Nieuws Personeel
CEO Bol.com: ‘Laat je niet weerhouden door gebrek aan ervaring’
Personeel vinden, personeel houden: het een is nog lastiger dan het ander. Hoe haalt een medewerker het beste uit zichzelf, zodat hij of zij graag bij je bedrijf blijft? De tips van Huub Vermeulen, CEO van Bol.com.

,,Ik geloof niet in het beklimmen van een traditionele carrièreladder'', begint Vermeulen. ,,Zelf ben ik afgestudeerd IT’er. Na het software schrijven ben ik sales gaan doen, daarna commercie en daarna management. Allemaal uit nieuwsgierigheid en interesse. Daar zat geen carrièreplan achter. ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Dat motto van een filosofe, beter bekend als Pippi Langkous, heb ik altijd gevolgd. Ik ben geen lefgozer, toch had ik in veel nieuwe functies geen ervaring. Dat is niet iets om je te laten weerhouden als je al bekend bent met een deel van de functie. De rest kun je aanvullen.''
Lees ook: Zo houdt de Beste Werkgever van Nederland een voorsprong op de rest
Multidisciplinaire teams
Bol.com werkt met kleine multidisciplinaire teams en niet met grote afdelingen. ,,Ons doel is niet inkoop of sales, maar het dagelijks leven van onze klanten zo makkelijk mogelijk maken'', legt Vermeulen uit. ,,Daarvoor moeten veel verschillende disciplines samenkomen en moeten de lijnen tussen afdelingen kort zijn. Anders kun je niet innoveren. Initiatief nemen voor startende medewerkers gaat makkelijker als ze niet eerst een heel netwerk binnen het bedrijf hoeven op te bouwen en alle afdelingen moeten leren kennen.''
Daarom werken de kleine teams goed, vertelt Vermeulen. ,,Mijn tip is dan ook: als je echt impact wilt maken en je ondernemerschap tot uiting wilt brengen, ga dan werken bij een bedrijf dat niet verzuild is. Waar initiatief nemen niet alleen mogelijk is, maar ook echt wordt beloond.''
Lees ook: Werkgevers besteden 1,6 miljard euro aan persoonlijke ontwikkeling werknemer
Plezier en motivatie
,,Wij selecteren op bescheidenheid'', vervolgt Vermeulen. ,,Als je de aap op de apenrots wilt zijn, dan krijg je bij Bol.com niks voor elkaar. Je krijgt respect als je weet waar je het over hebt. Daarom spreken wij niet over bazen. Honden hebben bazen, dan moet je zitten en pootjes geven. Het gaat om plezier hebben en intrinsieke motivatie. Het mooiste compliment dat ik ooit van iemand kreeg was: bij Bol.com kan ik echt helemaal mezelf zijn.''
Als je de aap op de apenrots wilt zijn, krijg je bij ons helemaal niks voor elkaar