Personeel

Van paintball tot dagje Efteling: deze oplossingen werken wél om personeel te behouden

Teambuilding Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

„Er is in de huidige arbeidsmarkt al sprake van arbeidstekorten”, zegt Yvette Ammerlaan, lid leadership team en manager young talents bij Ormit Talent (130 medewerkers). „Daarom is het een must om de nieuwe generatie werkenden (Gen Z) aan je te binden. Deze young professionals verwachten van hun manager onder andere dat ze gelijkwaardig behandeld worden, vrijheid en feedback krijgen, want daar leren ze van. Maar, heel belangrijk, ze verwachten ook dat hun manager hen niet laat vallen als ze toch fouten maken. Een combinatie tussen caring en daring dus, en dat kan voor ondernemers best een uitdaging zijn. Daarom moeten zij zich opstellen als zogenaamde secure base leaders.”

Lees ook: 9 op de 10 Nederlanders tevreden over werkgever

Tips voor het behoud van personeel

- Verwachtingen uitspreken:Young professionals willen graag weten wat er van hen wordt verwacht, dus spreek deze verwachtingen naar hen uit. Om deze andere kant van feedback goed in kaart te brengen, kun je (aan de hand van een actieplan) op geplande momenten tussentijdse resultaten delen én kunnen medewerkers ook onderling feedback aan elkaar vragen en dus geven.”

Lees verder onder de advertentie

- Geef ze de ruimte om zich te laten zien:Young professionals willen graag hun steentje bijdragen en hebben de behoefte aan autonomie. In het gewone werk is daar niet altijd ruimte voor, dus kun je hen bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om naast het werk een breder project op te pakken. Zo is onze eigen OR geen standaard OR, maar meer een raad van meedenkers die ook eigen projecten initiëren.”

Ammerlaan vervolgt: „Daarnaast hebben we ook diverse projectteams met betrekking tot het organiseren van verbindende activiteiten gericht op thema’s zoals duurzaamheid en vitaliteit (genaamd de HINT) én hebben we het groene en het rode hart van Ormit Talent, waarin we iets terug doen voor anderen of de wereld om ons heen. Er zijn natuurlijk wel bepaalde kaders (zoals tijd en budget) aan deze projectteams gesteld, maar medewerkers kunnen zelf bepalen hoe ze deze projecten inrichten.”

Paintballen als teambuilding?

„Ons bedrijf zet al sinds jaar en dag in op het geluk van medewerkers vergroten”, zegt Leonie Gorissen, Business Director Nederland bij Protime (500 medewerkers wereldwijd, 61 in Nederland). „Ik geloof niet dat binding met je personeel zit in dingen als paintballen. Tuurlijk, teambuilding is belangrijk, net als op een vriendschappelijke manier met collega’s omgaan. Maar juist altijd in gesprek zijn met medewerkers en daarvoor de juiste tools bieden, helpt om inzicht te krijgen in wat medewerkers belangrijk vinden in hun carrière en daarbuiten. Door daar vervolgens goed op in te spelen, maak je een veel grotere kans om ze voor de langere termijn te behouden dan door af en toe eens met ze te paintballen.”

Lees verder onder de advertentie

Top Employers Institute (230 medewerkers)

Bij het Top Employers Institute (TEI) geloven ze bijvoorbeeld niet in een standaard aanpak voor het creëren van een fijne werkplek. „Er is geen ‘one-size-fits-all-oplossing”, zegt David Plink, ceo van Top Employers. „We erkennen de individuele behoeften van elke werknemer, wat in de praktijk inhoudt dat we onze werknemers zien en behandelen als individuen, met ook een leven buiten de werkplek. We houden daarom rekening met de verschillende levensfases waar hun werknemers zich in bevinden. Iemand die net een kind heeft gekregen heeft hoogstwaarschijnlijk behoefte aan een ander ritme in zijn/haar werkdag dan iemand die net afgestudeerd is en begint met werken.”

We organiseren regelmatig game- en paintball avonden en doen sportieve activiteiten zoals padellen

Strict (147 medewerkers)

„Bij Strict doen we onwijs veel leuke dingen met elkaar vanuit de wens om het personeel te behouden”, zegt Jasmijn Ottow, HR Manager bij Strict. „Ieder jaar organiseren we een Strict familiedag en gaan we met elkaar op wintersport. Dit jaar reisden we met 48 collega’s af naar Gerlos voor gezelligheid, sportiviteit, pubquizzes en après-ski. Ook organiseren we regelmatig game- en paintballavonden, doen sportieve activiteiten zoals padellen en we hebben een eigen hockeyteam in de bedrijfscompetitie.”

