Nieuws Innovatie

Transportsector helpt file te voorkomen met truckspotters

Truckspotters betrappen vrachtwagenchauffeurs in de file en helpen met alternatieven. Bedrijfsleven en overheid steken samen 39 miljoen euro in slimme oplossingen om wegen leger te krijgen. Op de planning ook een meerdaagse verkeersverwachting die straks de beste rijtijden voorspelt.

Bart van Eldert 29 maart 2016

Vrachtwagen file transportsector anp

Verladersorganisatie EVO, brancheorganisatie TLN, regionale overheden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu tekenen vandaag voor de samenwerking. Het is de jongste stap in een langjarig programma om de drukte tijdens de spits te verlichten en diverse regio's beter bereikbaar te maken.

Het is hoog tijd voor vernieuwing, vindt Arthur van Dijk, voorzitter van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland TLN. ,,Het wordt de komende jaren fors drukker op de weg en op het water. De economie trekt aan. Bovendien komt er meer vracht, nu van Schiphol en later door de komst van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam.''

70 euro per uurVrachtverkeer veroorzaakt volgens TLN nog geen half procent van de files. Maar vertraging kost per vrachtwagen zeker 70 euro per uur. De fileschade voor het Nederlandse bedrijfsleven wordt op minimaal 650 miljoen geschat.

Truckspotting is al onderzocht en getest, weet TLN-voorman Van Dijk. Een bedrijf maakt tijdens de spits opnames van langsrijdend verkeer. Op basis van de logo's op de vrachtwagens in de file wordt contact gezocht en dan volgt slim overleg met de transporteur en diens klanten, legt Van Dijk uit. Als zij andere afspraken maken, blijft de truck de volgende keer uit de file. Dat levert iedereen winst op. ,,Die truckspotter is een logistiek makelaar. Hij zoekt onder meer naar andere aanlevertijden of verbetering in de planning. Dat geeft de klant zekerheid dat de spullen op tijd komen. Bovendien gaan de kosten omlaag, in brandstof en tijd. En minder dieseluitstoot is ook beter voor het milieu.''

Een hele reeks slimme projecten staat op stapel in de Randstad, Brabant, de regio's rond Zwolle, Apeldoorn, Arnhem-Nijmegen en Twente. Ook wordt onderzocht of vervoer van de stadsrand naar het centrum efficiënter kan. ,,De grote hoeveelheid toeristen in Amsterdam bijvoorbeeld zorgt voor een constante stroom bevoorrading. Steden stellen milieuzones en vaste bezorguren in voor vervoerders. We werken nu aan plannen waarin bedrijven lading delen. Dan stoppen bijvoorbeeld twee grote trucks aan de rand van de stad met voorraad voor verschillende drogisterijketens. Eén bestelauto rijdt van daaruit door om beide drogisterijen te bevoorraden. Zo dragen we ook bij aan de leefbaarheid in de stad.''

Eind volgend jaar wordt de balans opgemaakt van de regionale experimenten met truckspotting. Transport en Logistiek Nederland hoopt dan tevens een eind op streek te zijn met de verkeersverwachting op lange termijn. Voorzitter Van Dijk wil dat overheden en transporteurs hun sterk toegenomen digitale gegevens delen om zo'n meerdaagse verkeersverwachting mogelijk te maken. ,,Dan kunnen transportbedrijven bijvoorbeeld binnenvaart met vrachtwagens afwisselen of nog meer lading delen op routes. Bovendien kun je elke rit strak plannen. Dat is slimmer, goedkoper en duurzamer.''

De verkeersverwachting moet er nu komen, benadrukt TLN, voor het fileleed op de snelwegen weer toeneemt: ,,We hebben haast om de drukste regio's van ons land beter bereikbaar te maken.''