Nieuws Cybersecurity
Omgaan met cybercrime: hoe kledingmerk Nølson te maken kreeg met phishing (en het oploste)
De jonge fashionondernemer Niek Koedam weet nu al wat het is om in handen te vallen van cybercriminelen. Via een nepwebsite en een speciaal opgetuigde Instagramaccount werd zijn kledingmerk Nølson aangevallen. 'Gelukkig viel de schade mee, alleen onze eigen winactie is mislukt.'
Niek Koedam, oprichter modemerk Nølson, heeft last gehad van cybercriminelen. Foto: Nølson
De nieuwe website van Nølson, modemerk voor mannen, is speciaal gebouwd met veel focus op cybercrime en dataveiligheid. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen. De realiteit werd voor Koedam (29) anders toen cybercriminelen onlangs een ‘spiegelwebsite’ en een fake Instagramaccount optuigden. Hij vertelt daar vandaag over tijdens De Ondernemer Live.
,,Er was een complete nepwebsite gebouwd waar onze producten werden verkocht voor 24 euro. Vervolgens werd door, denken wij dezelfde criminelen onze winactie gekopieerd naar Instagram. Het doel van die phishingpartij was het verkrijgen van e-mailadressen van onze klanten, supergevaarlijk. Ik schrok er wel van. Raakte in de stress. Zo komen aan je intellectueel eigendom, dat doet pijn.”
Lees ook: Succesvol ondernemen en de rafelrandjes: Pim van Berkel (Direct Maintenance) over cybercrime
'Geen idee wie er achter criminele actie zat'
Koedam heeft tot op de dag van vandaag geen idee wie achter deze criminele actie zat. ,,Het is dus lastig aangifte doen, zei mijn advocaat. Als je op je gezicht geslagen wordt, is dat makkelijk, maar hier. Gelukkig viel de schade mee, alleen onze eigen winactie is mislukt.”
De ondernemer benadrukt wel de traagheid van Instagram, net als Facebook onderdeel van Meta. ,,Het is moeilijk contact met ze te krijgen en ze doen weinig aan rapporteren.” De jonge ondernemer schakelde zijn omvangrijke (zakelijke) netwerk in om deze te laten rapporteren. ,,Het stopte toen pas, maar misschien was er voor de criminelen wel te weinig tractie.”
Bekijk onder de gehele uitzending van De Ondernemer Live met Niek Koedam als co-host. Hij praat met hosts Remy Gieling en Roland Tameling uitgebreid over het succes, de groei, de ambitie en de duurzame visie van Nølson.