Podcast
Wat kan er nog wel en wat niet met de jarige Handelsnaamwet? Roderick Chalmers legt uit
Floris Hülsmann kwam Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht per toeval tegen op Radio 1 waar hij werd geïnterviewd over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep. Een prima gast voor de nieuwste Namarama-podcast, bedacht de naamexpert. Want hoe zit het met die honderd jaar oude wet? Je hoort het in deze aflevering.
Floris Hülsmann dacht met een gesjeesde student te maken te hebben. Nee dus. Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht is al lang en breed advocaat en partner bij het gerenommeerde advocatenkantoor AKD.
Hij pakte een onderwerp aan dat al honderd jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te geven, je gebruikte gewoon je achternaam, vertelde in welke branche je zat en klaar. Heineken’s bier. (Lucas) Bols Jenever. Albert Heijn Kruidenierszaak. De handelsnaam wordt vaak een merknaam.
Lees ook: Reclame-expert Ed Stibbe: je naam als meest krachtige marketinginstrument
Wat doe je als er een copycat op de markt komt?
Maar nu is er internet en kiezen we namen als goedkopekoelkasten.nl en Booking.com. Kun je dan nog steeds met de wetgeving van honderd jaar geleden werken als er een copycat op de markt komt? Kort samengevat... Nee! Maar er is misschien juist meer mogelijk dan je denkt. De gast van deze podcast is net zo bevlogen over namen en intellectueel eigendom als uw host en de twee hadden dan ook een zeer boeiend gesprek. Komt het ooit nog goed met die namen in Nederland? De advocaat heeft de oplossing in handen.
Lees ook: Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'