Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: Hoe de motivatie van je personeel werkt

In De Ondernemers Boekencast bespreken businesscoach Erno Hannink en Viisi Hypotheken-co-founder Tom van der Lubbe tweewekelijks dé boeken die ondernemers gelezen moeten hebben. In de deze aflevering bespreken ze Drive, over de drijfveren voor je personeel en waarom het prettig is als de doelstelling groter is dan je zelf.

Drive boeken cast ondernemers boeken tom lubbe erno hannink

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.

Van onze redactie 22 juli 2021

De belangrijkste leerpunten die Tom en Erno zelf leerden van dit boek? Die vind je hieronder:

  • Dat met alle aantoonbare resultaten uit onderzoeken de meeste bedrijven nog steeds werken met managers en motiveren met bonussen.
  • Motivatie zit van nature in je.
  • Dat het prettig en handig is om een doel te volgen dat groter is dan onszelf.
  • Dat meesterschap ook pijnlijk is, je bereikt het nooit.
  • Het belang van coaching bij meesterschap.
  • Dat steeds meer bedrijven het nut inzien van een doel dat meer inhoud dan meer winst.

Over Tom van der Lubbe

Co-founder Viisi

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Met zijn achtergrond als historicus weet Tom in de podcast een eigen visie toe te voegen.

Over Erno Hannink

Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt om hun doelen op tijd te realiseren. Dé onafhankelijke externe sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details