Podcast

Wat kan er nog wel en wat niet met de jarige Handelsnaamwet? Roderick Chalmers legt uit

Floris Hülsmann kwam Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht per toeval tegen op Radio 1 waar hij werd geïnterviewd over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep. Een prima gast voor de nieuwste Namarama-podcast, bedacht de naamexpert. Want hoe zit het met die honderd jaar oude wet? Je hoort het in deze aflevering.

Presentatie: Floris Hülsmann 3 mei 2021

Floris Hülsmann dacht met een gesjeesde student te maken te hebben. Nee dus. Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht is al lang en breed advocaat en partner bij het gerenommeerde advocatenkantoor AKD.

Hij pakte een onderwerp aan dat al honderd jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te geven, je gebruikte gewoon je achternaam, vertelde in welke branche je zat en klaar. Heineken’s bier. (Lucas) Bols Jenever. Albert Heijn Kruidenierszaak. De handelsnaam wordt vaak een merknaam.

Lees ook: Reclame-expert Ed Stibbe: je naam als meest krachtige marketinginstrument

Wat doe je als er een copycat op de markt komt?

Maar nu is er internet en kiezen we namen als goedkopekoelkasten.nl en Booking.com. Kun je dan nog steeds met de wetgeving van honderd jaar geleden werken als er een copycat op de markt komt? Kort samengevat... Nee! Maar er is misschien juist meer mogelijk dan je denkt. De gast van deze podcast is net zo bevlogen over namen en intellectueel eigendom als uw host en de twee hadden dan ook een zeer boeiend gesprek. Komt het ooit nog goed met die namen in Nederland? De advocaat heeft de oplossing in handen.

Lees ook: Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details