Nieuws Marketing
Contacta in Goes bestaat 30 jaar: 15.000m2 aan stands
Vraag aan een Zeeuwse ondernemer of hij naar Contacta.nl gaat en je kunt ervan uitgaan dat hij direct weet waar je het over hebt. De beurs in Goes, die van 8 tot en met 10 november gehouden wordt, bestaat precies 30 jaar.

De laatste jaren is keihard gewerkt om de naamsbekendheid van Contacta.nl te vergroten. Het begon ooit als een bescheiden beurs in het oude veilinggebouw aan de Fruitlaan. Na een jaar of tien verhuisde de beurs naar de Zeelandhallen, waar Inter Expo de organisatie in handen had. Zes jaar geleden nam LMG strategie+creatie uit Goes het stokje over en maakte het evenement groter dan ooit met meer dan 24.000 bezoekers, 350 exposanten en bekende sprekers met inspirerende ondernemersverhalen. Ook tijdens de jubileumeditie in de Zeelandhallen ligt weer een mooi programma klaar.
AanrakenPerry Kentin, directeur van LMG, is blij met het succes. Even achterover leunen doet hij niet. "Je bent zo goed als je laatste editie. Dus zeggen we ook dit jaar: dit moet de beste editie ooit worden. Natuurlijk komt dat niet aanwaaien, daar moet je hard voor werken." Perry houdt altijd het moment van opening voor ogen. Nu is er nog niets, want het wordt eerst op papier uitgedacht. "Als alles straks staat, moet ik het even 'aanraken' om me te realiseren dat het weer gelukt is."
IntensiefDe ideeën die op papier ontstaan laat Peter Grefkens van Holland Reklame en Standbouw tot leven komen. "Wij doen de opbouw van de systeemwanden voor de instapklare stands en we leggen de hallen, zo'n 15.000m2, vol met tapijt. Het is een intensief project: van een aantal contactmomenten per maand naar dagelijkse aanwezigheid net voor oplevering van de beurs. We doen het al vijftien jaar met veel plezier."
Jan Siemons van Relight helpt ook bij het opbouwen van de stands en levert diverse facilitaire zaken omtrent licht en geluid. "Het is een unieke beurs. Ik doe er altijd nieuwe contacten op, daar halen we ook weer opdrachten uit."
PijlersContacta.nl rust op de pijlers innovatie, kennis en prestatie. Jaarlijks is er een nieuw thema. Dit jaar is dat: samen groeien. Perry licht toe waarom dit juist nu zo toepasselijk is. "We laten de crisis achter ons en de economie groeit weer. Met de ontwikkeling van onder meer de Sluiskiltunnel, de nieuwe Zeesluis in Terneuzen en de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen liggen er heel wat kansen voor Zeeland en het omliggende gebied. We springen dus in op de totale innovatie van Zeeland en willen met Contacta.nl iets bijdragen aan de economie."
Zeeland, West-Brabant, VlaanderenAan ondernemers en bedrijven de vraag hoe Zeeland, West-Brabant en Vlaanderen zodanig op elkaar aan kunnen sluiten dat ze samen verder groeien. Dat is koren op de molen van de Goese wethouder Derk Alssema. "Met de huidige transportmiddelen en een paar muisklikken op de digitale snelweg, kunnen we in no time de hele wereld over. Maar we moeten niet vergeten wat we samen met onze buren kunnen bereiken. Groeien gaat uiteraard niet vanzelf. Het is belangrijk dat wanneer je met elkaar in gesprek bent, je ook vooral benoemt wát je gaat doen voor je het gesprek beëindigt en weer verdergaat."
Ondanks zijn drukke agenda maakt de wethouder elk jaar tijd om Contacta.nl te bezoeken. "Al in mei, wanneer de data bekend zijn, maak ik mijn agenda op die dagen vrij. Ik vind het belangrijk om in contact te staan met ondernemers en bedrijven. Niet alleen tijdens de beurs, maar het is wel een mooi moment om veel mensen op één dag te kunnen spreken."
UitpakkenEr zijn volgens Cees Bolijn van JMC Signmakers veel ondernemers die redeneren als de wethouder. "Alles speelt zich tegenwoordig bijna online af, je ziet je klanten niet meer. Contacta.nl draait echt om de klantcontacten. Wij merken de laatste jaren dat mensen willen uitpakken met reclame-uitingen. Ze willen er weer meer van maken."
De wethouder bedenkt meestal voorafgaand aan de beurs wat hij wil 'brengen en halen'. "Ik vind het leuk en gezellig om erheen te gaan, maar behalve dat het leuk is, moet netwerken ook iets opleveren." En dat is precies wat de organisatie voor ogen heeft. Perry: "We willen dat iedereen minimaal vier uur kan blijven op een nuttige manier. Plezier is belangrijk, maar iets leren ook."
Jort Kelder (Foto: ANP)
Jort KelderPubliekstrekker is dit jaar Jort Kelder, maar er zijn nog meer sprekers zoals Michael Kögeler en Thomas Rau. Op drie vaste momenten op de dag is er een spreker. Wethouder Alssema: "Ik ben benieuwd naar Thomas Rau. Zijn verhaal over ondernemen in de toekomst en de circulaire economie lijken me interessant."
Na zoveel jaar staat de beurs als een huis, maar verbeterpunten zijn er altijd. Zo kunnen ondernemers dit jaar voor het eerst gericht advies krijgen door middel van een matchmakingsysteem. "Naast de adviesgesprekken zijn ook het Innovatieplein en het Vlaanderenplein, waar onze zuiderburen zich presenteren, nieuw", vertelt Perry.
Economisch knooppuntEr is genoeg te beleven tijdens de 30ste editie. Derk Alssema is trots dat Goes al zo lang als gastgemeente fungeert. Collega Loes Meeuwisse, voorzitter van stichting Goes Marketing, kan dat alleen maar beamen. "Goes is van oorsprong een handelsstad en ook nu nog een economisch knooppunt. Het is een stad waar ondernemers zich graag vestigen. Contacta.nl als plek om aan je netwerk te bouwen, past daar uitstekend bij."
> Aanmelden voor Contacta kan via deze link
Gerelateerde artikelen> Barneveld wordt centrum van evenementen> Designer uit Goes op beroemde modebeurzen