Nieuws Maatregelen

Consumentenonderzoek Strabo: 90 procent voor openstelling winkels

Winkelcentrumonderzoeker Strabo bv, gespecialiseerd in onderzoek naar consumentengedrag en opiniepeilingen, heeft in samenwerking met Factsnapp een representatief onderzoek uitgevoerd. In totaal zijn er 820 enquêtes afgenomen, met onder meer de uitslag dat 90 procent van de ondervraagden voor openstelling van de winkels is.

Van onze redactie 23 februari 2021

Winkelstraat winkelen denbosch corona

Zo mag het er weer gaan uitzien, zegt 90 procent van de ondervraagden in het onderzoek van Strabo: zij vinden dat de winkels weer open kunnen. Foto: ANP.

Uitslag enquête

  • 72% is voor verspoeling of geheel opheffen van de lockdown
  • De overgrote meerderheid (90%) is voor openstelling van de winkels. 53% met coronaproof-maatregelen, 19% alleen op afspraak en 18% helemaal zonder beperkingen (deze vraag is gesteld gegeven het feit dat maar 0,7% van de besmettingen, volgens RIVM, hiertoe te herleiden is)
  • Waar liggen de prioriteiten qua openstelling? Kapsalons kennen de eerste prioriteit, daarna volgt het onderwijs, het einde van de éénpersoonsregeling, de horeca en de ‘niet-essentiële winkels’.

Lees ook: 'Mensen willen weer winkelen en uitgaan: hoe retail en horeca snel herstellen'

Waar liggen de prioriteiten bij jong en oud(er)?

Er is een groot verschil tussen generaties, blijkt ook uit het onderzoek. Het kabinet komt dus ook in de versoepelingen met name de ouderen tegemoet, jongeren hebben duidelijk andere prioriteiten. Jongeren onder de 30 jaar zijn in meerderheid tegen de avondklok (56%), de 60-plussers zijn juist voorstander (78% voor handhaving).

Top 5 van jongeren < 30 jaar:

  • 1. Scholen en universiteiten
  • 2. Winkels
  • 3. Horeca
  • 4. Kappers
  • 5. Avondklok

Top 5 van ouderen > 60 jaar:

  • 1. Kappers
  • 2. Scholen en universiteiten
  • 3. één persoon op bezoek
  • 4. Horeca
  • 5. Winkels

Dit onderzoek is uitgevoerd nog voor de persconferentie-Rutte van 23 februari jl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.