,,We waren op zoek naar een office manager.”, vertelt Patrique Zaman als oprichter van Avy, dat langeafstandsdrones bouwt die ondersteuning bieden bij spoedeisende hulp. ,,We vonden een geschikte kandidaat, maar toen het over de salaris ging, vroeg zij doodleuk 4.500 euro. Als eerste eis! Zoiets is irreëel.”
Taboe op salaris moet verdwijnen
Zaman vertelt dat het een obstakel is waar andere techbedrijven net zo goed mee te maken hebben. ,,Niemand kan dit betalen. En om dit probleem op te lossen, hebben we intern met elkaar afgesproken dat we per functie een salarishuis creëren met een onder- en bovenkant. De taboe op dat salaris moet eraf en gelukkig is iedereen in onze branche het daarover eens.”
Door als werkgever extra aandacht op het sollicitatieproces te leggen en niet té graag te willen, wakker je de intrinsieke motivatie bij de sollicitant aan
Patrique Zaman, oprichter Avy
Lees ook: Julien Zaal (The Avocado Show): 'Ik snap goed dat 400.000 ondernemers mogelijk willen stoppen'
Superspeler a la Messi wél aannemen
Het heeft er alle schijn van dat een dergelijke aanpak zijn vruchten afwerpt. Avy heeft inmiddels al meerdere mensen aan kunnen nemen, al komt dat volgens Zaman ook doordat ze als bedrijf een duidelijk ‘social impact’ doel hebben. De slogan van het bedrijf luidt dan ook Drones for Good. Daarnaast hanteert Avy ook de zogenaamde Messi-tactiek.
,,Er zijn dus sollicitanten die 4.500 euro vragen, wat ver afstaat van wat marktconform is en buiten onze salaris-range valt. Maar vinden we nou wél een superspeler a la Messi vinden, dan mag je ‘m aannemen en flink betalen. Ook als het buiten de afgesproken salaris-range valt. Voorwaarde is wel dat hij of zij zes maanden de tijd krijgt om indruk te maken. Gebeurt dat niet, dan is het na deze periode direct weer afgelopen. Of we al Messi’s hebben aangenomen? Inmiddels een paar.”
Personeelsbestand opkrikken van 55 naar 150
Avy moet ook wel. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf gaat als een raket. Om de groei bij te kunnen benen, moet het huidige personeelsbestand van 55 werknemers worden opgekrikt tot 150. ,,Inderdaad, dat is nogal een uitdaging”, zegt Zaman. ,,Als een recruiter bij iemand komt, voelt hij of zij niet direct de intrinsieke motivatie. Iemand moet nog overtuigd worden. Door als werkgever extra aandacht op het sollicitatieproces te leggen en niet te graag te willen, wakker je die intrinsieke motivatie aan.”
,,Zeg tegen je sollicitant dat je van je recruiter hebt gehoord dat hij of zij erg goed is, maar dat je het zelf alleen nog niet helemaal zeker weet", vervolgt Zaman. ,,Dit zorgt ervoor dat iemand zich zal willen bewijzen. Wij hanteren drie sollicitatierondes en vragen om referenties. En nee, ze gaan dit echt niet uit de weg om het vervolgens ergens anders met minder obstakels te proberen. Ik kan het weten, we hebben er al meerdere malen succes mee gehad.”
Er was hier laatst iemand op gesprek voor een marketingfunctie. Ze kwam nog maar net van school, maar vroeg gelijk 3.500 euro. Belachelijk
Lyla Kok, medeoprichter Nanny Nina
,,We praten hier ook vaak over met Lyla en Jasmijn Kok van Nanny Nina. Zij worden net als ons gefinancierd door Orange Wings en dus is het lijntje kort. Recent ging het bijvoorbeeld over de wijze waarop we de arbeidsvoorwaarden – zonder buitensporig salaris - voor nieuw personeel zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken”, aldus Zaman.
Lees ook: Opvang-platform Nanny Nina rolt au pair-diensten in Europa uit
Salarisverhoging na zes maanden
,,Zo voeren wij met iedere nieuwe werknemer na zes maanden een evaluatiegesprek”, zegt Lyla Kok. ,,En bevalt de samenwerking, dan kan dat direct leiden tot een salarisverhoging. Ook organiseren we allerlei leuke dingen met het bedrijf. Denk hierbij aan gezellig borrels en boottochtjes. Toch is het wel een felle strijd hoor. De mensen worden soms letterlijk onder onze neus vandaan geroofd. Ergens anders wordt gewoon meer geld geboden.”
Het platform voor au pairs, oppas en gastouders - dat vanuit Haarlem opereert - speelt erop in door tegen sollicitanten te zeggen dat zij met het aanbod van de concurrent terug naar Nanny Nina kunnen komen zodat er vervolgens tegenop kan worden geboden. ,,Al zit daar natuurlijk wel een grens aan. Ook wij hadden hier laatst iemand op gesprek voor een marketingfunctie. Ze kwam nog maar net van school, maar vroeg gelijk 3.500 euro. Belachelijk. Daar zijn we niet op ingegaan.”
Lees ook: Mega-investeerder Shawn Harris: 'Dragons' Den houdt mij relevant'
Handen tekort om nieuwe mensen aan te nemen
Tot het eigen geluk van de tweelingzussen is Nanny Nina net als Avy een succesvolle startup waar relatief veel mensen deel van uit willen maken. Jasmijn Kok vertelt dat er veel sollicitaties van oud-medewerkers van kinderdagverblijven binnen komen. ,,De werkdruk is daar momenteel ontzettend hoog en dat werkt toch wel in ons voordeel."
,,Ook zijn we zelf de Nanny Nina Academy gestart", vervolgt haar zus. ,,Hier kunnen we oppassers binnen 4 maanden opleiden tot pedagogisch professional en ze tevens hun gastouder diploma laten halen. Op die manier werken we ook aan het personeelstekort in de kinderopvang."
Met die toestroom uit de kinderdagverblijven en de eigen opleiding is het personeelsprobleem echter niet opgelost. ,,Wij recruiten, screenen en plaatsen au pairs, maar onze agents komen handen te kort om dat te doen. Ja, dit belemmert onze ontwikkeling.”