Podcast

Onderzoeksbureau: zo overleeft retail de aanstaande recessie

Na een crisis volgt een recessie, dat is een gegeven. Hoe diep die recessie zal zijn heeft te maken met de maatregelen die tijdens de crisis zijn getroffen. En met de weerbaarheid en flexibiliteit van ondernemers. Retailonderzoeksbureau Crossmarks zet vier tips op een rij voor de retail. Daarover spraken wij bovendien strategy director Lori van Waes van Crossmarks in de podcast van De Ondernemer bij New Business Radio (hieronder te beluisteren).

Van onze redactie 14 juli 2020

Retailers die zich volgens Van Waes continu met de gevolgen van de recessie meebewegen, zullen niet alleen de recessie overleven, maar hier zelfs voordeel uit halen. Onderzoek van McKinsey laat zien dat retailers die tijdens de vorige economische crisis investeerden in customer experience drie keer meer omzet haalden dan retailers die dat niet deden. Het is nu niet de tijd om af te wachten tot de storm is gaan liggen, maar juist van voorbereiding op de recessie die hoe dan ook komen gaat. Dit zijn de retailtips van Crossmarks:

Tip 1: Optimaliseer je assortiment

Pas data-inzichten toe om de relevantie van het assortiment te vergroten. Een analyse van het zoekgedrag op Google Trends laat bijvoorbeeld zien naar welke producten of oplossingen meer vraag is. Daarnaast kunnen retailers het assortiment optimaliseren door een deel van het assortiment (nóg) belangrijker te maken. Van welk assortiment wordt jouw retailformule gekend? Is hier meer uit te halen door dit letterlijk en figuurlijk meer in de etalage te zetten?

Tip 2: Onderzoek de prijselasticiteit

Het is voor alle retailers van belang om de prijselasticiteit te onderzoeken; met welke producten, diensten en oplossingen voeg je genoeg waarde toe waardoor je de prijs wellicht kan verhogen? Op welke producten waar minder vraag naar is kun je de prijs verlagen? Of welke nieuwe, eenvoudigere producten kun je introduceren om op de behoefte van de klant in te spelen? Er is enorm veel winst te behalen in het bereiken van het optimale prijspunt, waar je ook op langere termijn van kunt profiteren.

Tip 3: Verbind prijs en waarde

Steeds meer formules voegen naast een lage prijs een bepaalde waarde toe in de breedste zin van het woord. Daarbij is het belangrijk dat prijs en waarde voortdurend in balans zijn. Te veel nadruk op een lage prijs heeft invloed op de kwaliteitsperceptie, en te veel nadruk op waarde heeft invloed op de prijsperceptie. Prijs in combinatie met waarde is al langer een belangrijke factor in de beslissingen van consumenten over waar ze willen winkelen; consumenten zullen gedurende de recessie hier nog kritischer naar kijken. En dat heeft zeker niet alleen betrekking op discounters. De retailers die de juiste prijs en waarde voor de klant optimaal in verhouding tot elkaar kunnen stellen komen winnend uit de crisis.

Tip 4: Draag uit waar je merk voor staat

Omdat de groep Nederlanders met een onzekere werksituatie steeds groter wordt en er meer concurrenten zijn, is het nog belangrijker geworden waar je als merk voor staat. Door je merk als toetssteen te gebruiken bij alle keuzes die je maakt, lukt het om je merk consistent uit te dragen. Denk aan de Bijenkorf, die vanuit de ‘premium experience-strategie’ besloot om filialen te sluiten die niet naar een premium niveau konden worden gebracht. Ook stopte het warenhuis met de Drie Dwaze Dagen. De keuze voor het premium segment en de gevolgen daarvan hebben geleid tot mooie cijfers, ook in 2019.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details