Jonge ondernemers

Groeikansen jongvolwassenen door ondernemende vaardigheden

Studenten ontwikkelen ‘door te doen’ ondernemende vaardigheden die later goed van pas komen. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dat blijkt uit het ‘de ondernemende generatie’-onderzoek van SNS. Terwijl goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden juist bijdragen aan de groeikansen van de nieuwe generatie. Daarom bundelen Jong Ondernemen en SNS hun krachten vanaf vandaag, vrijdag 17 november, de Dag van de Ondernemer.

Met de lesprogramma’s van Jong Ondernemen maken studenten en leerlingen in allerlei verschillende richtingen van het primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs (hbo en mbo) kennis met het ondernemerschap. Ze ontwikkelen ‘door te doen’ ondernemende vaardigheden die later goed van pas komen.

Ondernemende vaardigheden jongvolwassenen

In het onderzoek naar ‘de ondernemende generatie’ noemden jongvolwassenen doorzettingsvermogen, durf (gewoon doen) en zelfvertrouwen als ondernemende vaardigheden. Ook werkgevers zoeken vaak medewerkers met goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden als veerkracht, stresstolerantie, aanpassingsvermogen en initiatief nemen.

Lees verder onder de advertentie

Ook als je geen ondernemer wilt worden, heb je dus baat bij goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden. Wie ondernemerschapsonderwijs kreeg, werkt beter samen, is beter voorbereid op het werkende leven en krijgt eerder een leidinggevende functie krijgt, blijkt uit impactonderzoek van Jong Ondernemen.

Dat de nieuwe generatie een ondernemende generatie is, maakt goed ondernemerschapsonderwijs met bewezen impact cruciaal met het oog op de toekomst

Jonas de Groot Jong Ondernemen

Kennis delen en ontwikkelen

SNS en Jong ondernemen hebben de ambitie om onderdelen van de lesprogramma’s over geldzaken samen te optimaliseren, bijvoorbeeld door franchisenemers die hun financiële kennis en expertise delen met jonge ondernemers. Zij zijn immers zelf ondernemer en kennen hun regio goed. De initiatiefnemers verbinden zo naar eigen zeggen hun netwerken, ontwikkelen samen kennis over ‘de ondernemende generatie’ en vragen actief aandacht voor de maatschappelijke waarde van ondernemerschapslesprogramma’s. Op mbo’s is financieel gezond gedrag bijvoorbeeld een belangrijk thema en oriënteren vakmensen zich op ondernemerschap en de arbeidsmarkt.

Jonas (directeur Jong Ondernemen), Kelly (lid Raad van Toekomst SNS en zelfstandig ondernemer) en Angela (directeur SNS). Jong Ondernemen
Jong Ondernemen
Lees verder onder de advertentie

Noodzakelijke ondernemende vaardigheden

Jonas de Groot, directeur van Jong Ondernemen: ,,We doen de nieuwe generatie en de rest van Nederland een groot plezier als we leerlingen en studenten helpen hun ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. Met een partner als SNS kunnen we zorgen voor nog meer ondernemerschapsonderwijs op scholen. Naast educatie over financiële gezondheid zorgt ondernemerschapsonderwijs voor noodzakelijke ondernemende vaardigheden, ofwel soft skills. Dat de nieuwe generatie een ondernemende generatie is, maakt goed ondernemerschapsonderwijs met bewezen impact cruciaal met het oog op de toekomst.”

Lees ook: MKB-Nederland: ‘Ondernemers dragen onmisbaar bij aan bestaanszekerheid en lokale samenleving’

Lees verder onder de advertentie