MKB Finance Week

Deze lessen trek je uit de MKB Finance Week dag 3

Gerben van Driel Jelle Hoogeveen (Notjustcontent)
Jelle Hoogeveen (Notjustcontent)
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Carlo van der Weg van Credion, platform voor zakelijke financieringen, is de eerste gast van de dag. Een van zijn tips om financiering te vinden is door te stapelen. ,,De bank financiert graag investeringen in vaste activa omdat dit weinig risico oplevert. Maar ze geven liever geen risicokapitaal voor groeiplannen en uitbreiding van zaken zoals personeel en marketing. Dan kun je financieringen gaan stapelen. Door de voorraadfinanciering op te halen bij de bank en dat deels te gebruiken voor de groei van je bedrijf.”

Lees ook: MKB Finance Week dag 2: dit zijn de wijze lessen

Een tweede tip om snel aan financiering te komen is volgens hem door te kijken naar het debiteurenbestand. ,,Hoeveel debiteuren heb je en welke betalingstermijn geef je die? Je kunt beleid opmaken dat je voortaan binnen twee weken je facturen betaald wilt hebben. Bij 3 ton aan uitstaande debiteuren op 90 dagen haal je op die manier zomaar 2 ton binnen zonder dat je een financier nodig hebt.”

Lees verder onder de advertentie

Demonstreer je product

Om 5 voor 12 was het tijd voor de tip van de dag van consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Die benadrukte het belang van het demonstreren van het product dat je wilt verkopen. ,,Laat mensen het proeven, vasthouden en ervaren hoe het product werkt. Vasthouden geeft iemand het gevoel van eigenaarschap. ‘Wat ik vast heb, is van mij.’ Het teruggeven voelt als verlies en dus zijn mensen geneigd het te kopen.’ Verder speelt hier het principe ‘zien is geloven’. Het is belangrijk om te laten zien dat je deze demonstratie speciaal voor de klant doet. Dan wil hij iets terug doen, namelijk iets bij je kopen. Dat is het principe van wederkerigheid. Hoe meer moeite je doet, hoe groter de kans dat mensen het gevoel krijgen iets terug te willen doen en hoe beter het is voor je omzet.”

Lees ook: Dit zijn de lessen uit dag 1 van de MKB Finance Week

Sharefunding als alternatief voor ‘gewone’ lening

Daarna was het de beurt aan Paul Scholten, ceo van payment service provider Buckaroo. ,,We proberen ons te onderscheiden door niet alleen naar technologie kijken, maar ook naar wat de klant wil en hoe we de klant zo goed mogelijk kunnen bedienen. We beginnen met een gesprek over de betaalstrategie. Wat is belangrijk voor het runnen van de business en wat moeten we daarvoor leveren? We onderscheiden ons door het leveren van maatwerk en door goed bereikbaar te zijn voor ondernemers.”

Lees verder onder de advertentie

Ten slotte vertelde Gijs Dalen Meurs van Eyevestor over de kansen voor sharefunding als alternatief van een ‘gewone’ lening. ,, Ik wilde het investeren in aandelen toegankelijker maken voor iedereen. Met sharefunding kun je geld ophalen bij een club die fan van je is en met je meedenkt. Als je een ‘gewone’ lening aflost, vloeit het geld uit je bedrijf weg. Om aan sharefunding te komen, moet je wel een goed plan hebben én de ambitie hebben om mensen fan te maken van je bedrijf.”

Lees ook: Jan Meerman: ‘Banken moeten meer moeite doen voor financiering van het mkb’

Lees verder onder de advertentie