Ondernemen was de nu 32-jarige moeder van twee dochters nooit vreemd. Net 21 begon Mariëlle Smit nog tijdens haar studie een uitzendbureau in hospitality, samen met compagnon Lotte Brunninkhuis. Met MME Hospitality (voorheen bekend als Make My Event) scoorde zij eervolle vermeldingen bij verkiezingen van Sprout en bij de FD Gazelles. Het bureau maakte een forse groei door, maar de coronauitbraak in het voorjaar van 2021 bleek een gamechanger. In die periode kwam het uitzenden tot stilstand. Maar Mariëlle niet. Want achter de schermen was Mariëlle op dat moment al anderhalf jaar bezig met het voorbereiden en ontwikkelen van haar vriesverse babyvoeding.
‘De voedingsindustrie staat meer en meer in het teken van verse en verantwoorde voeding. Hoe kan het dan dat de categorie van de allerkleinste consumenten zo ontzettend achterblijft?’ vroeg Smit zich af toen ze zelf moeder werd.
Verse en verrassende voeding
Samen met voormalig chef-kok Sjoerd Henstra, die met zijn productiebedrijf Raaskal de maaltijden produceert, ontwikkelde Mariëlle een betaalbaar alternatief voor zelf verse maaltijden koken. Inmiddels krijgen baby’s en kleine kinderen met Mama Deli niet alleen verse maar ook verrassende voeding voorgeschoteld. Zoals volkorenmacaroni met tomaat, wortel, courgette en basilicum, vorige maand nog uitgekozen tot Vriesvers A-merk product van 2022.
Klaar om Europa te veroveren
Nu, anderhalf jaar later, telt het assortiment tientallen producten in maar liefst vijf categorieën. Sinds de introductie in het voorjaar van 2021 is de distributie al uitgebreid naar retailers Albert Heijn, Jumbo, Dirk en Vomar. Maar ook in het aanbod van boodschappendiensten Picnic en Crisp is Mama Deli opgenomen. Sinds 2022 is het merk in België is het merk te koop en andere Europese markten zullen vanaf 2023 volgen.
Lees ook: Moeder Mariëlle brengt zelf vriesverse babyvoeding op de markt
Kracht, boldness en positiviteit
Voor de jury van de Prix Veuve Clicquot Bold Woman Award was het voldoende reden om Mariëlle Smit uit te roepen tot aanstormend talent van het jaar 2022. Het leverde haar de Bold Future Award op. De jury - bestaande uit drie ex-winnaressen - motiveerde die keus in het juryrapport als volgt: ‘Mariëlle is de Bold Future woman 2022 bij uitstek. Ze maakt op een sterke, eigen, feminiene manier, een positieve impact in voeding voor de jongste generatie. Wij als jury hebben bovendien waardering voor haar moed. Mariëlle verkocht haar eerste, door Corona getroffen bedrijf en zette aansluitend Mama Deli sterk neer. Dat getuigt van veel kracht, boldness en positiviteit.’
Mariëlle Smit over de benoeming: ‘In 2016 woonde ik de Zakenvrouw van het Jaar Award voor het eerst bij, toen als genodigde. Ik hing aan de lippen van Vivienne van Eijkelenborg, dé zakenvrouw van dat jaar. Heb zelfs ijverig een aantal van haar quotes opgeschreven. En nu mag ik zelf de Bold Future Award ontvangen. Dat is onwerkelijk! Maar het geeft vooral nog meer kracht om samen met ons sterke team de volgende stappen te zetten en zo de benodigde verandering te brengen. Wij staan voor babyvoeding anno nu: voedzaam, gemakkelijk en vers. Voeding zoals het hoort. Daar ben ik vandaag nog eens extra trots op.’