1. Begin regionaal voor landelijke impact
Landelijke media-aandacht lijkt misschien moeilijk te bereiken, maar een effectieve manier om daar te komen is door eerst regionale media op te zoeken. Regionale media zijn vaak makkelijker toegankelijk en bieden een perfecte kans om ervaring op te doen met het vertellen van jouw verhaal.
Ben je in een regionale krant of bij een regionale omroep aan het woord geweest? En neem je daarna contact op met een journalist die voor landelijke media werkt? Reken er maar op dat je naam online gecheckt wordt. Door jouw optreden als deskundige in regionale media zien landelijke media jou eerder als een betrouwbare bron. Journalisten en redacteuren van landelijke media vertrouwen het netwerk van hun regionale collega’s. Een soort kwaliteitskeurmerk dat je betrouwbaar bent als deskundige. Zie het als een trap. Lokaal is een makkelijke eerste trede voor publiciteit. Regionaal een laagdrempelige tweede trede. Probeer je vanaf de grond direct de landelijke, derde trede te pakken? Dan moet je daar veel meer moeite voor doen en is het risico groter dat je uitglijdt. Stap makkelijker in via de regio en bouw vanuit een comfortabele positie aan je expertstatus.
We vinden heel vaak onderwerpen door bij de lokale en regionale media te struinen. Zij zitten nog dichter op de mensen in een bepaald gebied. De mooiste menselijke verhalen komen vaak uit de regio. En dan hebben wij ook nog de luxe dat we met een groot aantal regionale media samenwerken. Daar hebben we veel profijt van.
Tonny van der Mee, journalist AD
Alle regionale redacties werken knetterhard om de mooiste items te maken. Het is zonde als je niet aan die regionale media denkt. En goede en/of mooie verhalen uit de regio worden regelmatig opgepakt door het NOS Journaal of het NOS Journaal Regio.
Afke Boven, presentator NOS en oud-presentator Omrop Fryslân
2. Vermijd commerciële boodschappen
Een veelvoorkomende fout die ondernemers maken, is dat ze hun product of dienst direct promoten als ze de media benaderen. Journalisten zijn echter niet geïnteresseerd in een verkoopverhaal; zij willen weten wat de maatschappelijke waarde van jouw verhaal is. Richt je daarom eerst op het probleem dat je oplost: waarom is het belangrijk, wie heeft ermee te maken, en wat zijn de gevolgen? Pas daarna kun je jouw oplossing presenteren als een mogelijke manier om dat probleem aan te pakken. Door de focus te leggen op maatschappelijke relevantie, vergroot je de kans dat een journalist jouw verhaal oppikt en als waardevol beschouwt.
We zijn op zoek naar verhalen die maatschappelijke relevantie hebben. En die van de lezer een beetje meer burger maken en minder consument.
Ria Kraa, hoofdredacteur Friesch Dagblad
Nieuwsprogramma’s zijn er niet om jouw site of jouw product onder de aandacht te brengen. Zeg niet: ‘Ik heb een nieuw boek dat ik onder de aandacht wil brengen.’ Draai het om. Waarom is dat interessant voor het programma en voor de kijkers van het programma?
Siham Raijoul, freelancepresentator en dagvoorzitter, bekend van onder andere het NOS Jeugdjournaal
3. Wees duidelijk en relevant
Wanneer je de media benadert, moet je boodschap meteen duidelijk en relevant zijn. Journalisten krijgen dagelijks veel pitches en hebben beperkte tijd om te beslissen welke verhalen ze oppikken. Zorg ervoor dat je onderwerpregel pakkend en direct is, zodat de journalist meteen ziet waarom jouw verhaal interessant is. Daarnaast is het belangrijk om aan te sluiten bij actuele thema’s. Journalisten werken vaak onder druk van deadlines en kiezen voor verhalen die op dat moment spelen. Door jouw boodschap te koppelen aan een actueel onderwerp, maak je het gemakkelijker voor hen om jouw verhaal op te nemen.
Als er een nieuwe ondernemersregeling bekend wordt gemaakt, dan duiken wij daar in. Wat betekent het precies? Wat gaat de ondernemer hiervan merken? Ook kijken we naar welke beslissingen er vanuit Den Haag aan zitten te komen. Wat is de impact? Zijn er vragen die wij kunnen beantwoorden? Veel onderwerpen die voorbijkomen hebben een link met economie.
Maaike Homan, chef RTL Z en RTL Nieuws Economie
Er is iets actueels, dat is het haakje. En dan kijk ik hoe ik er iets origineels van kan maken met goede specialisten. Denk al in je mail mee met welk verhaal er in je onderwerp zit. Kruip in het hoofd van de journalist. Die wil een verhaal leveren dat nog niet of niet vaak gemaakt is. De verhalen die je in de media leest, beantwoorden vaak een vraag. Welke vraag kun jij voor mij beantwoorden? Dat is wat je mij te brengen hebt.
Bas Hakker, media- en marketingjournalist en maker van FC Mediacircus
4. Laat je betrokkenheid zien
Ondernemers die in de media willen komen, moeten hun betrokkenheid laten zien. Journalisten zoeken naar experts die niet alleen veel kennis hebben, maar ook een duidelijke passie voor hun vak tonen. Deel je inzichten, reageer op actuele onderwerpen en wees zichtbaar op sociale media. Positioneer jezelf als iemand die niet alleen weet waar hij het over heeft, maar ook bereid is om zijn expertise te delen voor het grotere goed. Door betrokkenheid te tonen en te kiezen voor een duidelijke profilering in jouw niche, word je eerder opgemerkt en gezien als een betrouwbare bron voor journalisten.
Als we met een bepaald onderwerp iets willen, dan kijken we bijvoorbeeld wie er op X iets over zeggen. En of daar mensen tussen zitten die mogelijk interessant zijn voor het onderwerp. Wil je op de radar komen van de redactie? Dan helpt een opiniestuk daar ook goed bij.
Rianne van der Linden, samensteller Dit is de Dag, NPO Radio 1 (EO)
5. Bouw een netwerk van mediacontacten
Een goed netwerk van mediacontacten is essentieel om vaker in de publiciteit te komen. Begin met een lijst van journalisten die zich bezighouden met jouw vakgebied, en investeer in de relatie met hen. Volg hun artikelen, reageer inhoudelijk waar mogelijk, en blijf in contact door af en toe relevante updates te sturen. Het opbouwen van een waardevol netwerk begint klein: focus op enkele journalisten en bouw het vanuit daar verder uit. Als je jezelf neerzet als een betrouwbare bron, vergroot je de kans dat zij je aanbevelen bij hun collega’s, waardoor je netwerk vanzelf groeit.
Mensen denken vaak dat het slim is om zoveel mogelijk de leidinggevende op de redactie te benaderen. Maar de redacteuren zijn het goud van de redactie. Die kun je veel beter benaderen.
Ilse Openneer, hoofdredacteur RTL Nieuwsgroep
Het opbouwen van een relatie met journalisten is niet alleen een kwestie van bekend raken, maar vooral van continu waarde leveren. Deel relevante inzichten, blijf betrokken, en geef journalisten een reden om jou als expert te zien. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen eenmalig in de media verschijnt, maar steeds weer wordt benaderd als er nieuwe verhalen spelen binnen jouw expertise.
Meer tips hoe je vaker en beter in de publiciteit komt? Meld je gratis aan bij vakerindemedia.nl en ontvang iedere week een videotip van een journalist in je mailbox.
Bekijk hier de voorwaarden.