Nieuws Groei
TicketSwap unicorn? 'Na corona is versnelling in bedrijfsgroei terug'
Hans Ober, ceo en oprichter van TicketSwap, is duidelijk. Zijn bedrijf heeft de potentie in zich om een unicorn te worden. Na een moeilijke periode als gevolg van de coronapandemie is nu het doel om internationaal te groeien en met nieuwe diensten te komen. De succesvolle ondernemer gebruikte de jaren van beperkingen om financiering binnen te halen en zijn team te versterken, nu wordt de versnelling weer ingezet.

De oprichters van TicketSwap met in het midden Hans Ober Foto: TicketSwap
Wie heeft er niet een kaartje van een concert of festival via TicketSwap kunnen verkopen? In tien jaar tijd wist Hans Ober en de twee andere medeoprichters, Frank Roor en Ruud Kamphuis, een ijzersterk merk in Nederland en ver daarbuiten op te bouwen. Op een veilige manier kunnen bezitters van een kaartje via dit platform een koper vinden als de oorspronkelijke eigenaar onverhoopt niet naar een optreden kan. Het platform staat inmiddels als een huis – met 6,5 miljoen gebruikers in 36 landen -, nu is het groeien geblazen. Van elke gelukte deal op het platform verdient de onderneming aan de commissie.
,,Vorig jaar juni stapte Maarten Beucker Andreae van Million Monkeys in TicketSwap. Tot die tijd hebben we onze ontwikkeling zelf gefinancierd. We hadden net een moeilijke periode van aanpassen en overleven achter de rug toen de Andrea instapte. Voor 35 medewerkers hebben we gelukkig andere banen kunnen vinden. Beucker Andreae wilde ondanks alles instappen omdat hij net als wij de potentie van TicketSwap zag om internationaal te gaan”, vertelt Ober in toelichting op zijn net gepresenteerde groeistrategie. ,,We kunnen nu versnellen.”
Wil jij ook versnellen?
Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Gun jezelf deze investering. Ontdek wat Het Groeicollege, georganiseerd door De Ondernemer, nlgroeit en de Erasmus Universiteit voor jou kan betekenen.
Hans Ober en TicketSwap zijn niet betrokken bij Het Groeicollege.
Als Ober terugkijkt op die moeilijke coronaperiode is hij trots op het feit dat voor de vertrekkende mensen banen zijn gevonden en dat de tering naar de nering is gezet. ,,We zijn een techbedrijf. Het hebben en houden van goede ontwikkelaars is van eminent belang voor ons bedrijf. De concurrentie van andere techbedrijven is megaheftig, we worden in Amsterdam door unicorns omgeven. Gelukkig hebben we een ijzersterke merknaam. Inmiddels zijn er weer twaalf terug en hebben we nu een omvang van 135 mensen.”
,,Het doel is om ons bedrijf nog relevanter te maken"
Wat Ober in de achterliggende periode heeft gedaan is een ervaren rot aantrekken om zijn team te versterken. ,,We zijn best slimme jongens, maar voor dit groeipad hebben we kennis nodig. We hebben een cco/cmo (Simon Aurik, red) aangetrokken. Het team om partnerships aan te gaan is uitgebouwd van zes naar 35 mensen. Zo is de samenwerking met ID&T Group verder aangehaald en hebben we bijvoorbeeld een meerjarenovereenkomst getekend met Sziget (organisator van Sziget Festival, Balaton Sound en Volt, red.).”
Naast kaartjes ook de marketing in
Om de bestaande en nieuwe partnerships goed te kunnen uitbouwen opent TicketSwap in een groot aantal Europese landen kantoren en eentje in São Paulo. ,,Ondanks dat we een techbedrijf zijn, is handen schudden en elkaar aankijken erg belangrijk. De partners organiseren ervaringen en wij de software voor de verkoop van de tickets”, gaat Ober verder. ,,We zijn dan wel een platform voor tweedehandskaartjes, maar we doen inmiddels meer. TicketSwap is ook te gebruiken voor marketingdoeleinden en aan te geven waar evenementen zijn. Het doel is om ons bedrijf nog relevanter te maken.”
De drie oprichter haalde vorig jaar 8,2 miljoen euro op bij Million Monkeys. Op de vraag of er nog meer financieringsronden komen is Ober duidelijk: ,,Ja! De lessen die we geleerd van het verleden is dat de groei de eerste tien jaar te langzaam is verlopen. Naast het aantrekken van goede mensen is geld belangrijk om groei te versnellen. We zijn niet verslaafd aan geld, maar voor de verdere ontwikkeling zijn investeringen nodig."
TicketSwap marktleider in Nederland
In de markt voor tweedehandskaartjes is TicketSwap mondiaal gezien een dominante speler. Ober: ,,In Nederland hebben we geen concurrentie en in andere landen eigenlijk ook niet echt. Als we met behulp van financiering kunnen groeien hebben we de potentie om een unicorn te worden.”
Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Gun jezelf deze investering. Ontdek wat Het Groeicollege, georganiseerd door De Ondernemer, nlgroeit en de Erasmus Universiteit voor jou kan betekenen.
Hans Ober en TicketSwap zijn niet betrokken bij Het Groeicollege.