Marketing

Ondernemers met handen in het haar na Facebook-hacks: ‘Contact krijgen is onmogelijk’

Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Inmiddels is Daan Broekman al een jaar bezig om zijn Facebook-account terug te krijgen. De ondernemer van de kledingzaken Thom Broekman en De Rode Winkel kreeg een jaar geleden een melding dat er in Pakistan was ingelogd op zijn Facebook-account.

„Ik klikte aan dat ik dat niet was en dacht dat het toen was opgelost”, legt Broekman uit. „Maar dat bleek niet het geval. We konden niet meer inloggen op Business Manager van Meta en mijn wachtwoord was gewijzigd. Ik was de enige met de rechten op onze zakelijke accounts, dus momenteel kunnen we al bijna een jaar niet meer adverteren via Instagram en Facebook.”

Lees ook: Vijf stappen om je bedrijf te wapenen tegen opkomende cybercrime met AI

Lees verder onder de advertentie

Onmogelijk om medewerker Meta te spreken

Broekman heeft met de herenmodezaak en de jeanswinkel fysieke winkels en webshops. „Het is lastig te zeggen hoeveel omzet we mislopen, maar ons bereik op social media is nu wel een stuk kleiner. We adverteren al ongeveer tien jaar via de socials. Niet per se veel, hoor, zo’n honderd euro per campagne en dat drie à vier keer per maand. Dus we kunnen zonder, maar we willen natuurlijk op meerdere paarden wedden. Daar hoort social media tegenwoordig bij.”

Lees ook: Gehackt op Facebook? Deze expert deelt tips: ‘Doe ook aangifte’

Een oplossing is er vooralsnog niet. Broekman loopt bij Facebook tegen de ene na de andere muur aan. „Contact krijgen met Meta is onmogelijk. Ook niet met behulp van agency’s. We proberen te bellen, chatten, mailen, zelfs te appen naar een contact in Londen. We krijgen geen reactie, of de mededeling dat er een case is aangemaakt en dat er een onderzoek loopt. Ik heb zelfs de country director van Meta Benelux een bericht gestuurd, maar zij wilde geen contact. ”

Lees verder onder de advertentie
Shutterstock Shutterstock
Shutterstock

Factuur van 27.000 dollar

Tot overmaat van ramp kreeg Broekman ook nog een factuur van 27.000 dollar. „Er is blijkbaar geadverteerd met iets. Gelukkig is dat bedrag nooit afgeschreven”, zegt hij.

Dat gebeurde wel bij Kraan Mode in Aalsmeer. Het Facebook-account van deze damesmodezaak is recent gehackt en zelfs helemaal uit de lucht. „Onze werkgever heeft per ongeluk op een linkje in een mail geklikt”, zegt bedrijfsleider Sharon van Vliet. „Het leek erop alsof deze mail van Facebook was, maar als je naar de afzender kijkt, blijkt het een vreemd adres te zijn. Zo stinkt iedereen erin. Oplichting dus. Want even later werd er 86 euro afgeschreven van de zakelijke creditcard, die gekoppeld was aan het Facebook-account. Daarna is er nog ruim 600 euro geïncasseerd. Toen heeft onze bank ingegrepen en de kaart geblokkeerd.”

Lees verder onder de advertentie

Er werd 86 euro afgeschreven van de zakelijke creditcard, die gekoppeld was aan het Facebook-account. Daarna is er nog ruim 600 euro geïncasseerd

Sharon van Vliet Kraan Mode

Van Vliet geeft aan dat Kraan Mode het account dagelijks gebruikt. „Bijvoorbeeld voor leuke filmpjes als we een nieuw thema in de winkel hebben”, zegt ze. „We adverteren geregeld, niet veel, maar toch. Nu zijn we het hele account kwijt. We hebben geprobeerd contact te zoeken met Facebook, maar je krijgt vaak alleen automatische reacties. Ook wij hebben dat contact uit Londen gekregen. Uiteindelijk hebben we wel een reactie gehad dat ze het zouden gaan uitzoeken. Ik hoop dat ze het zo snel mogelijk oplossen en dat we verzekerd zijn tegen dat afgeschreven geld.”

Opgebouwde reputatie op Facebook in één klap kwijt

Podcastmaker Gerhard te Velde herkent het probleem. Hij zucht al als hij de naam Meta hoort. „Ik ben twee bedrijfspagina’s kwijtgeraakt”, zegt Te Velde. „Ik ben in dezelfde loop terechtgekomen. Met allerlei slimme computermensen hebben we ernaar gekeken, maar we kwamen niet meer in het Facebook-account. Het is vooral triest dat hier geen escalatie-procedure is. Of iets anders van een menselijke touch. Normaal pak je de telefoon, spreek je een medewerker en dan gaan ze je proberen te helpen. Dat is bij Facebook onmogelijk.”

De normale route via de support is vaak zo goed als kansloos

Gerhard te Velde

Te Velde liep net als andere ondernemers tegen een muur van automatiseringen aan. Dus ging hij via LinkedIn op zoek naar een direct contact. „Ik heb bijvoorbeeld ook de director Nederland van Meta benaderd. Via LinkedIn, via mail. Geen reactie. Uiteindelijk is het niet opgelost. Ik heb een nieuw account aangemaakt. Ik had geen grote pagina’s, dus de schade voor mij viel mee. Maar andere collega’s zijn misschien jaren bezig met een reputatie opbouwen en dat ben je dan in één klap allemaal kwijt. Ik vind het ongelofelijk dat dit niet opgelost kan worden voor ze.”

Lees verder onder de advertentie

Contacten via LinkedIn

Toch zijn er ook ondernemers die aangeven dat de route via LinkedIn bij hen wel heeft gewerkt. Zo hebben zij hun account teruggekregen. „De normale route via de support is vaak zo goed als kansloos”, zeggen ze. Zo kreeg Broekman na een berichtje aan agency partner Jan Roos uiteindelijk zijn privéaccount terug. Al zit adverteren via Facebook er voor zijn winkels vooralsnog niet in, omdat er nog een factuur van 27.000 dollar openstaat. „Die ga ik natuurlijk niet betalen”, zegt hij.

Wij hebben de persafdeling van Meta om een reactie en een interview gevraagd, zij hebben tot op heden nog niet gereageerd.