De Ondernemer Live startte met een vragenuurtje: Ronald Kleverlaan van Stichting MKB Financiering gaf antwoord op prangende kijkersvragen. Hoe pak je bijvoorbeeld het starten van een bedrijf aan als je in een uitkering zit? Volgens Ronald zijn er alsnog veel mogelijkheden. ,,Qredits heeft coaches beschikbaar om te starten en te financieren. Zij richten zich op starters en migranten, die geen trackrecord hebben en ook geen onderpand of zekerheden. Maar je hebt wel een plan. Zij gaan met je om tafel en halen met jou een eerste ronde financiering op. Geen grote stappen, tot 50.000 euro, maar wel de eerste stap als ondernemer.
MKB-krediet zonder jaarcijfers te overleggen, je leest het veel in advertenties. Kun je dit vertrouwen? Ronald: ,,Je moet goed weten bij wie je dan aanklopt. Is zo’n partij een erkende mkb-financierder? En is die financiering passend bij jouw situatie? Dat kan. Als jij op korte termijn geld nodig hebt en binnen een paar maanden kan terugbetalen, dan scheelt het moeite. Maar wil je structureel financieren voor jarenlange groei? Dan moet je al je cijfers op orde hebben. Dus ja, het is goed dat het er is, maar wees kritisch.”
Lees ook: Ronald Kleverlaan: ‘Minister Beljaarts positieve ontwikkeling voor mkb’
Hoe haal je belastingvoordeel uit Box 1, 2 of 3?
Er waren vragen over onder andere inkomstenbelastingen, over de boxen 1, 2 en 3. Wat gaat er veranderen, kan ik daar rekening mee houden, maar bovenal: leg dat nog eens goed uit. Roland Tameling vroeg Sander Nederhof van ASU Advies en Administratie om ‘s goed te sparren over de drie boxen.
De meest gestelde vraag die Sander krijgt is: wat kan ik nou allemaal aftrekken in Box 1? Die box bestaat uit inkomen uit werk en woning. ,,Als je ondernemer maakt: maak kosten. Maar kijk goed of je die ‘in de zaak kan pakken’. Ook vergeten ondernemers nogal eens om giften af te trekken. Zorgkosten, voor bijvoorbeeld een dieet, kun je ook aftrekken.”
Meer weten over de belastingboxen? Hier bekijk je alle tips terug.
Grip op je financiën: gebruik real-time inzichten
Grip op financiën is essentieel voor elke ondernemer, over het hoe en waarom zijn deze week tal van voorbeelden voorbij gekomen. De manier waarop veel ondernemers hun boekhouding nu geregeld hebben, laat echter vaak te wensen over. Dewi Vermeulen en Stephan van der Velde van Yuki legden het belang uit van realtime inzicht in je cijfers.
Stephan: ,,We zien nog veel ondernemers die achterlopen met hun data. Die spreken bijvoorbeeld nog over belastingjaar 2022/2023. Dan is het lastig keuzes maken als je ver achterloopt.” Ondernemers hebben geen recent inzicht, terwijl dat juist cruciaal is om te groeien, aldus het duo.
Stephan: ,,Als iets het belang van realtime-data heeft versterkt is het wel de coronatijd. In maart 2020 ging het land op slot. Als je op 1 mei naar je eerste kwartaal had gekeken, dan leek het nog best aardig, want je was maar twee weken dicht. Als je realtime-data had, kon je in mei zien dat je al zes weken dicht was en wat dat met je financiën deed. Dan had je waarschijnlijk andere keuzes gemaakt.”
Gelukkig ziet Dewi dat er - met name bij jongere ondernemers - anders naar wordt gekeken: ,,De jongste generatie ondernemers stuurt in hun hele bedrijf op data. Niet alleen met hun website of marketing, maar ook de cashflow van hun eigen bedrijf.”
Een laatste tip voor alle ondernemers die nog één keer per kwartaal met een schoenendoos bonnetjes bij hun accountant aankomen: doe dit niet. ,,Het is zonde. Enerzijds voor de accountant die een inhaalslag moet maken op een piekmoment. Anderzijds voor de ondernemer, want die weet niet waar hij aan toe is en kan niet sturen.”
Lees ook: Belasting besparen in Box 1, 2 en 3: Roland en Sander vertellen hoe... in de boksring
Priming: bereid een klant voor op een aankoop
De afsluitende tip van de dag komt van consumentenpsycholoog Patrick Wessels. De hele week heeft hij psychologische trucs om ondernemers te helpen meer te verkopen. Zijn tip voor de vrijdag: ,,Priming: daarmee activeer je in het brein van de consument een concept, zodat hij of zij makkelijker gaat nadenken of het gene wat je daadwerkelijk aanbiedt. Anders gezegd: je bereidt een klant psychologisch voor op een aankoop. Bijvoorbeeld op basis van de zintuigen. Bij het zicht zorg je ervoor dat iemand in de winkel ziet dat hij of zij in een aankoopomgeving is. Dat klinkt logisch, maar door bijvoorbeeld visueel aan te geven waar de kassa is, komt de klant in een koopmodus.”
Patrick haalt nog een interessant onderzoek aan waarin priming wordt bewezen: ,,Verkoop je bijvoorbeeld flessen wijn, dan blijkt dat er meer Franse wijn wordt verkocht wanneer je Franse muziek afspeelt. Andersom geldt: speel je Duitse muziek af, dan wordt Duitse wijn meer verkocht.”