Nieuws Leiderschap

Bas van der Veldt: zo motiveert AFAS medewerkers en behaalt het bedrijf 107 miljoen omzet

Bas van der Veldt deed woensdagochtend tijdens de Week van de Ondernemer in Rotterdam een deel van de opvallende HR-strategie van automatiseringsbedrijf AFAS uit de doeken. Met deze zes tips til je jouw bedrijf naar een hoger niveau.

Vincent Krijtenburg | Video: MyChannels 27 september 2017

DSC 7222

Klant op de eerste plaats? Daar gelooft Van der Veldt niet in. “Wij geven veel liever liefde aan onze medewerkers die op hun beurt weer liefde stoppen in onze klanten.” Als voorbeeld van hoe je kunt investeren in je personeel vertelde de directeur over het 12,5 jarige jubileum van AFAS. “We hebben alle medewerkers naar Curaçao gevlogen voor een fantastisch feest. Dat leverde vierhonderd blije medewerkers op. In het daarop volgende jaar behaalden we 30% groei als organisatie.”

Gemotiveerde medewerkers

Blije en gemotiveerde medewerkers zijn van onschatbare waarde voor een bedrijf. “We hebben geen sollicitaties, maar audities. Negen op de tien redt het niet, maar die ene die wij wel aannemen is fantastisch. Ik heb gemerkt dat er vier normale medewerkers tegenover één fantastische medewerker staan.”

“Het is geen complexe materie of hoger wiskunde,'' zei Van der Veldt en gaf zes tips waarmee ondernemers morgen al aan de slag kunnen. De honderden ondernemers in de zaal hingen aan zijn lippen door zijn aansprekende en humorvolle voorbeelden van hoe het kan, hoe het moet en hoe het niet moet. Het IT-bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 107 miljoen euro, met een winst van 44 miljoen euro. AFAS heeft als klant multinationals, zorginstellingen en overheden en ook veel mkb-bedrijven.

Bas van der Veldt spreekt op 16 mei tijdens het Groeicollege in Utrecht. Samen met Nederlands beroemdste groei-experts van Business University Nyenrode, de Erasmus universiteit en adviesbureau McKinsey helpt hij je bij het zetten van de volgende stap in je bedrijf. Samen met wisselende groeiondernemers spreken zij over de ervaringen, kennis en kunsten die jou helpen om je onderneming te laten groeien. Meer weten?Klik dan hier.

Van der Veldt wil geen geheim maken van de succesvolle strategie. Zo liep auteur Daan Quakernaat twee jaar rond in het bedrijf op zoek naar naar de werkelijkheid achter het bedrijfssucces en de miljoenenwinsten. Hij schreef daarover het boek De Sekte uit Leusden. Daarnaast heeft het bedrijf een speciale website waarop wordt uitgelegd hoe de organisatie omgaat met hun medewerkers, bedrijfscultuur en visie op HR.

Monkey Milestones

Medewerkers worden na een succesvolle auditie welkom geheten met een welkomstpakket. Naast het boek over het bedrijf zit er ook een checklist in die de Monkey Milestones heet. Daarin staan dingen die een medewerker in het eerste jaar gedaan moet hebben. Van het gebruiken van de fitnessruimte tot het tegenspreken van een directielid.

Weg met procedures

Regels en handboeken met daarin de dingen die niet mogen, doen bedrijven geen goed, vindt Van der Veldt. Hij gaf een voorbeeld: “In ons handboek staat 'je mag geen porno kijken op je AFAS laptop. Er staat niet 'je mag niet naakt op kantoor verschijnen met een wortel in je kont. Het probleem is natuurlijk dat er op een dag iemand naakt met een wortel in zijn kont op kantoor verschijnt. Dan gaan we een regeltje toevoegen aan het handboek?”

Bij AFAS verdwijnen de handboeken dan ook geleidelijk. “We zetten één regel neer: je gedraagt je en handelt in het belang van AFAS. Weg met alle procedures!”

Goede voorbeeld geven

Veel directeuren zijn toerist in hun eigen bedrijf en spreken nauwelijks klanten en medewerkers. Als voorbeeld toonde de ceo een foto van een themafeest van AFAS, waarop hij te zien is in een giraffenpak. “Directieleden horen niet aan de bar toe te kijken hoe de medewerkers zich vermaken.”

Zorg voor goede koffie

Toon mij uw boekenkast en ik zeg wie u bent, is een bekende uitspraak. Hetzelfde geldt voor de koffie die een organisatie aanbiedt. Sprekend voorbeeld is wat Van der Veldt betreft het bakje troost dat hij bij een bank kreeg: koffie in een plastic bekertje met een plastic roerstaafje. “En dat bij een bank met miljoenenomzet.”

Slim gebruik van ICT

Je kunt het als ondernemer heel druk hebben als je niet automatiseert, liet Van der Veldt zien aan de hand van een aantal duidelijke voorbeelden: “Op de site van de rechtspraak trof ik een formulier aan dat tussen 7 en 9 uur beschikbaar is. Ik kan je als nerd vertellen dat het moeilijker is om dit erop te zetten, dan om het formulier beschikbaar te stellen.” Het meest hilarische voorbeeld kwam van de website van Alzheimer Nederland met daarop een inlogveld zonder wachtwoord vergeten-functie.

Goed doen

“Wat doe jij voor je dorp, je stad of voor de derde wereld”, vroeg Bas van der Veldt aan de ondernemers in de zaal. “Misschien is de winst niet heel groot, maar ga geven! Begin daar morgen mee. Het is een weergaloos gevoel voor jezelf als ondernemer en ook voor je medewerkers. Zij vinden het fantastisch om te werken voor meer dan alleen hun eigen salaris en de winst van het bedrijf.”

AFAS geeft wat dat betreft het goede voorbeeld met de AFAS Foundation. Zij schonken 3 miljoen euro aan goede doelen over de hele wereld.

Ga geven aan een goed doel! Het is een weergaloos gevoel voor jezelf en voor je medewerkers.

Bas van der Veldt, AFAS.