Dat blijkt uit een enquête door deze krant onder 932 conducteurs en machinisten van spoorvakbond VVMC. Ruim de helft van de ondervraagde machinisten wil bij een storing uit de trein kunnen stappen om de wissel handmatig om te zetten.
De machinist moet nu spoorbeheerder ProRail bellen die vervolgens een aannemer op de storing afstuurt. Het duurt volgens ProRail gemiddeld drie kwartier voor de aannemer ter plaatse is.
Soms is er niet meer aan de hand dan een tak tussen de rails. Het treinverkeer ligt door zo'n eenvoudige storing lang stil. Gemiddeld is het treinverkeer 1,5 uur verstoord door een weigerende wissel.
ProRail-baas Pier Eringa pleitte in december ook voor versoepeling van de veiligheidsregels, zodat machinisten handmatig een wissel mogen omzetten. Het rijdend NS-personeel is het met hem eens, blijkt uit de enquête.
ProRail onderzoekt of het mogelijk is om deze werkwijze in te voeren. Er wordt in kaart gebracht bij welke wissels dat zou kunnen en hoe de handmatige bediening veilig kan worden uitgevoerd. Het onderzoek is deze zomer klaar.
De machinisten en conducteurs vinden verder dat het materieel kwalitatief moet verbeteren. Een op de vijf geënquêteerde machinisten heeft geen vertrouwen in de techniek waarmee ze werken. Het spoor en de wissels kunnen beter, vinden zij. Maar ook de railpocket, de handscanner voor de ov-chipkaart, is een bron van ergernis, omdat het apparaat kuren heeft.
Een betere infrastructuur helpt ook om de veiligheid op het spoor te verbeteren, vindt tweederde van de machinisten.