Eerst gast van de dag was Jacqueline Zuidweg van schuldhulpverlener Geldfit Zakelijk. Volgens haar is ondernemen niet alleen starten, groeien en succesvol zijn. ,,Tegenslag hoort er ook bij en uiteindelijk leer je daar het meest van. Maar het blijft moeilijk voor ondernemers om te erkennen dat iets in hun bedrijfsvoering niet helemaal werkt.”
Spijtig genoeg ziet Jacqueline steeds vaker dat bedrijven in de problemen komen doordat ze bestaande schulden proberen op lossen door bij andere externe financiers nieuwe leningen aan te gaan. Het leidt tot schrijnende gevallen, waarbij in sommige gevallen tot 300 procent (!) rente betaald moet worden. Of schuldhulpverleners die gouden bergen beloven, maar vervolgens tienduizenden euro’s in rekening brengen zonder een saneringskrediet te regelen. Terwijl datzelfde traject via de gemeente gratis is. Haar belangrijkste oproep: pas op voor de vele cowboys op de Nederlandse financieringsmarkt. ,,Risico nemen is risico lopen, maar zorg dat je als ondernemer altijd bovenop je cijfers zit, want alleen dan kun je anticiperen op momenten dat het tegenzit.”
Lees hier het hele interview met Jacqueline Zuidweg van Geldfit Zakelijk.
Hoe sta jij of je partner ervoor als iemand wegvalt?
Hoe hou je jouw geliefde of partner financieel gezond als er iets ergs gebeurt, zoals een overlijden? Veel te weinig ondernemers hebben daar oog voor, stelde Nina Rigtering van Interpolis. ,,Je hebt bijvoorbeeld studerende kinderen, hoe ga je het regelen als een inkomen wegvalt?”
Een overlijdensrisicoverzekering kan in die gevallen helpen. En die werkt volgens Nina heel eenvoudig: ,,Mocht je overlijden binnen de looptijd van de verzekering, dan keert de verzekering het bedrag uit aan de nabestaanden.” Welke vragen moet je jezelf stellen? ,,Mijd het onderwerp niet omdat het verdrietig is. Beredeneer dit zakelijk, net zoals je andere financiën. De enige extra vraag is: als er wat gebeurt met een van ons beiden, kan ik het dan alleen? En zo nee, wat moet ik dan regelen?”
En hoe begin je zo’n gesprek? ,,Zeker als ondernemer kijk je vaker naar je status. Dat bespreek je met je partner of accountant. Wat als ik kom te overlijden of als we uit elkaar gaan? Wat heb ik dan nodig.”
Lees hier meer over levensverzekeringen.
Meer omzet door anchoring
Hoe kun je eenvoudig zorgen voor meer omzet? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels kwam in de uitzending met een opvallende manier: anchoring. ,,Daarmee wil je als ware een anker plaatsen in het brein van de klant. Bijvoorbeeld met een hoge prijs. Zorg ervoor dat je dure producten in de schappen hebt staan, want dan lijkt het eromheen goedkoper.”
Dat klinkt tegennatuurlijk, maar Wessels legt uit: ,, Iets is pas goedkoop als er iets duurs naast staat. De consument wil met elkaar vergelijken. Vind jij bijvoorbeeld een koffiezetapparaat van 150 euro goedkoop? Goede kans dat je dat niet weet. Maar als er een machine van 300 euro naast staat, dan is het heel duidelijk: dan is die van 150 euro niet heel duur meer. De machina van 300 euro zet je dan niet per se neer om te verkopen, maar als anker.”
Innovatie kan oplossing zijn voor personeelstekort in horeca
Tot slot was Marijke Vuik te gast, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. Hoe kan de horeca inspelen op bijvoorbeeld het personeelstekort? Innovatie is volgens Vuik daarbij cruciaal en ze ziet dan ook veel potentie in technologische vooruitgang, zoals schoonmaakrobots in hotels en bestelsystemen via QR-codes. ,,Dat kan helpen processen te verbeteren en kosten te verlagen, zonder dat dit ten koste gaat van de gastvrijheidsbeleving”, legt ze uit. ,,Denk ook aan wat je niet aan de voorkant ziet: slimme keukenapparatuur en op AI-gebaseerde oplossingen om sectorbreed efficiënter te werken.”
Lees hier het hele interview met Marijke Vuik.