„Daarnaast vinden we het ook belangrijk om te investeren in ons personeel door onder andere opleidingsprogramma’s en vitaliteitsprogramma’s aan te bieden, omdat je je personeel niet enkel kunt behouden door alleen maar leuke dingen te doen. Dit gaat van persoonlijke ontwikkeling tot vakinhoudelijke ontwikkeling, en het ontwikkelen vanuit een meer ‘plezier in je werk’ perspectief, zoals zakelijk tekenen. Tot slot willen we als Strict bijdragen aan een betere wereld, zodat we een werkgever zijn waar je trots op kunt zijn. Dit doen we door bijdragen te leveren aan goede doelen en we organiseren charity events.”

Onze visie is juist dat je medewerkers niet met gouden handboeien moet vastketenen aan je bedrijf om ze maar vast te houden

De Arbodienst (550 medewerkers)

„We zien dat medewerkers lekker worden gemaakt met allerlei extra secundaire arbeidsvoorwaarden om bij een bedrijf te komen werken of om medewerkers te behouden, die niets met de inhoud van het werk te maken hebben”, reageren mkb-directieleden Floor Verheijden en Eric Roquas. „Onze visie is juist dat je medewerkers niet met gouden handboeien moet vastketenen aan je bedrijf om ze maar vast te houden. Het juist laten gaan van medewerkers op het moment dat ze het niet meer naar hun zin hebben, is beter voor de organisatie. Een natuurlijk verloop hoort erbij. Een medewerker die niet meer op zijn plek zit, is niet meer gemotiveerd. Dit heeft mogelijk invloed op de werksfeer of onderlinge samenwerking, en dus op andere collega’s.”

„Je kunt wel voorkomen dat een medewerker het niet meer naar zijn of haar zin heeft door regelmatig in te checken voordat de medewerker zijn ontslag indient. Doet de medewerker nog passend werk? Zit hij of zij nog op de juiste plek? Zorg voor een gezonde organisatiecultuur, werk aan goed leiderschap, geef ruimte aan autonomie en geef medewerkers vertrouwen én daarmee verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Tot slot kun je hierover waken door te focussen op een goede match tussen organisatie, werkinhoud en medewerker.

Lees verder onder de advertentie

Telindus (249 medewerkers)

Telindus heeft een people manager die volledig is gericht om als een soort coach op te treden voor haar collega’s ten behoeve van personeelsbehoud. Een people manager is constant bezig om na te denken wat de experts van Telindus nodig hebben om hun functie goed uit te kunnen voeren. „Ik hou in de gaten of het bijvoorbeeld nodig is om iemand om te scholen. Dit kan zijn omdat iemand niet meer lekker in zijn functie zit en graag een andere rol zou willen vervullen of dat de kennisvraag is veranderd en er nieuwe kennis nodig is”, vertelt Claudia de Stefano, people manager bij Telindus. Ook organiseert Telindus regelmatig leuke dingen zoals de Telindus ExpertXchange. „Dit is een evenement voor onze experts waarin kennis wordt gedeeld. De dag is gericht op inhoud, maar we sluiten altijd af met een gezellig ‘fun’-momentje.”

Het jaarlijkse opleidingsbudget wordt bij ons ook vaak ingezet voor persoonlijke coaching, op diverse gebieden

Marcommit (20 medewerkers)

„Bij Marcommit kijken we heel goed naar de wensen van het team bij het opstellen van het personeelsbeleid”, zegt Denise van Ooijen, managing director bij Marcommit. „Iedereen binnen ons team krijgt energie om samen te knallen voor onze klanten, maar samen stoom afblazen en leuke dingen doen zijn hierbij echt een voorwaarde. Naast een driewekelijkse borrel in de plaatselijke kroeg en kwartaaluitjes zoals naar de Vrienden van Amstel Live, lunchen en wandelen we iedere dag samen.

„We werken in drie verschillende teams en om ook het gehele team samen te laten werken, doen we aan ‘business gaming’. Hierbij werken we met elkaar aan een gezamenlijke doelstelling. Denk aan klantretentie, proactiviteit of sales. Hierbij bedenkt het team zelf een realistisch doel en daarbij horende bonus. Zo hebben we eind vorig jaar een sales-doelstelling behaald en zijn we deze week naar de Efteling geweest met het hele team. Naast fun, is binnen ons jonge team ontwikkeling een hele belangrijke. Het jaarlijkse opleidingsbudget wordt bij ons tegenwoordig ook vaak ingezet voor persoonlijke coaching, op diverse gebieden.”

CTS (40 medewerkers in Nederland en België)

IT-dienstverlener CTS organiseert twee keer per jaar een uitje naar het buitenland voor alle collega’s. Dat is altijd rondom het Winter Feest, afgelopen jaren reisden ze daarvoor af naar Londen en Manchester, en rondom de kick-off van het nieuwe financiële jaar in april/mei/juni. Daarvoor vlogen ze twee jaar terug naar Alicante en dit jaar gaan ze naar Liverpool.

Lees verder onder de advertentie