Nieuws Retail
Groothandels stoppen per direct verkoop niet-essentiële producten
Zelfbedieningsgroothandels als Makro en Sligro zijn woensdag per direct gestopt met de verkoop van niet aan eten gerelateerde producten. Dat maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) bekend. Het gaat onder meer om elektronica, mediaproducten, kleding en speelgoed.

Een filiaal van Sligro. Foto: ANP
De groothandels hebben dit besluit samen met het CBL genomen om het aantal verplaatsingen van klanten te beperken en het zogenoemde funshoppen tegen te gaan, zegt een woordvoerster van het CBL.
Lees ook: Dit is waarom Wibra 'de randen van de wet' opzocht met heropening
Drukte bij Makro en Sligro nam enorm toe
Nadat vorige week veel winkels werden gesloten, nam de drukte bij Makro en Sligro enorm toe. Klanten kochten op grote schaal niet-essentiële producten als televisies en speelgoed. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) en het Veiligheidsberaad van de 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio hadden daar eerder deze week al veel kritiek op.
,,We zijn meer op horeca gericht en verkopen ook geen producten die niets met koken, tafelen of eten te maken hebben"
De winkelbedrijven hebben daarom hun maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen, aldus het CBL, en vrijwillig besloten om producten die niet aan eten gerelateerd zijn niet meer te verkopen zolang de gedeeltelijke winkelsluiting blijft gelden. Dinsdag zijn voorbereidingen getroffen om een deel van het assortiment niet meer toegankelijk te maken, zodat klanten die woensdag niet meer konden kopen. ,,We zijn solidair met ondernemend Nederland", stelt de Makro.
Hanos blijft wél geheel assortiment verkopen
Zelfbedieningsgroothandel Hanos blijft vooralsnog het gehele assortiment verkopen, zegt een woordvoerster. ,,We zijn meer op horeca gericht en verkopen ook geen producten die niets met koken, tafelen of eten te maken hebben." Voor alle groothandels geldt dat klanten er alleen terecht kunnen met een speciaal pasje. Alle winkels hebben een deurbeleid zodat er in principe niet teveel mensen tegelijk in de winkel zijn.
Lees ook: Beste kerstcommercial: hoe PLUS met emotie inhaakt op mens en coronacrisis