Innovatie

‘Vrij pretentieloos’ Quantoz straks misschien miljarden waard dankzij digitale munt

Arnoud Star Busmann. Arnoud Star Busmann. Foto: Koen Verheijden
Arnoud Star Busmann. Foto: Koen Verheijden
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Utrechters hopen zelf ook flink te profiteren, meldt het AD. Niet voor niets noemen ze Adyen, Bunq en Mollie als hun voorbeelden. Oprichters van die financiële instellingen bevinden zich lang en breed in de Quote 500.

,,En hier staat de clichématige pingpongtafel’’, zegt Arnoud Star Busmann, ceo van Quantoz, als hij zijn bezoek binnenlaat in een bedrijfsverzamelgebouw vol met startups. Want veel clichés over startups worden hier werkelijkheid: de pingpongtafel dus, een medewerker die een hond meeneemt naar haar werk en het sober ingerichte kantoor met chocoladerepen. ,,We zijn een vrij pretentieloos bedrijf’’, zegt Star Busmann.

Quantoz blijft samen met nog ‘vier andere partijen’ over als aanbieder van digitale munten in Europa

Quantoz straks miljoenen of miljarden euro’s waard?

Maar wel een bedrijf dat over een paar jaar misschien zelf miljoenen of zelfs miljarden euro’s waard is. Althans, dat hoopt het bedrijf zelf: ,,Op dit gebied zijn wij het best bewaarde geheim van Europa.’’

Lees verder onder de advertentie

Dat zit zo: momenteel zijn er weinig regels verbonden aan de invoering van een digitale munt, aldus de ceo. Om grip te krijgen op de ongereguleerde cryptomarkt, heeft de ECB veel strengere regels opgesteld, die vanaf 1 januari ingaan. ,,Veel bedrijven hebben Europa verlaten.’’ Daartussen zit ook de grootste aanbieder ter wereld van zogenaamde stablecoins: Tether. Dat bedrijf stapt nu wel in Quantoz als investeerder. Dat moet van het bedrijf een stabiele onderneming met een goed imago maken.

Strenge eisen van Europa

Want Quantoz blijft samen met nog ‘vier andere partijen’ over als aanbieder van digitale munten in Europa. Dat selecte gezelschap voldoet aan alle strenge eisen van Europa. Quantoz bedrijf gaat straks twee nieuwe digitale munten lanceren, waar mensen mee kunnen investeren in de cryptomarkten die ook vanaf 1 januari veel strenger gereguleerd gaan worden in Europa.

Vergeleken met ‘gewoon’ geld is de wereld van cryptovaluta nog klein, maar het is toch een markt waar 180 miljard in omgaat. ,,Wij hopen dat straks 20 miljard daarvan in onze munten zit.’’

Lees verder onder de advertentie

Wij willen ook onderdeel zijn van die Hollands glorie. Nederland staat bekend als een innovatief land op het gebied van financiële technologie

Of de oprichters en investeerders daar uiteindelijk echt rijk van wordt is de grote vraag. ,,Het is een loyale groep die het ook verdient om de vruchten te plukken’’, zegt Star Busmann.

De Nederlandse bedrijven Bunq (bank), Mollie en Adyen (beiden betaaldiensten) noemt hij mooie voorbeelden, waaraan Quantoz zich graag spiegelt. ,,Wij willen ook onderdeel zijn van die Hollands glorie. Nederland staat bekend als een innovatief land op het gebied van financiële technologie. Dit is een enorme groeimarkt, waarbij een Nederlands bedrijf weer goed gepositioneerd is.’’

‘Veiliger systeem’ dan ouderwetse bank?

Die markt waar Quantoz zich in begeeft draait om begrippen als ‘crypto’, ‘blockchain’ en ‘tokens’, waar weinig weinig Nederlanders mee te maken hebben. De technologie bespaart tijd en geld, zeggen experts. Ondernemingen hebben direct contact met elkaar, zonder de tussenkomst van advocaten, banken of andere tussenpersonen. Experts zeggen ook dat het een veiliger systeem is dan de het ouderwetste bankensysteem, die sneller gekraakt zouden kunnen worden.

Lees verder onder de advertentie

Maar wat ‘gewone’ consumenten aan de digitale munten hebben? ,,In het begin niet veel, alleen de mensen die toch al bezig zijn met cryptovaluta. Maar op de lange termijn gaat het veel kosten uit ons betalingsverkeer halen. Als bedrijven die kostenbesparingen doorgeven aan hun klanten, gaan ze het wel merken.’’ Volgens Star Busmann zou het mogelijk zijn dat ook gewone banken gebruik maken van digitale munten, zonder dat normale consumenten daar weet van hebben.

Voor de ceo maakt het niet uit dat niemand bedrijf kent. ,,Straks heeft niemand van ons gehoord, maar worden onze producten wel door iedereen gebruikt. Dat zou de droom zijn.’’

Lees ook: Adriaan Mol (Mollie Payments): succesvol door juist géén maatwerk te leveren

Lees verder onder de advertentie