Nieuws Financiën
EU bezorgt webshops kopzorgen met nieuwe regelgeving cadeaubonnen
Zo is de lol er snel af. Denk je een aankoop lekker af te rekenen met een cadeaubon - alsof het niets kost - krijg je een foutmelding. Per online aankoop moet je sinds 1 juli van de EU alles boven de vijftig euro anders dan met een cadeaubon voldoen. Lukt dat even niet, dan voel je je toch mooi in je hemd gezet. En de online ondernemer krijgt de schuld en rompslomp.
Laatste update: 22 juli 2020 17:10

De Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL), marketingstrateeg Thijs van Dijk en Hoofd Marketing Angelo Ridderhof van Primera keuren de nieuwe EU-regels - gericht tegen witwassen en terrorisme - daarom sterk af.
Drie miljoen aankopen met cadeaukaarten
De nieuwe regel, Europese anti-witwasrichtlijn AMLD5, raakt nogal veel ondernemers en consumenten. De BVCNL becijfert dat jaarlijks twee tot drie miljoen aankopen worden gedaan met cadeaukaarten van meer dan vijftig euro.
"Dit is een typisch voorbeeld van niet klantgericht denken door de mensen aan de top van de EU."
De beperking van het online gebruik van cadeaukaarten moet witwaspraktijken en terrorismefinanciering voorkomen, zegt het ministerie van financiën. Zoals bij de aanslagen in Parijs waar de terroristen gebruik maakten van dit anonieme geld, waarvan ze veel kunnen kopen om van zwart geld wettige betaalmiddelen te maken.
'Onduidelijkheid rond cadeaukaarten in een ongelijk speelveld'
De strengere regels gaan om cadeaukaarten die je op veel plaatsen kunt inwisselen, zoals de veelgebruikte VVV-bon en Boekenbon. Het geldt niet voor cadeaukaarten die in een fysieke winkel worden ingeleverd. Ook niet voor cadeaukaarten die alleen kunnen worden besteed bij één specifieke winkel, zoals cadeaubonnen van de MediaMarkt, H&M of Hema. Daarmee creëert’ de EU 'onduidelijkheid in een ongelijk speelveld’, vindt BVCNL. Want waarom geldt de beperking alleen online en alleen voor kaarten die gelden als Elektronisch geldinstelling (EGI).
In mei verlengden de ruim veertig leden van de branchevereniging, waaronder Primera, Hema, Nationale Bioscoop Bon, Select Wellness Group en Podium Cadeaukaart, nog de geldigheid van kaarten vanwege corona.
Lees ook: Hoe betalen met QR-codes de schaalbaarheid van online naar de offlinewereld brengt
Limiteren van de waarde van cadeaubonnen als doodsteek
Zo doe je dat, reageerde marketingstrateeg en lid van de Raad van Advies van De Ondernemer Thijs van Dijk op die verlenging: ,,Gebruik de cadeaubonnen om de gevolgen van corona en de maatregelen te beperken, om vooral de economie te stimuleren. Zeker in een tijd waarin we veel thuis blijven, niet duur op vakantie gaan, en ons vakantiegeld willen uitgeven. Dit is een typisch voorbeeld van niet klantgericht denken door de mensen aan de top van de EU. Dit limiteren van de waarde van cadeaubonnen zou zomaar eens de doodsteek kunnen zijn van de VVV-bonnen en Boekenbon. Dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn voor deze sterke merken.”
Primera: 'Regel rond cadeaukaarten schiet doel volstrekt voorbij'
Angelo Ridderhof laat namens Primera, bekend van de Keuze Cadeaukaart, weten dat de richtlijn 'zijn doel volstrekt voorbij schiet'. ,,Er moet een duidelijk verschil zijn in betaalkaarten en cadeaukaarten: dat wordt nu in deze richtlijn te veel als één gezien."
Aan de beperking is te ontkomen, legt Ridderhof uit. ,,De betreffende cadeaukaarten kunnen met ingang van 1 juli 2020 tot maximaal 150 euro per kaart worden opgewaardeerd. Wil een consument één van deze kaarten online besteden, geldt voor bedragen boven de vijftig euro een identificatieplicht volgens de Know Your Customer procedure. Doordat veel webshops dit niet kunnen, geldt in de praktijk online een maximum besteding van vijftig euro per transactie."
Gevolgen op winkelvloer van aanbieder cadeaukaarten
Primera biedt in meer dan 500 filialen meer dan honderd verschillende cadeaukaarten. ,,Voor ons blijven de gevolgen op de winkelvloer beperkt. Ook aan de geldigheid en keuzevrijheid verandert niets. Wel zullen we onze klanten en ondernemers goed blijven informeren."