Nieuws Retail

Nederlandse modemerken steeds populairder onder jongeren

Hoewel streetwear en luxe fashion in het verleden twee uitersten leken in de modewereld, gaan ze tegenwoordig hand in hand. Dat blijkt uit onderzoek van Winkelstraat.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Qrius. Nederlandse jongeren geven daarbij steeds meer uit aan luxe mode van juist lokale merken. Het aantal jongeren dat streetwear koopt van merken zoals Daily Paper en Filling Pieces is het afgelopen jaar met 14 procent gestegen.

Van onze redactie 26 april 2022

Guillaume Philibert Chin Filling Pieces

Guillaume Philibert Chin, oprichter van kledingmerk Filling Pieces. Foto: Filling Pieces

Lees ook: Documentaire '10 Years of Filling Pieces': ondernemersverhaal van Guillaume Philibert Chin

Dat mode populair is onder jongeren is geen verrassing meer. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat ze steevast 87 procent van hun geld uitgeven aan fashion. Bovendien blijft de waardering voor merken van eigen bodem ieder jaar groeien.

Zo geeft bijna de helft (45 procent) van de Nederlandse jongeren geld uit aan luxe Nederlandse streetwear - een stijging van 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Onder andere Daily Paper, Malelions en In Gold We Trust blijven terugkerende favorieten. Daar komt bij dat de jongeren die voorkeur hebben voor internationale merken het afgelopen jaar met 7 procent gedaald is.

Lees ook: Ondernemer Hans van Tellingen: 'Rutte & co, stop met slopen mkb'

Bijna de helft van de jongeren koopt in fysieke winkel

Joost van der Veer, ceo en medeoprichter Winkelstraat.nl: ,,De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de vraag naar Nederlandse merken groeit. Dat biedt kansen voor bestaande designer merken en nieuwe labels. Het aanbod van lokale merken op ons platform is het afgelopen jaar met 50 procent gegroeid en we zijn dan ook vastberaden om dit de komende jaren verder uit te breiden.”

Bij het kopen van luxeproducten, zoals fashion en accessoires, kiezen de meeste jongeren (42 procent) ervoor dit in een echte winkel te doen. Desalniettemin is het verschil met shoppen via een online platform in het afgelopen jaar een stuk kleiner geworden. In 2021 koos 43 procent van de jongeren voor een webwinkel met meerdere merken en producten, het jaar daarvoor (2020) was dit nog minder dan 1 op de 3. Het lijkt erop dat jongeren bewuster shoppen en daarom kiezen voor een platform waar meerdere merken beschikbaar zijn. Zo hoeft een pakket maar één keer verstuurd te worden, in plaats dat deze van verschillende afzenders komen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws