunt vinden als je te maken krijgt met lastige vraagstukken over het ondernemerschap.

Jan van Nederveen 30 augustus 2021

Jan van Nederveen: 'Tijdens mijn zoektocht naar ondernemerschap merkte ik dat ik met veel mensen ad hoc-gesprekken voerde, waardoor diepgang vaak ontbrak. Door de juiste verwachting en wat meer tijd te nemen, kreeg ik die diepgang wél.' Foto's: Ruud Voest.

Tijdens mijn zoektocht merkte ik dat veel ervaren ondernemers geen goede support vinden op het gebied van lastige vraagstukken over hun onderneming - vaak met raakvlakken naar werkgeluk en privé. Natuurlijk, er zijn wel vrienden, familie of collega-ondernemers, maar vaak vrijblijvend en niet onafhankelijk.

Sparren voor Ondernemers

Met die gedachten in ons achterhoofd ontwikkelden oud-collega Rob en ik Sparren voor Ondernemers. De naam zegt het al: ondernemers kunnen bij ons aankloppen om (georganiseerd) met een expert aan het sparren te slaan. Iemand die eerlijk feedback geeft, onafhankelijk is én als doel heeft om jou als ondernemer beter te maken.

We doopten deze experts om tot sparringpartners. Ervaren ondernemers die snel doorhebben wat een onderneming doet en welke issues er mogelijk zijn, maar die tegelijkertijd ook fungeren als klankbord. Een klankbord dat met de ondernemer als mens kan omgaan en precies begrijpt wat er speelt en hoe belangrijk dat is. Van die sparringpartners hebben we er inmiddels twintig. Twintig top-ondernemers met meer dan vijftien jaar ervaring op de arbeidsmarkt.

Lees ook: Waarom je er als ondernemer vaak alleen voor staat én wat je daaraan kunt doen

Sparringpartner voor de lange termijn

Een sparringpartner is er voor de lange termijn, te beginnen met een jaar. In die tijd spreken ondernemer en sparringpartner natuurlijk over de onderneming en de rol van de ondernemer, maar ook áltijd over de mens achter de ondernemer. We geloven immers dat als het met de mens goed gaat, de basis van een goede onderneming is gelegd.

Tijdens mijn zoektocht naar ondernemerschap merkte ik dat ik met veel mensen ad hoc-gesprekken voerde, waardoor diepgang vaak ontbrak. Door de juiste verwachting en wat meer tijd te nemen, kreeg ik die diepgang wél. Het ging niet alleen maar over de bedrijfsmatige kant meer, maar ook over - bijvoorbeeld - mijn eigen onzekerheden. Bovendien: als je iemand vaker spreekt, ga je een volgende keer door waar je gebleven was. Allemaal dingen die we bij Sparren voor Ondernemers in ons achterhoofd houden.

"Tijdens mijn zoektocht naar ondernemerschap merkte ik dat ik met veel mensen ad hoc-gesprekken voerde, waardoor diepgang vaak ontbrak. Door de juiste verwachting en wat meer tijd, kreeg ik die diepgang wél"

Iedere ondernemer kiest met zijn of haar sparringpartner de vorm en frequentie die het beste past. Die aanpak is altijd gericht op de lange termijn. Dat vraagt inzet van beiden. Eerlijkheid, openheid, tijd én een eerlijke vergoeding van de ondernemer.

Door coronacrisis ging alles langzamer dan gepland

Begin vorig jaar begonnen we met onze zoektocht naar ondernemers die wel zo’n sparringpartner konden gebruiken. Met een persbericht, een website, een paar meetings en vooral veel ambitie gingen we enthousiast van start. Wat ons tegenviel, was dat het persbericht niet werd opgepakt - en dat terwijl we zelf vonden dat we echt iets aardigs te vertellen hadden. Tja, dat was waarschijnlijk de hoogmoed die na een corporate ervaring volgt.

Daarbovenop kwam de coronacrisis en ging alles een stuk langzamer dan we van plan waren, maar - het begin was er. Sterker: de eerste ondernemers dienden zich vrij snel aan en het sparren kon beginnen.

Lees ook: Van corporate-carrière naar het vrije ondernemerschap: dit zijn de valkuilen

Waar er zoal over werd en wordt gespard? Een aantal ondernemers startte de gesprekken vanuit een specifieke adviesvraag. Bijvoorbeeld over het verbeteren van de commerciële kant of een grote verandering in het bedrijf. Een ander favoriet onderwerp om over te sparren bleek focus. Omdat veel ondernemers vaak te veel zelf doen én meerdere dingen leuk vinden, pakken ze vaak (te veel) nieuwe dingen op. Met een sparringpartner bepaal je je focus én die bewaak je die.

'Veel ondernemers zagen sparren als cadeautje voor zichzelf'

Tijdens de gesprekken hoorden we regelmatig dat veel ondernemers het sparren als een extraatje voor zichzelf zagen. Als een soort cadeautje. Ineens hadden ze een klankbord om van alles mee te bespreken, om plannen bij te toetsen en iemand die met ze mee dacht. Veel ondernemers gaven aan dat ze daar er echt blij van werden. Dat het iedere keer weer een moment in de agenda was om naar uit te kijken.

Uit de feedback kwam verder naar voren dat de effecten op persoonlijk vlak als zeer positief werden ervaren. Meerdere mensen gaven aan meer tijd voor hun partner en familie te hebben, en het makkelijker te vinden om een lange termijn koers in te zetten én te bewaken. Voor de onderneming én voor de ondernemer zelf. Ook werd de sparringpartner al ‘een zakelijke vriend’ genoemd.

"Veel ondernemers zijn nog altijd aan het opkrabbelen uit de corona-problemen. Afgelopen jaar hebben we dan ook vaak gedacht dat we het aanbod voor sparren beter konden aanpassen, meer de adviesrol zoeken. De prijs verlagen"

Zelf heb ik inmiddels ook een sparringpartner. Onze gesprekken geven me elke keer weer extra energie. Vooral als ik te veel dingen tegelijk doe. Dan helpt hij om focus te brengen. Na het sparren doe ik zeker niet minder, maar werk ik wel effectiever én met meer plezier.

Koers houden en doorzetten

Veel ondernemers zijn nog altijd aan het opkrabbelen uit de corona-problemen. Afgelopen jaar hebben we dan ook vaak gedacht dat we het aanbod voor sparren beter konden aanpassen omdat het langzaam op gang kwam dan we hadden gehoopt. Andere markten proberen, meer de adviesrol zoeken, de prijs verlagen - dat soort gedachten.

Een belangrijke les die we daaruit hebben geleerd, is dat we - door tóch strak vast te houden aan het eerste idee - nu een stevig aanbod hebben. Koers houden en doorzetten.

Jan van Nederveen

Managing director IMK

Jan van Nederveen is ondernemer en aandeelhouder in twee bedrijven samen met het IMK, het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Zijn bedrijven zijn gericht op het succesvoller maken van ondernemers. Daarvoor heeft hij ruim 25 jaar een prachtige corporate-carrière gemaakt bij onder andere IBM, KPN, Pon en Delta Lloyd.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws