Podcast

Wat kan er nog wel en wat niet met de jarige Handelsnaamwet? Roderick Chalmers legt uit

Floris Hülsmann kwam Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht per toeval tegen op Radio 1 waar hij werd geïnterviewd over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep. Een prima gast voor de nieuwste Namarama-podcast, bedacht de naamexpert. Want hoe zit het met die honderd jaar oude wet? Je hoort het in deze aflevering.

Presentatie: Floris Hülsmann 3 mei 2021

Floris Hülsmann dacht met een gesjeesde student te maken te hebben. Nee dus. Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht is al lang en breed advocaat en partner bij het gerenommeerde advocatenkantoor AKD.

Hij pakte een onderwerp aan dat al honderd jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te geven, je gebruikte gewoon je achternaam, vertelde in welke branche je zat en klaar. Heineken’s bier. (Lucas) Bols Jenever. Albert Heijn Kruidenierszaak. De handelsnaam wordt vaak een merknaam.

Lees ook: Reclame-expert Ed Stibbe: je naam als meest krachtige marketinginstrument

Wat doe je als er een copycat op de markt komt?

Maar nu is er internet en kiezen we namen als goedkopekoelkasten.nl en Booking.com. Kun je dan nog steeds met de wetgeving van honderd jaar geleden werken als er een copycat op de markt komt? Kort samengevat... Nee! Maar er is misschien juist meer mogelijk dan je denkt. De gast van deze podcast is net zo bevlogen over namen en intellectueel eigendom als uw host en de twee hadden dan ook een zeer boeiend gesprek. Komt het ooit nog goed met die namen in Nederland? De advocaat heeft de oplossing in handen.

Lees ook: Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details