Fans kunnen de stickers vanaf dit voorjaar via een app en webshop kopen. De app van Menoki werkt uitsluitend met officiële, geautoriseerde stickers van bekende persoonlijkheden. De startup richt zich in de eerste plaats op bedrijven en personen in de entertainment, gaming, (E-) sport en lifestyle industrie. De eigenaar van de sticker bepaalt zelf de prijs. Waarvan de helft naar de eigenaar gaat en de helft naar Menoki. Zo vertellen co-founder en cco Glenn Balak (ex Diesel en Levi’s) en Bas van der Duim, oprichter en ceo van Menoki in De Pitch.
Thibaut Courtois in 29 landen verkocht
Onlangs is een eerste pilot met Real Madrid- en België-keeper Thibaut Courtois gedraaid. Zijn exclusieve stickers zijn aan fans in 29 landen verkocht. Er zijn inmiddels pakketten ontworpen voor Latin popgroep Piso 21. De Indiase topcricketer Kedar Jadhav introduceert zijn eigen stickers in het cricket walhalla India en hetzelfde doet de in Amerika populaire realityster Jordyn Woods.
Een bericht via social media kanalen krijgt wat mij betreft extra lading
De Amazon van digitale stickers
Co-founder en cco Glenn Balak: ,,Generatie Z communiceert niet met tekst, maar met beeld en met video. Dan is het automatisch dat daar verdienmodellen gaan komen.” Oprichter Bas van der Duim: ,,De ambitie van Menoki is de Amazon van de digitale stickers te worden en internationale beroemdheden en merken aan ons te binden. Het go-to-bedrijf om stickers te ontwerpen, te verkopen maar ook te vinden en vervolgens makkelijk te delen. Een bericht via sociale mediakanalen krijgt wat mij betreft extra lading wanneer fans een digitale sticker van hun favoriete voetbalclub of idool naar elkaar kunnen sturen.”
Ontwerp en verkoop je eigen stickers
Menoki-stickers kunnen worden gebruikt via Snapchat, Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat en Discord. Met een selfie ontwerpen op basis van AI hoopt Menoki eind Q1 of begin Q2 van 2024 te kunnen starten. Het bedrijf geeft bovendien creators de mogelijkheid hun ontworpen digitale stickers in de app te verkopen. Van der Duim: ,,We nodigen ontwerpers, merken, marketingbureaus, (E-) sportclubs/bonden, funparcs en artiesten over de hele wereld uit fans te vinden en te binden. Om onze plannen te realiseren zijn we nu met crowdfunding gestart.
Merken die stickers ontwerpen voor hun eigen loyale fanbase
A-merken als Nike, FC Barcelona, Red Bull
Menoki zegt een additionele revenue stream te leveren die nog niet of nauwelijks bestond. Glenn Balak: ,,Zie het als digitale merchandise voor fans. We richten ons in eerste instantie op Gen Z. Vanuit merkstrategie-oogpunt zie ik ook veel mogelijkheden voor wereldwijde A-merken zoals Nike, FC Barcelona en Red Bull. Merken die stickers ontwerpen voor hun eigen loyale fanbase. En fans die deze exclusieve stickers verzamelen en gebruiken binnen hun social community. Naast eventuele opbrengsten is dit een waardevolle innovatieve marketing tool voor merken.”
Menoki wil 750.000 euro ophalen via crowdfunding om het concept verder te kunnen uitrollen. Investeren kan vanaf 3.000 euro. Tijdens de opname van De Ondernemer Live op 9 januari had Menoki al 455.000 euro opgehaald.