Laatste update: 4 april 2023 08:50
Marjolein Mens (31) is eerder dit jaar benoemd tot chief commercial officer van franchiseformule De Beren. Ze begon in 2014 op haar 23e, na haar studie Communicatie Media en Informatietechnologie, bij de restaurantketen en klom gestaag op tot haar huidige functie. Ze zag al op jonge leeftijd de potentie van het concept dat toen nog bestond uit losse restaurants. De Beren is een groot bedrijf dat de laatste jaren een focus had op groei.
,,Ieder kwartaal opende er ergens in het land een nieuwe vestiging, met uitschieters tot wel drie in een maand”, aldus de dertiger. Landelijke dekking is inmiddels een feit voor de franchiseformule, die in alle provincies van het land wordt bestierd door zelfstandige ondernemers. ,,Maar net als bij de kroeg op de hoek en het segment luxe restaurants vraagt de huidige markt ook van een groot concern als De Beren om een andere strategie en een enorme dosis creativiteit. Om gasten binnen te krijgen, het voor hen betaalbaar te houden en het servicelevel te behouden in de huidige krappe arbeidsmarkt, hebben we onze focus verlegd.''
Er zijn veel nieuwe mensen in het bedrijf zonder branche-ervaring, die leiden we zelf op tot professionals met een klassieke horecamentaliteit
Marjolein Mens, cco De Beren
Hoe dat is gelukt, over het belang van data, social media en marketing, een woelige coronacrisis, de toekomstplannen en nog veel meer zal Marjolein presentatoren Remy Gieling en Roland Tameling dinsdag 4 april alles vertellen in De Ondernemer Live.
Lees ook: Verplichte aov voor zelfstandigen: minister wil één jaar wachttijd, VZN twee jaar
Nieuws van de dag: van verplichte AOV voor zelfstandigen tot crowdfunding Somnox
Cristel van de Ven, voorzitter van Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN), bellen we over de maatregelen die minister Van Gennip gisteren aankondigde, waaronder de verplichte 'betaalbare' AOV voor zelfstandigen. Van de Ven geeft haar visie op wat er bekend is gemaakt en hoe VZN daar in staat.
Ander nieuws is de crowdfundingactie van Somnox, en het succes dat in korte tijd al is geboekt. Iedereen kan investeren in de missie van Somnox om 100 miljoen mensen te helpen slapen, op een natuurlijke manier. Tot en met 23 april loopt op Oneplanetcrowd crowdfunding om het benodigde bedrag van 1 miljoen euro op te halen. Ceo/oprichter Julian Jagtenberg praat ons bij over de tussenstand en de plannen met de uiteindelijke opbrengst.
Lees ook: Somnox lanceert crowdfundingcampagne voor ontwikkelen van 'Slaap als een Service'
Concurrentie voor Facebook en TikTok? SocialBlox is standaard advertentievrij
Hij was al enkele keren eerder te gast in de radioshow: Marcel Koers, mede-oprichter van HappySoaps. Hij heeft goed nieuws. Drogisterijketen DA en HappySoaps, de grootste producent van 100 procent plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten, slaan de handen ineen voor een pilot met een shop-in-shop-concept. De verwachting is dat door dit initiatief de rotatie van de HappySoaps-producten verder zal stijgen met als gevolg dat er minder plastic in het milieu terecht komt. Of er nog meer nieuws in het vat zit? We horen het dinsdag 4 april.
Nederland is sinds deze maand een nieuw social mediaplatform rijker: SocialBlox. Op het platform kun je alles doen wat op andere sociale media ook kan: foto’s, video’s en berichten plaatsen en zo in contact blijven met vrienden en volgers. Maar er is een groot verschil met platformen als Facebook en TikTok: SocialBlox is standaard advertentievrij. Daarnaast zijn challenges een belangrijk onderdeel van het nieuwe platform: je kunt er andere gebruikers uitdagen iets te doen. Voert diegene de challenge succesvol uit, dan kun je daar tokens mee verdienen, die je in geld kunt laten uitbetalen. Het idee voor het platform bedacht Michiel Ipenburg vijf jaar geleden, toen hij met zijn gezin op wereldreis ging. Het hele verhaal van de ondernemer hoor je in De Ondernemer Live.
Heeft jouw bedrijf teveel betaald voor een vrachtwagen?
Grote fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz) hebben van 1997 tot en met 2011 verboden prijsafspraken gemaakt. Hierdoor hebben meerdere bedrijven, ook in ons land, ongeveer 10 tot tot 15 procent te veel betaald voor trucks of vrachtwagencombinaties. Stef Smit van de stichting MKB-Claim komt vertellen over wat het truckkartel precies inhoudt en wat bedrijven kunnen doen om het teveel betaalde geld terug te eisen.
Op 15 april wordt ondernemerschap in het zonnetje gezet op De dag van de ZZP’er 2023 (DvdZZP). Vanaf de locatie, Hart van Holland in Nijkerk, gaat De Ondernemer op New Business Radio live verslag doen van hét evenement voor zelfstandig ondernemers. De radio-uitzending zal om 10.30 uur beginnen en eindigt om 15.00 uur, nadat dagvoorzitter Peter Heerschop de gezamenlijk afsluiting heeft verzorgd. Mariëlle Rensel, directeur van ZZP Nederland, onthult wat we deze 15de april verder mogen verwachten.
Lees ook: Stef Smit (MKB-Claim): 'Heeft jouw bedrijf te veel betaald voor een vrachtwagen?'
De Ondernemer Onderwegen Data Dinsdag
Natuurlijk weer een nieuwe De Ondernemer Onderweg waarin Roland Tameling een innovatie op wielen in de spotlights zet. Ditmaal draait het om Škoda. Sinds januari kun je met de Fabia, Scala en Kamiq de weg op dankzij een flexibel maandabonnement. Via private lease zijn deze en andere Škoda-modellen ook voor langere tijd (tot 48 maanden) te rijden. Job van den Berg komt langs voor een verse Data Dinsdag.
De Ondernemer Live luister je tussen 11.00 en 13.00 uur via New Business Radio, de homepage van De Ondernemer en onze YouTube-pagina.
Lees ook: Nieuw Nederlands social media platform SocialBlox bindt strijd aan met TikTok en Instagram