Podcast

Onderzoeksbureau: zo overleeft retail de aanstaande recessie

Na een crisis volgt een recessie, dat is een gegeven. Hoe diep die recessie zal zijn heeft te maken met de maatregelen die tijdens de crisis zijn getroffen. En met de weerbaarheid en flexibiliteit van ondernemers. Retailonderzoeksbureau Crossmarks zet vier tips op een rij voor de retail. Daarover spraken wij bovendien strategy director Lori van Waes van Crossmarks in de podcast van De Ondernemer bij New Business Radio (hieronder te beluisteren).

Van onze redactie 14 juli 2020

Retailers die zich volgens Van Waes continu met de gevolgen van de recessie meebewegen, zullen niet alleen de recessie overleven, maar hier zelfs voordeel uit halen. Onderzoek van McKinsey laat zien dat retailers die tijdens de vorige economische crisis investeerden in customer experience drie keer meer omzet haalden dan retailers die dat niet deden. Het is nu niet de tijd om af te wachten tot de storm is gaan liggen, maar juist van voorbereiding op de recessie die hoe dan ook komen gaat. Dit zijn de retailtips van Crossmarks:

Tip 1: Optimaliseer je assortiment

Pas data-inzichten toe om de relevantie van het assortiment te vergroten. Een analyse van het zoekgedrag op Google Trends laat bijvoorbeeld zien naar welke producten of oplossingen meer vraag is. Daarnaast kunnen retailers het assortiment optimaliseren door een deel van het assortiment (nóg) belangrijker te maken. Van welk assortiment wordt jouw retailformule gekend? Is hier meer uit te halen door dit letterlijk en figuurlijk meer in de etalage te zetten?

Tip 2: Onderzoek de prijselasticiteit

Het is voor alle retailers van belang om de prijselasticiteit te onderzoeken; met welke producten, diensten en oplossingen voeg je genoeg waarde toe waardoor je de prijs wellicht kan verhogen? Op welke producten waar minder vraag naar is kun je de prijs verlagen? Of welke nieuwe, eenvoudigere producten kun je introduceren om op de behoefte van de klant in te spelen? Er is enorm veel winst te behalen in het bereiken van het optimale prijspunt, waar je ook op langere termijn van kunt profiteren.

Tip 3: Verbind prijs en waarde

Steeds meer formules voegen naast een lage prijs een bepaalde waarde toe in de breedste zin van het woord. Daarbij is het belangrijk dat prijs en waarde voortdurend in balans zijn. Te veel nadruk op een lage prijs heeft invloed op de kwaliteitsperceptie, en te veel nadruk op waarde heeft invloed op de prijsperceptie. Prijs in combinatie met waarde is al langer een belangrijke factor in de beslissingen van consumenten over waar ze willen winkelen; consumenten zullen gedurende de recessie hier nog kritischer naar kijken. En dat heeft zeker niet alleen betrekking op discounters. De retailers die de juiste prijs en waarde voor de klant optimaal in verhouding tot elkaar kunnen stellen komen winnend uit de crisis.

Tip 4: Draag uit waar je merk voor staat

Omdat de groep Nederlanders met een onzekere werksituatie steeds groter wordt en er meer concurrenten zijn, is het nog belangrijker geworden waar je als merk voor staat. Door je merk als toetssteen te gebruiken bij alle keuzes die je maakt, lukt het om je merk consistent uit te dragen. Denk aan de Bijenkorf, die vanuit de ‘premium experience-strategie’ besloot om filialen te sluiten die niet naar een premium niveau konden worden gebracht. Ook stopte het warenhuis met de Drie Dwaze Dagen. De keuze voor het premium segment en de gevolgen daarvan hebben geleid tot mooie cijfers, ook in 2019.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details