Nieuws Bedrijfsoverdracht
Nederlands CRM Partners koopt bedrijven en verdubbelt omzet naar 50 miljoen
Met een miljoenenovername wil ondernemer Emiel Putman marktleider in Europa worden als het gaat om klantervaringen verbeteren. Het bedrijf van de Nederlander, CRM Partners Group, kondigde woensdag twee overnames tegelijkertijd aan. Daarmee moet de omzet dit jaar verdubbelen naar 50 miljoen euro.

Putman startte in 2005 met het bedrijf dat het Microsoft Dynamics 365 platform implementeert bij klanten. Ondertussen bestaat de CRM Partners Group uit 6 vestigingen in drie landen. In Nederland mag het zich al marktleider noemen, doel is om die positie in geheel Europa te verkrijgen.
Om daar te komen is het aanbod van diensten in eerste instantie verbreed met deze twee overnames. Door consultancy-organisatie Pulse en Microsoft-app-maker AXtension over te nemen kan het bedrijf een klant van a tot z ondersteunen. "Met deze overname kunnen we de operationele, financiële en logistieke klantprocessen van voor tot achter ondersteunen."
De Ondernemer sprak met Putman over de impact van een dergelijke overname en de toekomst van het nieuwe bedrijf.
Lees ook: Zo boekt Tony's Chocolonely een fenomenale omzetgroei
Heeft Microsoft ook invloed gehad op deze overname?
“Microsoft heeft natuurlijk een bepaald beeld van hoe de partner van de toekomst eruit ziet. Dat is een onderneming die in de volle breedte in staat is om klanten te helpen bij de digitale transformatie.” Door deze overnames zetten Putman en consorten een stevige stap in die richting.
Het is niet jullie eerste acquisitie.
“Klopt, we hebben in 2016 de eerste overname gedaan, dat was BrightOne uit Amersfoort. Dat bedrijf met 50 mensen is gespecialiseerd in customer service. Zij zijn inmiddels ruim een jaar een onderdeel van de CRM Partners organisatie.”
En toen had u de smaak te pakken en besloot u twee bedrijven in één keer over te nemen?
“Eigenlijk wel ja. Die twee zijn aan elkaar gelieerd. AXtension is voortgekomen uit Pulse.”
Hoe kwam u in aanraking met deze twee bedrijven?
“De eigenaar Nico Tissink ken ik heel goed. Acht jaar geleden zaten we samen in Barcelona op een Microsoft adviesbijeenkomst. Ik keek best wel tegen Pulse op, zo’n bedrijf wilde ik ook wel.” Het vliegverkeer kwam meerdere dagen volledig plat te liggen door een aswolk die vanuit IJsland over Europa hing. Noodgedwongen bleven de mannen in Barcelona. “Er was geen vlucht die ging en geen auto meer te huren. Maar we hebben er een geweldige tijd gehad.” Na een aantal dagen konden ze toch naar huis doordat Putman een medewerker -destijds stagiair- overhaalde om met de auto vanuit Nederland ze op te komen halen. "Nu wordt dat verhaal in één keer heel belangrijk want toen is de basis van het vertrouwen gelegd."
Hoeveel groter wordt uw bedrijf?
“We gaan van 200 naar 365 mensen. De nieuwe medewerkers zitten in Venlo en Deventer. We hebben nu in het zuiden van het land een duidelijk gebied waarin we werken met veel toegang tot talentvolle mensen. We willen de operatie over laten aan een aantal hele goede mensen. Voor mij is heel belangrijk om ze vooral te inspireren en te verbinden. Ze moeten elkaar weten te vinden en samen op zoek gaan naar klanten. We willen ook dat ze van elkaar leren om samen CRM Partners sterker te maken."
Na de overname van BrightOne ging dat bedrijf op in CRM Partners. Gaat dat met deze partijen ook gebeuren?
“BrightOne is inderdaad volledig geïntegreerd. Vooralsnog gaat dit niet gebeuren met Pulse en AXtension. Ten eerste zijn het sterke merken. Ten tweede geloof ik erg in de verbinding. Het bouwen aan één ding met zijn allen. Dat is eigenlijk de nieuwe waardepropositie. Of dat betekent dat alle bedrijven één nieuw merk krijgen of dat de groep een nieuwe naam krijgt, dat gaan we met het strategieteam verder oppakken.”
De overname was binnen een half jaar rond. Dan is het allemaal soepel gegaan, nietwaar?
“Dat is inderdaad vrij vlot. Voor iedereen, maar zeker voor de partij die wordt overgenomen was het een intensieve periode omdat je hele doopceel wordt gelicht. Maar het was ook een mooie periode waarin we elkaar beter hebben leren kennen.”
Wanneer is een bedrijf klaar om overgenomen te worden?
“Het fijne bij Pulse en AXtension is dat Nico het bedrijf klaar heeft gemaakt voor de volgende generatie. De dagelijkse operatie kon door zonder hem.”
En andersom. Wanneer neem je een bedrijf over?
“Het moet allereerst passen in de strategie. Belangrijker is de vraag of een bedrijf past bij de bedrijfscultuur. Alle drie de bedrijven hebben een hele mensgerichte cultuur. De klanten zijn heel belangrijk maar de medewerkers moeten het wel doen. Als die niet bevlogen en gepassioneerd zijn, dan gaan ze die klant niet blij maken. Medewerkers staan op één.”
Hoe heeft u ontdekt dat die culturen bij elkaar passen?
“Dat moet je ervaren in de verschillende contactmomenten die je met elkaar hebt. Dat kan zijn in de samenwerking. Daar zitten soms hele uitdagende momenten in. Daarin leer je elkaar kennen. Hoe los je dingen op en hoe bespreek je dat? In de operationele dagelijkse samenwerking ervaar je dat. Er is natuurlijk langdurig en intensief gesproken op directie en managementniveau.”
Is die operationele dagelijkse samenwerking een vereiste om een bedrijf te leren kennen?
“Niet perse. Bij BrightOne hadden we dat namelijk niet. In de fase van overname hebben we het bedrijf nader moeten ontdekken. Het was wel zo dat wij vier medewerkers in huis hadden die bij BrightOne hadden gewerkt. Dat waren hele goeie mensen. En mensen zoeken toch een beetje hetzelfde type bedrijf op. Dat scheelde.”
En al bezig met de volgende overname?
“We zijn bezig met de overname van een bedrijf in Zweden om CRM partners te laten groeien in Duitstalige landen, Scandinavië de Nordics en Engeland. Dat is driekwart van de Europese markt. We willen daar voet aan de grond krijgen. We zijn momenteel in de afronding van een overname. Ondertussen kwamen Pulse en AXtension op ons pad.”